خرید تور تابستان ایران بوم گردی

ترامپ، احمدی‌نژاد، هیتلر و موسولینی انتخاب مردم بودند! چیزی بهتر از دموکراسی دارید؟

یکی از مخاطبان انصاف نیوز ذیل باز نشر یادداشت «مصطفی داننده» با عنوان «پایان ترامپ، پایان یک آدم اشتباهی!» نوشت:

جناب داننده!

نه ترامپ و نه احمدی نژاد و نه قبل تر هیتلر و موسولینی هیچ یک اشتباهی نبوده و در آینده نیز چنین افرادی اشتباهی نخواهند بود. شاید در خصوص رهبران و یا پادشاهانی که به زور یا وراثت بر جوامع حاکم شده اند از آنجا که عامه مردم نقشی در انتخاب و گزینش آنان نداشته‌اند، بتوان لفظ اشتباه را به کار برد.

در خصوص رهبرانی که درست یا غلط بر اساس خواست اکثریت نسبی مردم و در فرآیند انتخاباتی به قدرت رسیده اند به کار بردن لفظ اشتباه، خود اشتباه است.

به هر حال طبق اصول دموکراسی، چنانچه از طرف عده‌ای معدود تخلفی در روند انتخاب صورت نگرفته باشد، آن فرد منتخب و نماینده‌ی افکار بخش کثیری از جامعه است که به وی رای داده اند.

خطا و اشتباهی هم اگر صورت گرفته باشد از جانب آگاهان و انسان‌های فرهیخته‌ای است که اهتمام جدی برای روشنگری اذهان مردم نکرده‌اند.

ترامپ اگر چه به گمان حضرتعالی و تعداد زیادی از فرهیختگان و حتی انسان‌های عادی داخل و خارج آمریکا انسان اشتباهی بود، ولی در عین حال برکشیده‌ی سیستم دموکراسی‌ای بود که به حق یا ناحق در آن رای و نظر یک فرد بی سواد عامی با رای یک استاد تمام دانشگاه، به لحاظ شمارش کمی و نه الزاماً کیفی، برابری می‌کند.

در نبود راه دیگر، فعلا و تا اطلاع ثانوی، دموکراسی خیرالموجودین است. هرچه باشد از استبداد و دیکتاتوری بسیار بهتر و موجه تراست.

این وسط فقط می‌ماند وظیفه افراد آگاه و فرهیخته که با روشنگری، از فرو افتادن جامعه در گرداب سهمگین پوپولیسم و عوامفریبی جلوگیری کنند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. مردم همیشه پیرو دلخواهشان هستند و نه حقیقت….
    دموکراسی با یکم چکش کاری بد نیست. البته تا وقتی که سیستم بهتری پیدا نشده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا