خرید تور تابستان

چرخش‌های مرد سهله سمحه

جلال چنور، وكيل دادگستری در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «چرخش‌های مرد سهله سمحه» درباره‌ی اظهارنظرهای عطاءالله مهاجرانی نوشت:

سيد عطاء الله مهاجراني را از وقتي شناختم كه در نطق دفاعيه‌اش در مجلس با عبارت سعدي عليه الرحمه “دو برادر بودندي…” آغاز كرد و با سحر كلامش كار را بدانجا رساند كه توانست از آن همه نماينده مخالف رأي اعتماد خود را بدست آورد.

امّا اين سخنور چيره دست نتوانست بيش از يك دوره رداي وزارت را برتن داشته باشد و گويي تئوري “سهله و سمحه” او آنقدر شور از آب درآمد كه ادامه كار برايش مقدور نگرديد و وزير چالش برانگيز اصلاحات به مركز بين المللي گفتگوي تمدنها رحل اقامت افكند.

تا اينكه “مصائب چالش‌هاي زندگي خصوصي”، وي را بر آن داشت تا بگفته خودش
“نيمه دوم زندگي ش را در خارج از ايران سپري كند”.

سال ٨٨ اما براي وي كه در لندن روزگار ميگذراند آغازي ديگر بر كنشگري البته از نوع ديگر بود. او كه مشاور شيخ اصلاحات در امور ايرانيان خارج از كشور بود پس از انتخابات در دميدن “فتنه تقلب” آنچنان پيش رفت كه اتهام “تغيير جمهوري اسلامي به حكومت اسلامي” را با ابزار “ولايت مطلقه” به رهبر انقلاب نسبت داد! و در قامت شوراي سياستگذاري ” جرس” اقدامات ساختار شكنانه‌اي را سازماندهي كردند و بعنوان كارشناس شبكه انگليسي بي بي سي تحليل هاي خود را از اوضاع سياسي ايران بيان مي‌كرد و با استناد به اسناد ويكي ليكس در سال ٢٠١٥ از سفارت عربستان در لندن تقاضاي كمك هزينه تحصيلي براي فرزندش مينمود.

تا اينكه طي يكسال اخير لحن وي رو به تغيير نهاد و با توئيتهايي كه در بزرگداشت شهيد سليماني و حمايت از رهبري -كه در بيانيه ٢٤ خرداد ٨٨ اقدام وي را تلويحاً خودخواهانه اعلام كرده بود!-و تقبيح سخنان آية الله امجد و نهايتاً دفاع از كانديداي نظامي براي رياست جمهوري و همچنين حمله به جبهه اصلاح طلبان نشان داد كه وزير اصلاحات خيالهايي را در سرپروانده كه گويي قصد دارد برخلاف گفته سابق خود “ثلث سوم” زندگي اش را مجدداً به كشور برگردد!

البته تغيير رويكرد براي هركسي ممكن و قابل تصور است همچنانكه در مورد اردشير زاهدي و اظهارات ميهن دوستانه اش و دفاع جانانه اش از سردار سليماني عده اي را برآن داشت كه باور كنند كه زاهدي شاه دوست پس از ٤٠ سال دچار تغيير رويكرد شده و عاشق نظام اسلامي شده است!

امّا در مورد چنين افرادي كه سوابقي در مخالفت با اصول انقلاب يا حكومت دارند نخست بايد عدول ايشان از مواضع قبلي محرز گردد سپس رويكرد جديد آنان به رسميت شناخته شود چرا كه تصور اينكه مواضع جديد به منظور فراهم كردن مسير بازگشت به كشور – چنانكه در مورد زاهدي مطرح شد- و يا رسيدن به اغراض ديگر بيان شده باشد محتمل است

به هرحال نيكوست “مرد سهله سمحه” ابتدا در مورد بيانيه ٢٤ خرداد٨٨ و مواضع ديگرش توضيح دهد كه آيا هنوز برآن منهج هست يا خير و علت تحول يكباره خود را شرح دهد تا چنانكه پاره اي از رفقاي قديمش گفته اند متهم به نفاق و دروغگويي نگردد.

واکنش‌ها به توییت مهاجرانی درباره «اصلاح‌طلبان رادیکال»

«نقد اصلاح‌طلبان رادیکال» و پاسخ عطاءالله مهاجرانی

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. این روزها کرونا سکته سرطان هر لحظه فرصت را از انسان می گیرند قرنطینه و در خانه بورن بسیار مهم است. پس ایراد به مهاجرانی و مهاجرانی ها نگیریم

  2. مرد هزار چهره! یا شاید هم مرد دو هزار چهره! احوال جناب |آقای مهاجرانی؟ (که مدت زمانی ارادتمند ایشان بودم)

  3. وجود مهاجرانی ها همه جا هست ولی افسوس اینکه نقطه مقابل مهاجرانی ها کجا کسی که صداق باشد عالم باشد سقراط وار برای سعادت ملتش از جان مضایقه نکند او کجاست چرا در ملت ما یکی به نعل می زنیم ولی یکی پیدا نمیشه به میخ بزنه آقای سروش عالم کشور بود الان کجاست آقای خاتمی امید کشور بود تَکرار هم کرد ولی چه شد هر زشتی زبیایی مقلبل دارد هر پستی بلندی دارد نمی دونم خاک این مملکت چی توش ریختن که اولی را دارد دریغ از دومی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا