خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آنچه پزشکیان نگفت!

محمد توکلی، عضو بخش تحلیلی انصاف نیوز در یادداشتی با عنوان «آنچه پزشکیان نگفت!» به بهانه‌ی مصاحبه‌ی مسعود پزشکیان، نماینده‌ی مردم در مجلس در برنامه‌ی «جهان‌آرا» شبکه‌ی افق نوشت:

با نزدیک شدن به انتخابات ۱۴۰۰، همچون دوره‌های پیشین انتخابات دریچه‌های اندکی برای حضور چهره‌های خارج از مدار اقلیت در صداوسیما گشوده شده است و این بار و به فاصله‌ی چند روز از حضور محسن هاشمی در برنامه‌ی «جهان‌آرا» شبکه‌ی افق، مسعود پزشکیان میهمان این برنامه شد تا در یک گفت‌وگوی چالشی دیدگاه‌های خود را در موضوعات مختلف بیان کند. پزشکیان در این برنامه‌ی تلویزیونی و در پاسخ به مجری «با بصیرت» آن سعی کرد تا با زبانی صریح آنچه درست می‌داند را با مخاطبان برنامه در میان بگذارد. اما با این وجود برخی نکات هم در پاسخ به نکته‌های مطرح‌شده از سوی میزبان مغفول ماند که این نماینده‌ی مردم در مجلس یا تمایلی به طرح آنها نداشته، یا بیان آنها را به مصلحت ندانسته بود!

۱. در پاسخ به علت مخالفت با آنچه شفافیت آرا نمایندگان خوانده می‌شود دو نکته‌ی مهم گفته نشد:

۱-۱. در ساختار سیاسی که اظهارنظر نماینده‌ی مجلس هم منجر به ردصلاحیت او می‌شود و حتی توییت یک نماینده ممکن است پای او را به دادگاه بکشاند چگونه می‌توان انتظار داشت نمایندگانی که دور از مدار اقلیتِ قدرت‌مدار فعالیت می‌کنند با چنین طرحی که نتیجه‌اش کمک به پرونده‌سازان است همراه شوند؟!

۱-۲. نکته‌ی بعدی نیز یک یادآوری‌ست؛ در مجلس دهم که از نگاه مدافعان امروز شفافیت، مجلسی ضدانقلابی بود فوریت طرحی برای شفافیت آرا و تصمیم‌گیری تمامی نهادهای حکومت تصویب شده است. پرسش اساسی اینجاست که چرا در مجلس مدعی انقلابی‌گری همان طرح که می‌تواند بخش‌هایی از عملکرد تمامی نهادهای قدرت، اعم از انتخابی و انتصابی را شفاف کند پیگیری نشد و دوباره شاهد تقلیل موضوع شفافیت به آرا نمایندگان هستیم؟!

۲. مجری برنامه که همچون دیگر اهالی جناح تندرو دل خوشی از عباس آخوندی، وزیر پیشین راه‌وشهرسازی ندارد ادعایی تکراری را درباره‌ی ساخته نشدن مسکن در دوره‌ی وزارت آخوندی تکرار می‌کند. میهمان برنامه نیز در پاسخ با وجود اینکه انتقاداتی را درباره‌ی طرح مسکن مهر بیان کرد اما ترجیح داد به میزبان یادآور نشود که آنچه گفت عاری از حقیقت بود! آری، آخوندی از روز نخست مخالفت صریح خود را با مسکن مهر و آن مدل اقتصادی که مسکن مهر و مانندش زاییده‌ی آن است اعلام کرده اما آمارهای رسمی اعلام‌شده به روشنی گواهی می‌دهد که گزاره‌ی «در دوره‌ی وزارت آخوندی یک مسکن هم ساخته نشده» نه تنها یک بازی رسانه‌ای و مطلقاً دروغ است، بلکه بر خلاف این ادعا در دوران او بیشتر از مدعیان مسکن‌سازی به تعهدات به جای مانده از دولت احمدی‌نژاد در این زمینه عمل شده است. اگر آمارهای رسمی کشور را قبول نداریم هم می‌توان مقدمات مناظره‌ی تلویزیونی آخوندی – نیکزاد را فراهم کرد تا یک‌بار برای همیشه واقعیت‌های پرونده‌ی مسکن مهر برای مردم بیان شود. یک‌سوی این مناظره اعلام آمادگی کرده و حالا مانده آماده شدن نایب‌رئیس مجلس انقلابی و شاید از او مهم‌تر، «جهان‌آرا»سازان!

۳. میزبان برنامه که از دلواپسان مشهور است و به «برجام‌خوانی» هم بسیار علاقه‌مند، در میان پرسش‌های خود مدعی می‌شود که بعد از اجرای برجام فضایی باز نشد و سرمایه‌گذاران و شرکت‌های خارجی تنها برای مدتی آمدند و رفتند. او البته ترجیح می‌دهد درباره‌ی اینکه چه شد که رفتند حرفی نزند! اما آیا واقعا پس از برجام فضایی باز نشد و ادعای پزشکیان در این ارتباط نادرست است؟!

برای پاسخ به این پرسش به‌عنوان نمونه به سه حقیقت ملموس می‌توان اشاره کرد:

۳-۱. مقایسه‌ی میزان فروش نفت ایران و درآمد حاصل از آن در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ با سال‌های ۹۰، ۹۱ و ۹۲ و یا سال‌های ۹۷، ۹۸ و ۹۹؛ تنها کافی‌ست اندکی با چهار عمل اصلی ریاضی آشنا باشیم که متوجه شویم در فاصله‌ی زمانی اجرای برجام تا بازگشت مجدد تحریم‌ها گشایشی رخ داد یا نه؟

۳-۲. در چند نوبت از سوی رئیس‌جمهور اعلام شد که پس از اجرایی شدن برجام قطعات لازم برای تکمیل و بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس تهیه شد. این گفته‌ی روحانی تا این لحظه از سوی نقش‌آفرینان احداث و تکمیل این پروژه که قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران بوده هیچ‌گاه تکذیب نشده است. پرسش این است که اگر برجام گشایشی ایجاد نکرده بود این پالایشگاه که با عنوان یکی از مصداق‌های «مدیریت جهادی» تبلیغ می‌شود به چه سرنوشتی دچار می‌شد؟

۳-۳. و نکته‌ی سوم یک پیشنهاد به «جهان‌آرا»سازان است؛ همانقدر که سنگ شفافیت آرا را به سینه می‌زنید درباره‌ی کمکی که گشایش‌های پس از اجرای برجام در «سیاست منطقه‌ای» کرد هم با مردم شفاف باشید! 

۴. ادعای دیگر مطرح‌شده از سوی مجری این بود که افزایش سرسام‌آور قیمت دلار نتیجه‌ی برجام است؛ پیش از هر استدلالی در پاسخ به این ادعای عجیب که در دو سال اخیر در تریبون‌ها و رسانه‌های اقلیتِ قدرت‌مدار بارها و بارها تکرار شده باید به تناقض موجود در آن اشاره کرد. آنان که خود را «دلواپس» می‌نامند از یک‌سو اعلام می‌کنند «برجام مرده است، برجام لاشه‌ی متعفن است، ناقوس مرگ برجام به صدا در آمده، از برجام جنازه‌ای باقی مانده و…» و از طرف دیگر مدعی هستند که همین «برجام مُرده» باعث افزایش قیمت دلار و سایر اقلام شده و می‌شود!

در این باره واقعیت اما این است که با تعلل تصمیم‌گیران نظام در حوزه‌ی سیاست خارجی و قانون‌شکنی دولت ترامپ همزمان با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، برجام در بخش اقتصادی آن به پایان راه خود رسید و آنچه ماند آثار مثبت سیاسی، حقوقی و امنیتی این توافق برای ایران بود. هر چه از روز خروج آمریکای ترامپ از برجام گذشت، بر فشار تحریم‌ها افزوده شد و نظام تصمیم‌گیری نیز با بی‌عملی در سیاست خارجی بدون آنکه بخواهد، یاری‌گر ترامپ در جنگ اقتصادی علیه مردم ایران شد. در نتیجه ویرانی‌های به‌جای مانده از جنگ اقتصادی حاصل «نبود برجام» است، نه «وجود برجام». اگر قرار است آنچه برجام برای اقتصاد ایران به ارمغان آورد را ببینیم تنها کافی‌ست ارزیابی‌های داخلی و بین‌المللی مراکز دولتی و غیردولتی از شاخص‌های اقتصادی در سال‌های ۹۴، ۹۵ و ۹۶ را به یاد بیاوریم.

۵. و نکته‌ی پایانی بحثی‌ست که میان میزبان و میهمان درباره‌ی «خودی و ناخودی» درگرفت و ظاهراً در نهایت با برطرف شدن سوءتفاهم برای مجری برنامه در این موضوع توافقی حاصل شد. در حالی که این بحث را باید از زاویه‌ای دیگر نیز مورد بررسی قرار داد و آن، اینکه بر اساس چه مبنایی سال‌هاست که تصور می‌شود معیار حق همان است که از سوی قدرت مسلّط در چهار دهه‌ی اخیر مطرح و از سوی تبلیغ‌گران رسانه‌ای و تریبونی آن ترویج می‌شود؟! اگر به موضوع «خودی و غیرخودی» از این زوایه بنگریم آنگاه شاید به این نتیجه برسیم که مبنای چنین بحثی که حق مطلق انگاری خود و یکسره باطل دیدن «دیگری» است شاید از منظر دینی نیز محل اشکال و پرسش‌هایی جدی باشد که لازم است در فضایی آزاد درباره‌ی آن گفت‌وگوهایی جدی را سامان داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. خیلی تحلیل بامزه و آبدوغ خیاری بود راجع به برجام…..
    مخصوصا اون قسمت هایی که منافع برجام رو ذکر کردید….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا