خرید تور تابستان ایران بوم گردی

گفت‌وگوی تلفنی مردم با آیت‌الله موسوی خویینی‌ها (بخش نخست)

به‌کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

گفت‌وگوی تلفنی مردم با سیدمحمد موسوی خویینی‌ها در محل روزنامه اطلاعات:

*خانم شمس: چرا حجاب را اجباری کرده‌اید؟

موسوی خویینی‌ها: کی گفته اجباری است؟ البته در مورد کارمندان دولت فرق می‌کند با آدمهای غیر کارمند. حتی در مورد مردان کارمند هم ممکن است ضوابطی برقرار شود. این تبعیض است که بعضی‌ها با لباس‌های شیک و آخرین مد بیایند سرکار و فخر فروشی کنند. این تبعیض باید از میان برود؛ اما معنی این کارها اجباری نیست به آن معنی که شما برداشت کرده‌اید.

خانم شمس: اما در مورد خانم‌ها  تضییقاتی ایجاد کرده‌اند. حتی شایع است که در خیابان‌ها مزاحمشان می‌شوند؟

موسوی خویینی‌ها: ممکن است پاره‌ای مزاحمت‌ها از سوی افراد جاهل و متعصب سر بزند. اما قبول کنید که عده‌ای از خانم‌ها هم لباس جلف می‌پوشند. وقتی آنها پوشش درست و حتی در حد متعارف ندارند و زمینه را برای تحریک و تشنج فراهم می‌کنند؛ طبیعی است در آن طرف هم عده‌ای سوءاستفاده می‌کنند و درگیری درست می‌کنند. آیا این درست است خانم های نیمه عریان در خیابان‌ها و معابر ظاهر شوند؟ بعد از پیروزی انقلاب من چند ماهی در تلویزیون بودم. بعضی از زنان کارمند در این دستگاه؛ محل کارشان را با پارتی‌های شبانه و عروسی‌ها عوضی گرفته بودند. وقتی عده‌ای از آزادی‌ها سوءاستفاده می‌کنند و در مسیر اهداف و تبلیغات امپریالیسم عمل می‌کنند و بی بندوباری رواج می‌دهند؛ نمی‌توان انتظار داشت که جامعه واکنش نشان ندهد. مطمئن باشید اگر خانم‌ها جلف لباس نپوشند و پوشش مناسبی داشته باشند، هیچ وقت زمینه برای تشنج و مزاحمت‌ها فراهم نمی‌شود.

خانم‌ شمس: چرا به آقایان چیزی نمی‌گویید؟ آنهایی را می گویم که لباس جلف می‌پوشند. وقتی می‌گوییم زن و مرد حقوق مساوی دارند باید آقایان هم رعایت کنند

موسوی خویینی‌ها: اتفاقا من هم اعتراضم همین است. شما خانم‌ها باید به آقایانی که لباس نامناسب می‌پوشند تذکر بدهید و اعتراض کنید. انتقاد و نهی از منکر و امر به معروف باید متقابل باشد تا این قبیل کجی‌ها از میان برود.

پ.ن: آیت ا… سیدمحمد موسوی خویینی‌ها در آن ایام؛ نایب رییس دوم مجلس اول و عضو مجلس خبرگان رهبری بوده است.

منبع: بیست و پنج سال در ایران چه گذشت؟، جلد سوم، داود علی بابایی، انتشارات امید فردا، چاپ اول۱۳۸۴

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا