خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دریاچه بزنگان احیا شد.

بخشدار مرزداران از توابع شهرستان سرخس گفت: با همت مردم روستاهای واقع در پیرامون دریاچه بزنگان و تشکیل پویش ‘نجات دریاچه’ این اثر طبیعی از مرگ نجات یافت.
علی نصیریان روز سه شنبه در حاشیه بازدید خبرنگاران از دریاچه بزنگان افزود: این دریاچه تنها دریاچه طبیعی خراسان رضوی واقع در 130 کیلومتری شرق مشهد و 80 کیلومتری سرخس در جنوب رشته ‌کوههای هزارمسجد است.
وی ادامه داد: آب دریاچه بزنگان از چشمه ‘سرآسیاب’ تامین می شود و منبعی برای تغذیه اکوسیستم منطقه بوده و گونه های مختلف جانوری و آبزی از جمله ماهی قزل آلا و کپور در آن زیست می کردند.
بخشدار مرزداران گفت: همچنین این دریاچه در سالهای گذشته میزبان گونه های متفاوت پرندگان مهاجر، عقاب، باز شکاری، اردک و مرغ مینا بود.
وی افزود: خشکسالی سالهای اخیر، مهار نشدن سیلابها و هدر رفت آنها و واگذاری زمینهای حریم دریاچه به افراد حقیقی باعث کم شدن ورودی آب از سمت شمال به دریاچه بزنگان و خشکیدن آن شد.
نصیریان اظهار کرد: به دلیل کم شدن آب دریاچه و افزایش غلظت شوری آن گونه های جانوری و پرندگان مهاجر سیبری از اطراف دریاچه پراکنده شدند و ماهیان دیگر قادر به ادامه حیات در آب شور نبودند.
وی بیان کرد: در پی بارندگیهای امسال مردم به صورت خودجوش از سمت پایین دریاچه 2 کانال حفر کردند که یک کانال از آبرفتهای روستاهای آب دراز و قرقره و کانال دیگر از آبرفتهای روستاهای بزنگان و کلاته عوض آب را به سمت دریاچه هدایت کرده و این اثر طبیعی را از مرگ نجات داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا