خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رقابت‌ اصلی بین کدام کاندیداها خواهد بود؟

سرویس سیاسی انصاف نیوز: سیاسیون و فعالین رسانه‌ای از جمله جواد امام، اسماعیل گرامی مقدم، سردار عزلتی مقدم، محمدصادق جوادی حصار، غلامعلی رجایی، ناصر آملی، فواد صادقی، محمد صالح مفتاح و بیژن مقدم به این سوال مشترک پاسخ داده‌اند که «بنظرشان رقابت انتخاباتی بین کدام کاندیداها پررنگ خواهد بود»؛ پاسخ‌ها را در ادامه می‌خوانید:

جواد امام: اگر ظریف هم منع شود دیگر چه نیازی به انتخابات؟!

جواد امام

اول باید ببینیم که آیا امکان اینکه افراد بتوانند ورود کنند وجود دارد یا خیر. من فکر می‌کنم کاندیداهای اصلی اگر بیایند آقای ظریف و آقای رئیسی هستند. اگر آقای ظریف نیایند و یا رد صلاحیت شوند نشان می‌دهد که ما خیلی نیاز به انتخابات و حضور مردم نداریم. باتوجه به رفتار شورای نگهبان و دوئلی که از ماه‌ها پیش با منع آقای سیدحسن خمینی از شرکت در انتخابات شروع شد، بنظر می‌رسد که کاندیداهای مورد نظر حاکمیت می‌آیند تا کاندیداهای مردم.

گرامی مقدم: پزشکیان – قالیباف

اسماعیل گرامی مقدم
اسماعیل گرامی مقدم – سخنگوی حزب اعتماد ملی

ما الان نمی‌دانیم از طرف اصولگرایان و اصلاح طلبان چه کسانی به انتخابات ورود می‌کنند. اگر حرفی هم زده می‌شود فقط یک احتمال و برآورد است که از فضای کنونی می‌بینیم.

من فکر می‌کنم رقابت اصلی بین آقای قالیباف از جبهه‌ی اصولگرایان و آقای دکتر پزشکیان از جناح اصلاح طلبان خواهد بود.

سردار عزلتی مقدم: تنها رئیسی خواهد بود

سردار عزلتی مقدم

کاندیدای حاکمیت آقای رئیسی است؛ نظر آقایان این است که ایشان از صندوق دربیاید؛ باتوجه به اینکه از دوره‌ی گذشته 16 میلیون هم رای داشته است و از هرنظر برایش هم در این سال‌ها بجای اینکه کار ایشان در قوه قضاییه را نشان دهند برروی کارهای اجرایی که ایشان انجام می‌دهد تمرکز کردند که بگویند ایشان در این حوزه‌ها توانمند است. اما رقیب ایشان می‌دانم که قالیباف نخواهد بود، اینکه حالا چه کسی باشد به نظرم از طیف همین اصولگراها خواهد بود و اصلاح طلب نیست. حال اینکه کدام شخص است را هنوز نمی‌دانم.

اینها خیالشان راحت است که ایشان رای می‌آورد و به همین خاطر هم هست که شما هم که اهالی رسانه هستید نمی‌دانید چه اتفاقی قرار است بیافتد. یعنی اجازه نمی‌دهند که بیایند در جامعه حرف بزنند و ما بفهمیم که می‌خواهند چکار کنند. خیالشان راحت است که ما یک آقای رئیسی داریم که 16 میلیون رای داشته و الان هم که برایش کار کردیم  می‌شود 25 میلیون رای.

اگر از طرف اصلاح طلبان هم کسی می‌توانست این معادله را بهم بریزد سید حسن آقای خمینی بود که ایشان منع شد و توصیه شد که نیاید؛ دیگر در تراز ایشان نداریم؛ خود آقای خاتمی است که اینها قبولش ندارند و اصلا اجازه نمی‌دهند که بیاید. دیگر در تراز ایشان که بتواند رقیب باشد و شوری ایجاد کند، نمی‌دانم اصلاح طلبان چه کسی را خواهند داشت؛ اینها که در حال حاضر ادعا کردند هم در این حد نیستند و سطح‌شان خیلی پایین‌تر است.

غلامعلی رجایی: جهانگیری – رئیسی

غلامعلی رجایی

بنظر من آقایان جهانگیری و رئیسی دو نفر اصلی حاضر در رقابت‌های انتخاباتی خواهند بود.

جوادی حصار: رئیسی-ظریف؟

من تصور می‌کنم که اگر آقای ظریف کاندیدا باشند و اجازه رهبری را برای مبارزه‌ی انتخاباتی بگیرند، یکی از شانس‌های اصلی رقابت آقای ظریف هستند. و اگر جناب آقای رئیسی بتوانند اجازه‌ی رهبری را برای ورود به انتخابات بگیرند، یکی از شانس‌های اصلی انتخابات هم از طرف جریان اصولگرا ایشان خواهند بود.

اگر اینها نتوانند این کار را انجام دهند از طرف اصلاح طلبان فکر می‌کنم آقایانی مثل آقای جهانگیری یا آقای پزشکیان از طرف اصلاح طلبان و از طرف اصولگرایان هم من فکر می‌کنم نیروهای موازی خیلی هستند، 4-5 نفرند که تمرکز روی‌شان باشد نقش جایگزین آقای رئیسی را خواهند داشت، یعنی نقش مساوی و بدیل او را ندارند. آقای قالیباف را هم من فکر نمی‌کنم که بپذیرد بیاید، اگر بیاید ضرر بزرگی می‌کند. بنظر من یکی دو نفر هستند که دیگر به نفع‌شان نیست برای انتخابات ریاست جمهوری شانس‌شان را امتحان کنند. آقای رضایی و آقای قالیباف منظورم است که من فکر می‌کنم سکه‌ی ریاست جمهوری به نام اینها نخورده است.

ناصر آملی: جهانگیری -رئیسی

از اصلاح طلبان به نظر من آقای جهانگیری و آقای محسن هاشمی احتمال آمدن‌شان هست و از اصولگرایان هم آقای رئیسی. البته اگر که رهبری برای خالی نماندن قوه قضاییه ایشان را منع نکند و مانعی ایجاد نشود. احتمال آمدن آقای رئیسی قوت گرفته و البته آقای رستم قاسمی هم دارد در سایه حرکت می‌کند.

بنظرم رقابت نهایی بین آقایان جهانگیری و رئیسی خواهد بود چرا که احتمال آمدن جهانگیری از هاشمی بیشتر است و احتمال آمدن و ماندگاری رئیسی هم از رستم قاسمی.

مقدم: متغیر اصلی این انتخابات رئیسی است

بنظرم یکمقداری پیش بینی ممکن است سخت باشد به این خاطر که هنوز آن متغیرهای اصلی انتخابات مشخص نشدند. متغیر اصلی این انتخابات آقای رئیسی است. آخرین خبرهایی که در روزهای اخیر منتشر شده است و تکذیب هم نشده است این است که ایشان عید فطر می‌روند و ثبت نام می‌کنند. طبیعی است که با ثبت نام آقای رئیسی یک تعداد زیادی از کاندیداهایی از جبهه‌‌ی اصولگرایی که اعلام کرده بودند قصد دارند، اینها انصراف می‌دهند. یعنی اصلا ثبت نام نمی‌کنند و اعلام می‌کنند.

چند نفر از همین جبهه‌ی اصولگرایی می‌مانند. یعنی قبلا هم اعلام کردند که ما تا پایان راه هستیم و به نفع کسی هم کنار نمی‌رویم. البته آنها تحلیل‌های خود را دارند. اینکه همین کار را هم معتقدند کمک به جریان اصولگرایی است.

جریان اصلاح طلب هم منتظر است ببیند وضعیت در جبهه‌ی اصولگرایی چه می‌شود و بر این اساس کاندیدای خود را انتخاب می‌کنند و معرفی می‌کنند. اگر آقای رئیسی باشد ممکن است یک کسی را به میدان آورند و اگر آقای رئیسی نباشد و کسی دیگر مثل آقای قالیباف یا هرکس دیگری باشد شخص متناسب دیگری را معرفی می‌کنند. پس یک تعدادی از ثبت‌نام‌های ما می‌رود برای روز آخر تا ببینند که رئیسی ثبت نام کرد یا نه.

در جبهه‌ی اصلاح طلبی مثلا اسم آقای ظریف می‌آید و آقای جهانگیری. منطقا که نگاه می‌کنید می‌بینید آقای ظریف که اساسا قبلا هم اعلام کردند که اصلا چنین تصمیمی ندارند، مصمم هم هستند که این پیشنهاد را نپذیرند و برنامه‌ای هم به آن نهاد اجماع‌ساز اصلاح طلبان ندادند.

بعد از ایشان آقای جهانگیری است. ایشان درست است که  یک توانمندی‌های فردی خوبی دارد اما جدا کردن ایشان از دولت فعلی و دولت آقای روحانی سخت است؛ انگار که ما مثلا برای یک دوره‌ی دیگر به آقای روحانی بخواهیم رای دهیم؛ اما حتی اگر قانونا هم ممکن بود دیگر کسی حاضر نبود به آقای روحانی رای دهد. آقای جهانگیری هم چنین حکمی دارد. پس باید از اینها عبور کنند و به سراغ افراد دیگری بروند که می‌توانند معرفی کنند و یا آمادگی دارند. بنابراین خودشان می‌گویند که وضعیت در آنجا آشفته‌تر از جبهه‌ی اصولگرایان است. عین تعبیر خودشان را عرض کردم. بنابراین آنجا هم مسئله خیلی روشن نیست.

اتفاقا براساس کلیات از اول جبهه‌ی اصولگرایان متفقا می‌گفتند که اگر آقای رئیسی بیاید خیلی از اختلافات ما حل می‌شود. همه هم احتمالا رفته‌اند تلاش کرده‌اند این اتفاق بیافتد. آنطرف اما مدام منتظر بوده که ببیند اینطرف چه می‌کند. بنابراین آنها پیچیدگی‌های بیشتری در وضع‌شان داشتند و الان هم همینطور است و اتفاقی نیافتاده.

مفتاح: رئیسی-پزشکیان؟

بنظر من  اقای رئیسی از سوی اصولگرایان گزینه‌ی اصلی خواهد بود و البته ممکن است گزینه‌های فرعی وجود داشته باشند که بعید است بخواهند در صدد رقابت با آقای رئیسی برآیند. ممکن است کاندیداهایی باشند که در مناظرات بتوانند فضایی در حوزه‌ی گفتمانی را پیش برند. اما در میان اصلاح طلبان بنظرم این تعدد در حال حاضر بیشتر است و هنوز گزینه‌ی قطعی وجود ندارد که بتواند فضا را پیش برد. حدس من این است که اگر بخواهند با گزینه‌ی خودشان بیایند احتمال رای‌آوری‌شان خیلی پایین است. منظورم یک اصلاح طلب صد درصدی است. ممکن است با گزینه‌ای شبیه به آقای لاریجانی بیایند که آن هم البته اما و اگر دارد. من خیلی فکر نمی‌کنم در اصلاح طلبی گزینه‌ی قطعی وجود داشته باشد و بیشتر گمانه‌زنی است. ظرفیت‌های خوبی هم ممکن است در برخی کاندیداها وجود داشته باشد، مثل آقای پزشکیان که شخصیت سالمی است، در چارچوب نظام است و سوابق او سوابقی روشن است که می‌تواند یکی از گزینه‌های اصلی  و باظرفیت در میان اصلاح طلبان باشد اما اینکه گزینه‌ی اصلی چه کسی خواهد بود بنظرم خودشان هم نمی‌دانند چه اتفاقی خواهد افتاد.

فواد صادقی: رئیسی-جهانگیری/هاشمی/پزشکیان/عارف

بنظرم این دوره تفاوتی با دوره‌های قبل خواهد داشت به این جهت که آقای رئیسی بعنوان کسی که بیشترین حمایت‌های رسمی از سوی پایگاه قدرت از او وجود دارد، اگر ثبت نام کند که احتمالش زیاد است، فضا به یک دوقطبی تبدیل می‌شود منتها قطب مقابل لزوما یک کاندیدا نیست. بلکه کاندیداهایی هستند که ادبیات متفاوت دارند و ممکن است بین آنها بنوعی یک تقسیم کاری صورت بگیرد؛ شاید بتوان این را تشبیه به انتخابات 84 کرد که آقای هاشمی بنوعی مدافع کل وضعیت موجود بود و بقیه‌ی کاندیداها، آن هفت نفر دیگر- منتقد و مخالف و اپوزیسیون بودند. به شکلی این اتفاق می‌افتد. یعنی آقای رئیسی نماد قدرت حاکم می‌شود و بقیه‌ی کاندیداها صدای متفاوت خواهند داشت و ممکن است انتخابات به دور دوم کشیده شود. یعنی آقای رئیسی با یکی از این کاندیداها که ممکن است فاصله رای‌شان هم کم باشد به دور دوم بروند.

اینکه در مقابلش چه کسانی خواهند بود بسته به استانداردهایی است که تعریف شود. اگر بخواهند برای آقای رئیسی مدل آیت الله خامنه‌ای سال 60 را تعریف کنند که مثلا مقابل ایشان رقیب جدی نباشد، عملا شاید مثلا با وجود افرادی مثل ضرغامی و عارف و اینها انتخابات را مدیریت کنند که رقابت جدی وجود نداشته باشد. اما اگر قرار باشد مثل مدل 84 شود طبیعتا بین این چهره‌هایی که هستند مثلا آقای جهانگیری و آقای هاشمی و آقای پزشکیان و آقای عارف، این 4 نفر بالاخره این طرف خواهند بود و آراء افراد هم احتمالا نزدیک باشد و انتخابات به دور دوم رود.


آنها که تا امروز -چهارشنبه، 22 اردیبهشت- ثبت‌نام کرده‌اند

حسین دهقان
سعید محمد
صادق خلیلیان
محمود احمدی‌نژاد
رستم قاسمی
محمد عباسی
قدرتعلی حشمتیان
قدیری ابیانه
حسن سبحانی
امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی
محمد زارع فومنی
محمدحسن نامی
وهاب عزیزی
ناصر غضنفری-خبرنگار ابرنا
محمدشریف ملک‌زاده

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. دکتر پزشکیان ظرفیت آذری های عزیز را به صندوق رای آورند به همراه محرومین و اقشار ضعیف با شعار عدالت و انصاف

    آذری ها عاشق عدل علوی هستند

  2. وضع موجود کشور حاصل عملکرد دولت محدود جمهوری اسلامی به ریاست روحانی نیست که اصولگرایان میخواهند از آن در انتخابات سو استفاده کنند. این وضع حاصل عملکرد حاکمیت بخش انتخابی محدود و بخش انتصابی گسترده در نظام است.

  3. برگه ی آس اصلاح طلبان در این دوره ی سال 1400 انتخابات ریاست جمهوری همان بیان تضاد : میدان-دیپلماسی است.
    یا به شکل دیگر بیان تضاد بخش : انتخاباتی محدود – انتصابی گسترده حاکمیت با هم.

    زیرا اکثر اصلاح طلبان جرات بیان مانیفست تاج زاده را ندارند!!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا