خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بحران کرونا و وضع فاجعه‌بار دیوان‌سالاری ایران

عبدالله شهبازی، تاریخ‌پژوه در یادداشتی تلگرامی با عنوان «بحران کرونا و وضع فاجعه‌بار دیوان‌سالاری ایران» نوشت:

جمعه، ۸ مرداد ۱۴۰۰/ ۳۰ ژوئیه ۲۰۲۱، میزان واکسیناسیون کامل کرونا (هر دو دوز) در ایران ۲٫۹ درصد از جمعیت بود. این رقم در امارات ۷۱ درصد، در بحرین ۶۴ درصد، در شیلی ۶۴ درصد، در قطر ۶۰ درصد، در اسرائیل ۵۹ درصد، در کانادا ۵۸ درصد، در بریتانیا ۵۶ درصد، در ایالات متحده آمریکا ۴۹ درصد، در یونان ۴۷ درصد، در فرانسه ۴۶ درصد بود.

در میان کشورهایی که کم‌ترین میزان واکسیناسیون را داشته‌اند برخی ارقام چنین است: اوکرائین ۴٫۲ درصد، ونزوئلا ۳٫۹ درصد، بنگلادش ۲٫۶ درصد، پاکستان ۲٫۵ درصد، مصر ۱٫۶ درصد، ارمنستان ۱٫۵ درصد، عراق ۱ درصد.

در این جدول ایران با ۲٫۹ درصد واکسیناسیون در رده فروتر از زیمبابوه و گرجستان و جامائیکا و ونزوئلا و بالاتر از بنگلادش و پاکستان و مصر و ارمنستان و عراق و چند کشور دیگر مانند سومالی و زامبیا و سودان و تاجیکستان و غیره جای می‌گیرد.

بحران کرونا ناکارآمدی دیوان‌سالاری ایران را در حد فاجعه‌باری عیان کرده است. در برابر دیدگان همگان معلوم شد که این دیوان‌سالاری، برغم شعارها و ادعاها، تا چه حد فشل و در عین حال زیاده‌گو و پرمدعا است. بحران کرونا می‌تواند درس بزرگی باشد برای آینده ولی بنظر نمی‌رسد از این درس آموخته باشند یا برنامه‌ای داشته باشند برای نوسازی و اصلاحات واقعی در ایران.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا