خرید تور تابستان ایران بوم گردی

قمه‌زنی و زنجیر تیغی در خمینی شهر

علی صرامی، طلبه، در یادداشت ارسالی به انصاف نیوز درباره‌ی قمه‌زنی در خمینی شهر نوشت:

صبغه قمه زنی به جنگ‌های شاه اسماعیل با عثمانی برمی‌گردد و تا قبل از آن در هیج یک از متون تشیع نیامده و اولین پایگاه قمه زنی تبریز بوده که دلایل سیاسی داشته. دوستان می‌توانند سابقه‌ی قمه زنی و چگونگی پیدایش این روش عزاداری را با یک جستجو در گوگل بخوانند.

اما خمینی شهر چرا به این راه رفت و چرا با این همه نهی علما و صراحت روایات و قران در مورد اضرار به نفس و بازخواست آن در روز حساب و بیماری‌های متعدد لاعلاج خونی هنوز در این شهرستان رواج دارد. زمان شاه می‌خواستند با زور ممانعت کنند نگذاشتند تا اینکه انقلاب به پیروزی رسید و فکر کنم سال ۶۰ بود حضرت امام در پی استفتایی فتوا منع دادند که عده‌ای با ندانم کاری متوسل به زور شدند و باز مشکل حل نشد چرا؟ چون خمینی شهر دارای سه محله قدیمی است و بعضی روحانیون کم سواد و بیسواد سنتی و بعضا زاویه دار با جمهوری اسلامی هستند؛ بگذریم که علمای صاحب نامی داشته خمینی شهر و الان سر به تیره تراب برده‌اند. جای این علما هرگز پر نشد متاسفانه.

در محله فروشان که مرکز ثقل قمه زنی خمینی شهر است یک روحانی بود بنام حجت السلام حاج آقا مهدی امامی که با امام و حکومت شدیداً زاویه داشت و مردم را تحریک می‌کرد به قمه زنی البته چند باری نیروهای امنیتی ایشان را از شهر اخراج کردند تا بعد از عاشورا ولی این شخص با روابطی که داشت به بزرگان هیئت‌ها محرمانه پیام می‌داد مبادا در نبود من قمه زنی تعطیل شود. اگر اقامه نکنید شما مثل کوفیانی هستید که امام را تنها گذاشتند.

(این روحانی از خانواده‌ی بزرگی است که به روحانیونی چون آیت الله العظمی میر سید علی و فرزندش آیت الله حاج آقا حسن امامی معروف به حاج آقا امام، عموی فیض السلام شارح نهج البلاغه رضوان الله تعالی)

حتی یک بار به دورغ شب عاشورا شایعه کردند امام حکم منع قمه زنی را لغو کرده و فردایش بدون ممانعت قمه زدند. تا اینکه آیت الله خامنه‌ای در کهکویه اعلام نارضایتی کردند از قمه زنی. خوب متاسفانه نیروی انتظامی با بگیر و ببند کار را خراب کرد؛ عده‌ای که قمه زن نبودند بخاطر دهن کجی به حاکمیت قمه‌زن شدند و از اطراف و اکناف حتی از تبریز و مشهد و قم که حکومت مانع شده بود به خمینی شهر هجوم آوردند و حاج آقا مهدی امامی هم سوار موج شد و لقب احیاگر عزاداری سنتی هم به ایشان دادند و نوچه‌های مداح ایشان هم بنا به دستور ایشان مردم را تحریک کردند و ممانعت از قمه زنی بخاطر جمعیت زیاد برای حکومت سخت شده.

حالا بعد از فوت ایشان روحانی دیگری به نام […]، علم قمه زنی را بدوش می‌کشد. البته هر دو نفر روحانی ارتباطاتی با بعضی از مراجع دارند از جمله صادق شیرازی، وحیدخراسانی، و بعضی از مدرسین سنتی حوزه.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. یکطرفه به قاضی می‌رید و به هر دلیلی خیلی از واقعیات رو نمیگید. من ۵ سال دانشگاه صنعتی اصفهان رفتم و از نزدیک با دوستان خمینی‌شهری(سدهی) بحث کردم در این مورد. تمام مردم خمینی‌شهر مقلد آیت‌الله وحید هستند و ایشون قمه زنی رو احسن فرایض عاشورا می‌دونند. برخلاف شما کلی ادله فقهی هم براش آوردن که خیلی پیش از سینه‌زنی بوده. من شخصن کار درستی نمیدونم قمه زنی رو اما شما هم بخاطر دنیای جدید واقعیت رو تحریف می‌کنید.

    27
    11
    1. این حرف شما که کاملا منطبق بر گفتار ایشونه
      ایشون هم گفتن طیف سنتی روحانیت و بعضا زاویه دار با حکومت این موضوع رو تحریک میکنن

      5
      5
    2. تمام مردم خمینی شهر مقلد آقای وحید هستن؟
      تو رو خدا چرت نگو.
      تو رفتی از ۴۰۰ هزار نفر پرسیدی؟
      من و خانوادم طرفدار آیه الله مکارم هستیم و اصلا کل خاندانمون با قمه زنی مخالفیم.
      چند تا محله تو‌خمینی شهر قمه میزنند به پای همه ننویسید.
      خیلی از این افراد هم غیربومی هستند.
      دوستان قیامتی هم هست. بترسید از حق الناس هاتون و نشر اکاذیب

      14
      9
  2. چقدر چرت بود.
    اول اینکه قمه زنی در محله زینبیه اصفهان است.
    دوما خمینی شهر بیش از ۲۰ محله دارد نه ۳ محله.
    سوما بیماری های متعدد دیگه چیه؟
    چهارما قمه زنی که هنوزم تو شهرهای دیگه هست. هنوز در بین ترک زبان ها وجود داره و تو اصفهان و فلاورجان و نجف آباد هم قمه میزنند. منتهی ایشان چون ارادت خاصی به آیه الله منتظری دارند احیانا نخواستند اسم نجف آباد را بیارن.
    پنجما شما درگیر حواشی نشید. آ۷وند احمق زیاد هست. تو کاشان مراسم لطمه زنی راه میندهزن و…
    حرف بسیار هست و مجال کم

    6
    6
      1. ایشون کلا با شهر خودش مشکل داره.
        آقای صرامی اهل محله فروشان هستند.
        نمیدونم‌چرا آنقدر بزرگنمایی کرده.
        بیماری خونی زیاد؟؟
        این مشکل امنیتی هست و عقیدتی. ربطی به فرهنگ نداره.
        اون اصفهانی هم چرت گفته.
        کی گفته مردم این شهر اچمقلد وحید هستند؟
        اتفاقا آقای وحید اصلا تو این شهر دفتر ندارن.
        این افراد برای اینکه به قمه زنیشون گیر ندن به دروغ میگن مقلد وحید هستن.
        شما باور نکن.
        اون آقا هم که اینا گفته اصلا اصفهانی نبوده.

        3
        2
  3. آقا به هر حال عاشورا تشریف بیارید خمینی شهر آدریان عجایب جهان رو میبینید با تشکر

    12
    1
  4. تو مکتب امام حسین و شیعیان و مسلمانان واقعی قمه زنی، حتی ضربه دردناک به سینه و گل مالیدن و پیراهن در اوردن( به اصطلاح لخت شدن) در هنگام سینه زنی ودیگر کار های خارج عرف و انسانیت و کار های که باعث سواستفاده دشمنان اسلام و اهلبیت پیامبر شود حرام هست بعضی ها شاید بخاطر زاویه داشتن با اسلام ناب محمدی گروهی تحریک میکنند تا اسلام زیر سوال ببرند

    4
    4
  5. اقا خدا رحمت کنه حاج اقا امامی رو همشم حق بود محرما هییت ال محمد مدرسه علمیه باقرالعلوم ادریان منتظریم.

    3
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا