خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیا ایران رتبه دوم واکسیناسیون را در دنیا به دست آورده است؟

سایتی به نام فکت نامه در پاسخ به این پرسش که «آیا ایران رتبه دوم واکسیناسیون را در دنیا به دست آورده است؟» نوشته است:

بهرام‌ عین‌اللهی، وزیر بهداشت روز ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ گفته «ایران هفته گذشته با تزریق ۵ میلیون دوز واکسن رتبه دوم واکسیناسیون در هفته را در دنیا به دست آورده است» او همچنین قول داده ایران هفته آینده رکورد آلمان را بشکند و به مقام اول برسد.

این ادعا به وضوح نادرست است.

طبق آمارهای رسمی در هفته منتهی به ۲۱ شهریور، میانگین واکسیناسیون در ۸ کشور بیش از ایران است: هند ۶۱/۸ میلیون دوز، چین ۳۹/۴ میلیون دوز، ژاپن ۱۰/۱ میلیون دوز، برزیل ۱۰ میلیون دوز، اندونزی ۹/۵ میلیون دوز، ویتنام ۷/۱ میلیون دوز، بنگلادش ۶/۷ میلیون دوز و پاکستان ۶/۵ میلیون دوز.

اگر جمعیت را هم در نظر بگیریم در هفته منتهی به ۲۱ شهریور ۱۴۰۰، سرانه واکسیناسیون در ۷ کشور کوبا، کره جنوبی، سریلانکا، نیوزلند، ژاپن، ویتنام و استرالیا از ایران بیشتر است.

آلمان هیچ وقت رکورد آمار واکسیناسیون روزانه را در اختیار نداشته است. بالاترین رکورد تزریق واکسیناسیون روزانه در آلمان در هفته منتهی به ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ با میانگین ۸۷۴ هزار دوز در روز و تزریق بیش از ۶ میلیون دوز ثبت شده است. بالاترین رکورد واکسیناسیون روزانه در هفته منتهی به هفتم تیر در چین ثبت شده است. در این هفته نزدیک ۱۵۷ میلیون دوز واکسن کرونا در چین تزریق شد.

طبق آمار رسمی تا روز ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۱ (۲۱ شهریور ۱۴۰۰) ۱۴/۲ درصد از جمعیت ایران به طور کامل واکسینه شده‌اند. در حالی که متوسط نرخ واکسیناسیون کامل در کل دنیا ۳۰ درصد و در بسیاری کشورها از ۵۰ درصد گذشته است.

طبیعی است سرعت واکسیناسیون در کشورهایی که در ماه‌های گذشته به طور عمومی و گسترده واکسن زده‌اند کمتر از کشوری مانند ایران باشد که از زمستان گذشته روند واکسیناسیون به طور منقطع و پلکانی پیش رفته است. سرعت واکسیناسیون در ایران هم بعد از رسیدن به سطح بقیه کشورها کند خواهد شد.

با این اوصاف فکت‌نامه به این گفته وزیر بهداشت که ««ایران هفته گذشته با تزریق ۵ میلیون دوز واکسن رتبه دوم واکسیناسیون در هفته را در دنیا به دست آورده است» نشان «نادرست» می‌دهد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا