خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دغدغه‌های یک رسانه| این‌بار الف پاسخ می‌دهد

انصاف نیوز قصد دارد در یک‌سری از سلسله گزارش‌ها از فعالان حوزه‌ی رسانه بپرسد که با توجه به وضعیت فعلی کشور «رسانه‌ها باید به چه موضوعاتی بپردازند؟»

در اولین بخش این گفت‌وگو به سراغ بیژن مقدم -مدیرمسئول و سردبیر وبسایت الف- رفته‌ایم؛ اومعتقد است؛ باید رسانه‌ها بر روی امید و سرمایه‌ی اجتماعی کار کنند، متن کامل پاسخ او را بخوانید:

مقدم: هر سوژه‌ای را در قالب امید و سرمایه‌ی اجتماعی بگذاریم

بیژن مقدم


بیژن مقدم درباره‌ی اینکه در شرایط فعلی کشور رسانه‌ها باید به چه موضوعی بپردازند، ضمن تاکید بر تلاش در جهت افزایش سرمایه‌ی اجتماعی و امید در جامعه به انصاف نیوز توضیحاتی ارائه داد: ببینید! یکی از مهم‌ترین وظایف رسانه اطلاع‌رسانی و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های دولتی است، این دو کار در هیچ شرایطی تعطیل‌بردار نیست. از حیث اقتصادی، آثار تحریم‌ها و سرمایه‌ی اجتماعی شرایط خوبی نداریم. رسانه‌ها نمی‌توانند به این مسائل بی‌تفاوت باشند. اگر نسبت به کشور و آرمان‌ها وفادار هستند، باید تلاش کنند که این سرمایه‌ی اجتماعی افزایش پیدا کند.

او در ادامه با ذکر مثال‌هایی می‌گوید: مثلاً همین موضوع واکسن را در نظر بگیرید، اگر باشد یا نباشد، چه تأثیری بر روی سرمایه‌ی اجتماعی خواهد داشت. باید هدف‌گذاری کنیم که سرمایه‌ی اجتماعی و امید را افزایش دهیم؛ این دو کلیدواژه‌های مفید در شرایط فعلی است. رسانه‌ها هر کاری که انجام می‌دهند، در دو قالب امید و سرمایه اجتماعی بریزند؛ مثلاً نگاه کنند که رسانه‌های بیگانه با مردم چه‌کار کردند؟ یک روز وقتی ایران گفت می‌خواهد واکسن بسازد، به آن خندیدند، بعد اینکه واکسن را ساختند، گفتند این‌ها کلک زدند، واکسن کو؟

این فعال رسانه‌ای افزود: اگر به بی‌بی‌سی فارسی و انگلیسی نگاه کنید؛ متوجه خواهید شد که در بی‌بی‌سی انگلیسی به مردم می‌گویند بروید و واکسن بزنید. در بی‌بی‌سی فارسی مردم را به واکسن‌ها در داخل ایران بی‌اعتماد می‌کنند. اما در کل برای اینکه رسانه به اهداف خودش برسد، باید هر کار خوبی که در کشور می‌شود را ندید نگیریم، حالا هرکسی انجام داده و به او رای دادیم یا ندادیم. مثلاً همین سفرهای استانی اشکال و حسن‌هایی دارد، روی آن کار کنند.

او اضافه کرد: کار کردن روی این مسائل بر امید و سرمایه‌ی اجتماعی تأثیر می‌گذارد. درعین‌حال نقد را هم به زبان اخلاقی و درست مطرح کنیم که همین دولت آن را بخواند و تشکر کند. رفتار رسانه‌ای ضمن حفظ آگاهی بخشی و نظارت باید به مسائل مهم کشور یعنی سرمایه‌ی اجتماعی و امید توجه کنیم و هر سوژه‌ای داریم را با این قالب پیش ببریم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا