خرید تور تابستان ایران بوم گردی

“پشت پرده سیاست‌های ارزی اقتصاد ایران”

پادکست سکه در بخش تازه‌ی خود با عنوان «پشت پرده سیاست‌های ارزی اقتصاد ایران» که میهمان آن احمد عراقچی بود، نوشت:

«تاریخ اقتصاد ایران در چند دهه اخیر مملو از سیاست‌های اشتباه است. سیاست‌گذاران از رفتارهای غلط گذشته خود نه‌تنها عبرت نمی‌گیرند؛ بلکه بارها و بارها آنرا به شیوه‌های مختلف انجام می‌دهند و باعث ایجاد بحران‌های مختلف در کشور می‌شوند. نمونه این بحران‌ها، تنش ارزی سال ۹۷ در کشور است.

چه اتفاقاتی باعث جهش نرخ ارز از ۴ هزار تومان به حدود ۱۹ هزار تومان شد؟ آیا بحران ارزی سال ۹۷ قابل پیش‌بینی و کنترل بود؟ سیاست‌های تثبیت نرخ ارز دولت یازدهم چه تبعاتی داشت؟ در شب جلسه تصمیم‌گیری دلار ۴۲۰۰ چه اتفاقاتی افتاد و چه بحث‌هایی مطرح شد؟ داستان حکم قضایی معاون ارزی اسبق بانک مرکزی چیست؟ قضایی کردن سیاست‌های سیاست‌گذاران چه تبعاتی دارد؟»

فایل صوتی این پاکست را بشنوید:

یکی از مخاطبان انصاف نیوز در این باره در پیامی نوشت:

این مطلب ظاهرا اظهارات آقای احمد عراقچی است و از پشت پرده‌های نرخ ارز پرده برمی‌دارد. مطالب روشنگری است!

درآمد نفتی و ارز دولتی  به هر حال جزو درآمدهای کشور است و نباید در صورت وجود تراز مثبت تجاری از ورود آن به بازار جلوگیری کرد.

در صورت صحت ادعا (که غیر واقعی هم به نظر نمی‌رسد)، در واقع عدم بازگرداندن ارز به داخل کشور توسط صادر کنندگان خصولتی و خصوصی ویژه، زیاده خواهی و خلاف بوده است!

به ویژه آنکه بسیاری از این صادر کنندگان از رانت خوراک ارزان و انرژی ارزان استفاده می‌کرده‌اند یا کلا مواد معدنی صادر می‌کرده‌اند و دولت می‌بایست به این زاویه توجه می‌کرده است.

خارج کردن ارز از کشور صرفا محدود به ارز حاصل از صادرات هم نمی‌شده است.

لازم به ذکر است، چنین صادر کنندگانی پس از تعدیل نرخ ارز با تورم در طول 4 سال (و به دست آمدن نرخ 4200) دوباره از عرضه‌ی ارز خود به بازار خودداری کردند و آنرا منوط به تعیین نرخ بالاتر کردند!

بخش عمده‌ای از تولید محتوا با مضمون “لزوم افزایش نرخ ارز” توسط این گروههای دارای نفوذ، سفارش داده می‌شود.

به همین دلایل و مستندات دیگر، همواره گفته‌ام این فرآیند” افزایش دستوری نرخ ارز” است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا