خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سیگنال‌های بورس برای رشد

سرویس اقتصادی انصاف نیوز: روز اول دی ماه 1400 بورس رونق گرفت. دیروز شاخص کل بورس تهران با ثبت رشد ۰۸/ ۳درصدی سبزترین روز بازار سهام در سال جاری بود. از نظر برخی کارشناسان بازار سرمایه این رشد چشمگیر را می‌توان سیگنالی برای حرکت بازار بورس نسبت به سایر بازارها دانست.

رشد روز چهارشنبه بورس دلایل بنیادی زیادی داشت. برای مثال این رشد تنها چند روز بعد از 10 تصمیم جدید برای بازار سرمایه بود که باعث شد بازار از وضعیت بلاتکلیفی خارج شود. از طرف دیگر زمزمه‌های تصحیح تخصیص ارز 4200 نیز منجر به واقعی شدن قیمت‌ها شد و همین امر برخی سهام‌ها را جذاب کرده است و نکته آخر اینکه، بازار بورس به دلیل ریزش‌های چندین ماهه از تورم و سایر بازارها عقب مانده است، به همین دلیل پتانسیل رشد دارند چرا که هیچ بازار برای مدت طولانی از تورم عقب نخواهد ماند.

شرکت‌های پتروشیمی و معدنی جذاب هستند

پیمان مولوی کارشناس بازار بورس در خصوص وضعیت بورس در هفته اخر آذر و هفته اول دی ماه گفت: سهامداران شرکت‌های حوزه پتروشیمی و معدنی را رصد کنند. توصیه من این است در بین این شرکت‌ها، آن دسته از شرکت‌هایی که حاشیه سود بالای 40 درصد دارند و سود تقسیمی آنها معادل 70 درصد است و به همین ترتیب ساختار سرمایه آنها 30 درصد بدهی است، را بیشتر مورد توجه قرار دهند چرا که این بازارها می‌توانند امید بخش باشند.

وی در همین رابطه یادآور شد: شرکت‌هایی که این ویژگی‌ها را داشته باشند، در میان مدت و بلند مدت از تورم جلو خواهند زد. البته اینکه این رشد ادامه دار باشد به خیلی از عوامل بنیادی بر می‌گردد.

پیمان مولوی در خصوص وضعیت شاخص کل در روزهای آتی گفت: پیش‌بینی می‌شود شاخص کل بین کانال یک میلیون و سیصد هزار تا یک میلیون و ششصد هزار نوسان داشته باشد و این وضعیت تا زمان مشخص شدن نتیجه مذاکرات و بودجه 1401 ادامه خواهد داشت.

از این کارشناس بورس درباره خروج یا ورود شهروندان به بازار بورس در این برهه زمانی پرسیدیم که او پاسخ داد: قرار نیست بازار بورس همه نیازهای مالی افراد را تامین کند. نحوه ورود یا خروج سرمایه افراد به بازار بورس تابع شخصیت افراد است. اگر محافظه کار هستند و چندان اهل ریسک نیستند باید سهم‌های متفاوتی را بخرند که خطر کمتری دارند که در این برهه زمانی سهم‌های معدنی و پتروشیمی این ویژگی‌ را دارند اما اگر ریسک پذیری دارند، به شکل متفاوتی باید رفتار کنند.

وی در همین رابطه گفت: افراد برای ورود به بورس می‌توانند به اطلاعاتی مانند ورود و خروج نقدینگی توجه کنند. اگر روند نقدینگی به بورس نوسانی باشد، ریسک بازار بالا خواهد رفت. اما یک نکته مهم این است که افراد نباید سود دهی و رشد سال 1399 را انتظار داشته باشند. با این حال اگر بخواهند ریسک کمی را تحمل کنند، بایستی در حوزه پتروشیمی و مواد معدنی متمرکز شوند.

پیمان مولوی در خصوص ظرفیت‌های پیش‌روی بازار بورس گفت: بورس نسبت به سایر بازارهای موازی حرکت زیادی نداشته است و به همین خاطر می‌توانیم انتظار داشته باشیم، رشد کند. رشد این بازار می‌تواند متاثر از قیمت دلار و تورم باشد.

این کارشناس بازار بورس پیش از این نیز گفته بود بورس و رمز ارز چراغ جادو نیستند و  افرادی که وارد این بازار می‌شوند باید بتوانند بازده مناسب بگیرند و برای این کار باید بدانند چه زمانی وارد بازار شوند و چه موقعی از این بازار خارج شوند.

انتهای پیام.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا