خرید تور تابستان ایران بوم گردی

واکسن کرونا قوز بالا قوز برای مهاجرت ایرانیان

برلین، سینا درتاج، انصاف نیوز: واکسن کرونا هم به سختی‌های مهاجرت ایرانیان اضافه شده یه به اصطلاح قوز بالا قوز شده است؛ حالا چه اگر واکسن نزده باشید یا زده باشید، یا غیر از استرازنکا زده باشید. به هر حال باید تست بدهید، در قرنطینه بمانید. اگر نزده باشید که تا زمانی بزنید چند ماهی از خدمات بسیاری محرومید. در برخی کشور‌ها، بدون داشتن واکسن معتبر آن کشور حتی دیگر نمی‌توان وارد آن کشور شد.

در بسیاری از کشور‌های اروپایی قوانین مشخصی برای واکسن افراد در برابر ویروس کرونا وضع شده است و این کشور‌ها شرط واکسینه بودن و داشتن تست PCR را به شرایط ورود افزوده‌اند. البته در بسیاری موارد برای ویزا‌های مربوط به مهاجرت این شرایط بدون داشتن واکسن نیز امکان ‌پذیر است اما به شرط تست و با اعمال قرنطینه‌ی گاه تا دو هفته.

در کشور‌های غیر اروپایی هم قوانین مختلف و گاهی اوقات سختگیرانه‌تری وضع شده است. اما این قوانین تردد بر زندگی تمام مردم دنیا تأثیر می‌گذارد.

مورد خاصی که تأثیر فزاینده‌ای بر مهاجران ایرانی می‌گذارد واکسن‌هایی است که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. در میان واکسن‌های مورد استفاده در ایران تنها واکسن آسترازنکا است که تقریباً در تمام کشور‌ها برای ورود مسافران مورد تأیید است. واکسن سینوفارم نیز در معدودی از کشور‌های اروپایی تأیید شده است. اما در ایران واکسن‌های دیگری نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند که در هیچ‌ کشور دیگری مورد تأیید نیستند.

در نگاه اول این یکی از مشکلات کوچک برای مهاجران ایرانی به‌نظر می‌رسد، اما برای بررسی باید نگاهی به تأثیر این واکسن‌ها به زندگی یک مهاجر تازه وارد انداخت.

در ابتدا یک مهاجر، باید علاوه بر هزینه‌های گوناگونی که تا قبل از خروج خود پرداخته، هزینه‌ی تست پی‌سی‌آر را نیز اضافه کند که خب این فقط برای ایرانیان نیست. اما زمانی که یک ایرانی با واکسن‌های غیر معتبر کشور دیگری وارد آن کشور می‌شود، اگر مجبور به قرنطینه باشد، باید برای به طور میانگین ۲ هفته هزینه‌های قرنطینه‌ی خود را پرداخت کند.

به علاوه اینکه به‌خاطر مشکلات بانکی ناشی از تحریم‌ها، ایرانیان عموما باید پول خود را به صورت نقد جا‌به‌جا کنند و به‌خاطر دوره‌ی قرنطینه و امکان پذیر نبودن باز کردن حساب بانکی در این مدت عملاً باید این پول نقد را بیشتر با خود جابجا کنند.

همینطور امکان این وجود دارد که مهاجران نتوانند در این مدت، قرارداد کاری یا منبع درآمدی داشته باشند که همین مساله بر مشکلات مالی آن‌ها می‌افزاید.

بیشتر ایرانیان توانایی خرید آنلاین را بدون باز کردن حساب بانکی در خارج از ایران ندارند و در مدت قرنطینه حتی نمی‌توانند از فروشگاه‌های آنلاین برای مایجتاج خود خرید کنند. آنها معمولا در این مدت از ایرانیان قدیمی‌تر در آن شهر کمک می‌گیرند و یا هزینه‌های بسیار بیشتری را برای خورد و خوراک خود در هتل‌ها می‌پردازند.

یونس که یک سال است به آلمان مهاجرت کرده می‌گوید: برای دو هفته در قرنطینه‌ی اولیه، دوستانم برایم مایجتاج روزانه را می‌آوردند و چون ویزا کارت نداشتم نمی‌دانم اگر دوستانم نبودند باید چه‌کار می‌کردم!

ایستگاه مترو در برلین – پایتخت آلمان

اما این مشکلات تنها محدود به دوران قرنطینه‌شان نمی‌شود. بسیاری از کشور‌ها (از جمله ایران) برای ورود به اماکن مشخصی واکسن یا تست کرونا را اجباری کرده‌اند. در بهترین وضعیت ایرانیان تازه‌وارد بتوانند در روز اول بعد از دوران قرنطینه، دوز اول واکسن مورد تأیید کشور جدید را دریافت کنند، در این صورت چند ماه برای آن‌ها طول خواهد کشید که دوز دوم را دریافت کنند و عملاً به عنوان فرد واکسینه در کشور جدید شناخته شوند. در این مدت این افراد یا به‌کل نمی‌توانند در بسیاری از اماکن و حتی فروشگاه‌ها و رستوران‌ها وارد شوند و یا باید تست کرونا داده باشند.

یک دانشجوی کارشناسی ارشد در صف گرفتن واکسن کرونا می‌گفت که برای حضور در کلاس‌های حضوری دانشگاه مجبور بوده تا هر روز در صف تست رایگان شهری برلین بایستد.

اگر تست کرونا در آن کشور رایگان نباشد این مساله علاوه بر تاخیر‌های ممکن در کار‌های اداری و غیره، احتمال تحمیل هزینه‌های بیشتر را برای تست کرونا بر دوش افراد می‌اندازد.

البته افرادی که قصد خود‌ را برای مهاجرت گرفته‌اند معمولا برای چنین مسائلی نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند چرا که علاوه‌بر حوادث طبیعی مانند کرونا، ایرانیان هزینه‌های مازاد دیگری را نیز تحمل می‌کنند؛ هزینه‌هایی مثل عوارض خروج از کشور که رقم‌ آن حتی برای ۶ ماه آینده دقیقاً مشخص نیست.

در صحبتم با یک دانشجوی ایرانی که به دنبال پذیرش دکتری در آلمان بود می‌گفت: سنگ هم از آسمان ببارد، هر طور شده از ایران می‌روم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. آمریکا روزی ۳۰۰۰ کشته .
    یادتونه چه وطن فروشی سر فایزر راه انداخته بودین؟؟ ٰ الانم یه جور دیگه

    3
    4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا