خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نگاه کیهانی فساد را بازتولید می‌کند | علی اصغر شفیعیان

علی اصغر شفیعیان، سردبیر انصاف نیوز: حسین شریعتمداری در سرمقاله‌ی کیهان درباره‌ی ماجرای فایل صوتی مکالمه‌ی سردار جعفری مربوط به فساد در «یکی از شرکت‌های پوششی سپاه» و آمدن نام قالیباف به‌اصطلاح ماله‌ای کشیده، معترضان به فساد را متهم کرده و طلبکار شده است [لینک]. در بهترین حالت، نمی‌داند مساله چیست و راه‌حل کدام است.

بیست و سه سال پیش وقتی تیم ملی فوتبال با مربی خارجی – تومیسلاو ایویچ – به اردوی ایتالیا رفت و به آ.اس.رم باخت، مرحوم آیت الله خزعلی گفت اگر مربی شیعه بود می‌بردیم. امثال آقای شریعتمداری در تشخیص مسائل ایران ازجمله علت فساد و راه حل آن، مانند مرحوم خزعلی مشکل شناخت و تحلیل دارند.

برای «بازی» ۲۲ نفره‌ی فوتبال نگاه جماعت کیهان همینقدر ساده است و کار را به جایی می‌رسانند که حتی در مورد ورزشگاه هم زیر بار فشار خارجی حق زنان را بپذیرند. ببینید برای مدیریت کشور ۸۴ میلیون نفری با این نگاه چه پول‌هایی که «حیف» و «میل» نشده است، به‌ویژه جایی که «هیچ» نظارت کارآمدی نباشد.

یک مشکل جامعه‌ی ما: چه برانداز چه کیهان، تنها راه بهبود شرایط را حذف می‌دانند، حذف حاکم یا حذف فاسد. در حالی که راه حل، اصلاح روندهاست. شورای نگهبان قبلی‌ها را رد می‌کند، بازتولید می‌شوند. در دهه‌ی هفتاد که فاضل خداداد اعدام شد پدرم گفت بی‌فایده است، شاه هم هر از گاهی با فاسد برخورد می‌کرد.

اما راه حل به زبان حسن روحانی: «دنیا عقلش رسیده که این قدرت‌ها را تفکیک کرده است. اگر شما اطلاعات، تفنگ، پول و سرمایه، سایت و روزنامه، خبرگزاری را همه را در یک نهاد جمع کردید، ابوذر و سلمان هم باشد، فاسد می‌شود. کار ما اشکال دارد، ما اشکال را باید رفع کنیم. تجمیع قدرت در یکجا فساد است». آذرماه ۱۳۹۳ [لینک]

اشخاص مساله نیستند، مساله اصلاح روندهاست اما در بررسی مصادیق هم لطفا تبعیض آمیز رفتار نکنید. چه می‌شود که یکی از سران قوا اگر متهم است دادگاهی شود، چه در ماجرای هلدینگ یاس چه پرونده‌ی سال ۸۴ که روحانی گفت؛ داستان چه بود؟ یعنی سالی که رییس ستاد مبارزه با قاچاق بود. این نیاز به «تبیین» دارد.

کار رسانه نظارت است نه ماله کشی. تواب‌ساز زندان قزلحصار را چه به رسانه و تبیین! می‌خواهید تبیین کنید؟ خب ماجرای زمین ۲۰۰ هکتاری کیهان در دماوند را تبیین بفرمایید. بفرمایید دخل و خرج کیهان را. روزنامه‌ی اول کشور با آن تیراژ و اعتبار را به کجا کشاندید؟! مشکل این است که خود کیهان هم نظارت پذیر نیست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام‌ما‌خواندیم‌وشنیدیم‌که‌استفاده
    ا زاموال‌بیت‌المال‌بر‌مصارف‌شخصی
    توسط‌مدیران‌حرام‌وممنوع‌اعلام‌شده
    اما‌کسانی‌که‌فامیل‌‌‌درسلسله‌مراتب‌
    قدرت‌دارند‌متوجه‌میشوند‌به‌سبب
    این‌‌میتوانند‌به‌غیر‌حقوق‌و مزایای
    قانونی‌از‌امتیازات‌نانوشته‌برخوردار‌
    باشند‌والبته‌این‌موارد‌گاها‌چنان‌‌زیاد
    میشود‌که‌به‌رسانه‌ها‌هم‌کشیده‌میشود
    در‌واقع‌شیرینی‌حرام‌در‌خون‌خودشان
    ونسلشان‌تزریق‌میگردد.منظورم‌همان
    رانتی‌که‌حضرت‌علی.ع.‌به‌ما‌یاد‌دارند
    وموقع‌رسیدگی‌به‌امور‌شخصی‌شمع
    بیت‌المال‌را‌خاموش‌میکردند.‌ودست
    برادرکورخود‌جناب‌عقیل‌را‌به‌جهت
    طلب‌سهم‌زیاد‌از‌بیت‌المال‌سوزاند.
    من‌در‌رسانه‌خواندم‌نخست‌وزیر
    یک‌کشور‌اورپایی‌بعد‌بازنشستگی
    برای‌درآمد‌بیشتر‌قراردادی‌سپور
    شهرداری‌شده‌وپاکبانی‌میکند‌در‌حالیکه
    در‌کشور‌ما‌مقامات‌بعد‌بازنشستگی
    دفتر‌ودستک‌وخدم‌وحشم‌دارند‌یعنی
    همان‌طلحه‌واریزنامه.البته‌کسی
    که‌آلوده‌نشده‌وپاک‌مانده‌خدا
    خیرش‌دهد.

  2. جناب شفیعیان سلام. من نه وکیل مدافع کیهان و اصولگرایان هستم و نه علاقه ای به اصلاح طلبان و اعتدالیون دارم. بنده به عنوان یک شهروند از شما به عنوان یک “رسانۀ خصوصی” دو تا سوال دارم که هر دو از دل مناظرۀ شما با کورش علیانی برایم مسئله شد. چون دیدم از در شفافیت درآمده اید، می پرسم:
    یک، “کسری 10 میلیون تومانی در دخل و خرج انصاف” را از کدام یک از آن چهار مسیر جبران کردید؟
    دو، چگونه شما [شمای رسانۀ خصوصی] می توانید با یک “اسرائیلی” گفت و گو کنید و شاهد توهین او به کشورتان باشید و اتفاقی هم برایتان نیفتد ولی من شهروند اگر با یک اسرائیلی “چت” بکنم، همین چت سند محکومیت من در دادگاه خواهد شد؟
    امیدوارم قدم اول شفافیت را خودتان بردارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا