خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پنیر مفت در تله موش؛ موفقیت یک شبه یک رویاست

تکراسا: تا به حال سعی کرد‌ه‌اید که عادت خوبی را ایجاد کنید یا عادت بدی را از بین ببرید؟ اما غیرممکن به نظر برسد. اگر در چنین موقعیتی هستید، باید بدانید که شما توانایی‌ و اراده خود را از دست نداده‌اید. بلکه هنوز نقطه‌ای که جیمز کلیر (James Clear) از آن به عنوان «فلات پتانسیل نهفته» (The Plateau of Latent Potential) نام می‌برد را رد نکرده‌اید.

جیمز کلیر نویسنده، سخنران و عکاس است. او در کتاب‌های خود درباره موضوعاتی مانند عادت‌ها و تغییر آن‌ها، تصمیم‌گیری و چگونگی پیشرفت و بهبود مداوم می‌نویسد. کلیر در کتاب معروف خود به نام عادت‌های اتمی (Atomic Habits)، به نموداری اشاره کرده که آن را فلات پتانسیل نهفته می‌نامد.

فلات پتانسیل نهفته چیست؟

به نظر نحوه شکل‌گیری تمامی عادت‌ها مشابه به هم هستند. تغییر در عادت‌ها، معمولاً تا زمانی که به آستانه‌ای بحرانی برسید و عملکرد شما متحول شود، تغییر به خصوصی ایجاد نخواهد کرد. بنابراین در مراحل اولیه و میانی، در هر تلاش و جست‌وجویی معمولاً بازه‌ای از ناامیدی وجود دارد. هنگامی که تلاش‌هایمان در روزها، هفته‌ها و حتی ماه‌های اول بی‌فایده و بی‌نتیجه هستند؛ می‌تواند بسیار ناامید کننده باشد. اکثر ما انتظار داریم که به صورت خطی پیشرفت کنیم. اما کلیر طبق نمودار خود بیان می‌کند که اگر برای فراگرفتن عادتی تقلا می‌کنید و موفق نمی‌شوید؛ آگاه باشید که دلیل آن نداشتن توانایی‌های لازم یا اراده نیست. بلکه هنوز به آستانه بحرانی یا همان «فلات پتانسیل نهفته» نرسیده‌اید. به اعتقاد او، قدم‌های کوچکی که برداشته‌اید هدر نرفته‌اند. بلکه اندوخته شده‌اند و به زودی نتیجه آن‌ها را خواهید دید.نمودار فلات پتانسیل نهفته

نمودار فلات پتانسیل نهفته

تسلط و مهارت در هرکاری نیاز به صبر دارد. تمامی اتفاق‌های بزرگ از قدم‌های ساده و کوچک سرچشمه می‌گیرند. بذر هر عادت جدید، توسط تصمیمی بسیار کوچک کاشته می‌شود. با تکرار این تصمیم عادت شما شکل می‌گیرد و رشد می‌کند.  سپس این عادت در رفتارهای شما ریشه می‌دواند و نتیجه آن معلوم می‌شود.

پس از گذشت زمان و نهادینه شدن عادت‌هاست که تأثیر مثبت اعمال کوچک شما نمایان می‌شود. به همین دلیل بسیاری از افراد دستاوردهای یکدیگر را «موفقیت یک شبه» می‌دانند. در حالی که از تلاش‌های مداوم و بی‌نتیجه و همچنین صبر و تداوم در کار بر ندارند و تنها نتیجه نهایی را می‌بینند. به ارزش قدم‌های کوچکی خود واقف باشید و به یاد داشته باشید که موفقیت برای هیچ کسی یک شبه به دست نمی‌آید.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا