خرید تور تابستان ایران بوم گردی

کارشکنی جدید روسیه بر سر راه احیای برجام!

سارا معصومی، خبرنگار دیپلماسی و بین‌الملل در کانال تلگرامی خود نوشت:

«نگاهی به کارشکنی روسیه در مذاکرات وین در دقیقه ۹۰

سخنان سرگئی لاوروف، وزیرخارجه روسیه نشان می‌دهد که مسکو با طرح دریافت تضمین کتبی به دنبال مصونیت کامل تحریمی برای هر کار اقتصادی با ایران است. دقت داشته باشیم مصونیت تحریمی نه فقط برای پروژه های مشترک هسته‌ای در برجام!

اما چند انگیزه محتمل برای توضیح این موضع:

۱.با این اقدام مانع رفع تحریم های ایران خواهد شد و این یعنی نفت و گاز ایران کماکان از بازار بیرون خواهد بود و لذا به اهرم فشار روسیه در ماجرای اوکراین خدشه‌ای وارد نخواهدشد

۲.احیای برجام یکی از بحران ها و گرفتاری های سیاست خارجی جو بایدن را از بین خواهدبرد و در نتیجه تمرکز بیشتر بر مقابله با روسیه خواهدبود.مساله‌ای که با شکست مذاکرات احیای برجام رخ نخواهدداد

۳. ایران در صورت عدم رفع تحریم ها، گزینه دیگری جز وابستگی بیشتر به روسیه نخواهد داشت و این برای روسیه در شرایط جدید بین المللی یک ارزش راهبردی دارد».


ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز نوشت: «سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امروز در جمع خبرنگاران درباره تحریم‌های جدید اعمال شده آمریکا علیه روسیه در پی حمله این کشور به اوکراین گفت: ما تضمینی می‌خواهیم که این تحریم‌ها به هیچ وجه روابط تجاری-اقتصادی و سرمایه‌گذاری مقرر در برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد.

او در این باره ادامه داد: ما خواستار تضمینی کتبی شده‌ایم که روند فعلی آغاز شده توسط آمریکا به هیچ وجه به حق ما برای تجارت، همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری و همکاری نظامی-فنی آزاد و کامل با این کشور اسلامی[ایران] آسیبی وارد نکند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت، طبق توافق هسته‌ای، روسیه و چین مجاز خواهند بود طبق مقررات عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای، به ایران در پیش‌برد برنامه هسته‌ای غیرنظامی‌اش کمک کنند و تحریم‌ها اثری بر این پروژه‌ها نخواهند داشت.

او علاوه بر این گفت: هنوز موضوعات متعددی وجود دارد که همکاران ایرانی ما خواستار شفافیت بیشتر آن‌ها هستند و این‌ها از نظر ما خواسته‌های منصفانه‌ای هستند».

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. .
    ‌محمود صادقی اصلاح‌طلب توئیتید: ‏رسماً گروگان روسیه شدیم.

    آقای صادقی،
    ما از 13آبان58 که به سفارت آمریکا تجاوز و گروگانگیری کردیم خودمان را گروگان روسیه نمودیم ولی شهامت و صداقت بیانش را نداشتیم تا اینکه آقای لاوروف تشت‌مان را از بام انداخت.
    این چنین روی چو مه در زیر ابر انصاف نیست، ساعتی این ابر را از پیش آن مه دور کن.
    گر جهان پرنور خواهی دست از رو بازگیر، ور جهان تاریک خواهی روی را مستور کن.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
    2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
    با تشکر از توجه شما.

  2. ما عاشقای روس به این چیزا کار نداریم. عاشق معشوقو با همه جور و جفاهاش میخواد :
    اگر تو زخم زنی ، به که دیگری مرهم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا