خرید تور تابستان ایران بوم گردی

جایگاه آینه و شمعدان در سفره هفت سین

چیدانه نوشت: آینه و شمعدان هفت سین از آن دسته دکوری های دوست داشتنی هستند که بی شک جزئی از الزامات هر خانه محسوب می شوند! الزاماتی که از ابتدا به فضای خانه ی ما راه پیدا می کنند. این عناصر دوست داشتنی از ارکان مهم و صد البته زینت بخش، تزیین سفره های هفت سین  ما نیز می باشند. امروز در چیدانه به بررسی این رکن مهم آینه و شمعدان هفت سین در عید نوروز باستانی ایران می پردازیم با ما همراه باشید.

آینه و شمعدان در سفره هفت سین نماد چیست ؟

آینه: آینه نماد شفافیت و پاکی بوده قرار دادن آینه بر روی سفره هفت سین به این معنا است که باید سال پیش روی را بدون دروغ به پایان رساند. اغلب افراد آینه را در بالای سفره قرار می دهند.

شمع: شمع نماد روشنایی و فروغ است.

آینه نماد تصویر است، نماد پیدایش و روشنایی است، به همین جهت بر سر سفره هفت سین گذاشته می‌شود. آتشدان نیز نماد پایداری نور و گرما است که بعدها به شمع و چراغ تبدیل شد. در دو طرف آینه دو شمعدان گذاشته می‌شود و به تعداد فرزندان خانواده شمع روشن می‌گردد. شمع‌ها نماد شادی و روشنگری هستند.

آینه و شمعدان در سفره هفت سین
آینه و شمعدان در سفره هفت سین
آینه و شمعدان در سفره هفت سین

آینه و شمعدان هفت سین

آینه و شمعدان معمولا از نظر جنس و مدل و…در دسته های مختلفی قرار میگیرند.که در ادامه به توضیح هرکدام می پردازیم.

جنس آینه و شمعدان هفت سین

جنس آینه و شمعدان خیلی مهم است و در قیمت و زیبایی آن هم تاثیر به سزایی دارد. جنس آینه و شمعدان ها معمولا شامل موارد زیر است:

  • آینه و شمعدان هفت سین طلا، 
  • آینه و شمعدان هفت سین نقره،
  • آینه و شمعدان هفت سین برنز (برنج)،
  • آینه و شمعدان هفت سین چوبی،
  • آینه و شمعدان هفت سین استیل،
  • آینه و شمعدان هفت سین کریستال،
  • و آینه و شمعدان هفت سین تلقی (پلاستیک)

کسانی که می خواهند آینه و شمعدان را از بهترین اتفاق زیبای زندگیشان به یادگار داشته باشند. بهتر است نقره یا برنز تهییه کنند چون با هر بار آبکاری مثل روز اولشان می شود.و امکان اینکه شکسته شوند کمتر است و همچمبن می توانند به عنوان میراث خانوادگی  به نسل های بعدی منتقل کنند.در صورتی که آینه و شمعدان های تلق یا کریستال به مرور زمان کدر خواهند شد و احتمال شکسته شدنشان هم زیاد است.

آینه و شمعدان هفت سین چه مدل هایی است؟

بهتر است هنگام خرید آینه وشمعدان به کارایی و محل قرارگیری و یا حتی متراژ خانه نیز توجه کنید.و با توجه به این فاکتور ها مدل آینه و شمعدان را مشخص کنید. برای مثال کسانی که خانه بزرگ تری دارند  ترجیح می دهند هنگام خرید آینه شمعدان را با یک کنسول ست کنند و درراه رو یا  پذیرایی قرار دهند. پس بهتراست از آینه شمعدان های مدل بزرگتر که جلوه زیبا تری دارند استفاده کنند. عده ای هم به دلیل کمبود فضا از آینه شمعدان های کوچک تر و ظریف تر برای میز خاطره و… . استفاده می کنند،و همین طور کسانی هستند که با توجه به دیزاین خانه و سلیقه شخصی خود  آینه را جداگانه در ویترین و شمعدان ها را روی میز غذا خوری می گذارند.

قیمت آینه و شمعدان هفت سین

همانطور که می دانید…! هر محصولی با توجه به جنس یا حتی وزنش قیمت های متفاوتی دارد.آینه شمعدان نیز از این معقوله مستثتا نیست.آینه شمعدان های نقره یا طلا به علت این که به نرخ روز و با توجه به وزنش محاسبه می شود از قیمت بالا و زیبایی چشم نوازتری برخوردار است.

آینه و شمعدان هفت سین چه رنگ ای باشه ؟

رنگ آینه و شمعدان در اصل بسته به سلیقه فرد دارد.ولی پیشنهاد ما این است که از آینه شمعدان هایی استفاده کنید که رنگ ثابت باشند. برای مثال آینه و شمعدان های نقره ، برنز، استیل،چون رنگشان به مرور زمان تغییر نمی کند و با یک آبکاری مثل روز اول زیبا می شوند.

در خانه ی بیشتر ما یک دست آینه و شمعدان هفت سین یادگار سفید بختی مادرانمان حضور دارد، این آینه و شمعدان های قدیمی و ست به خوبی می تواند چهره ی زیباتر و آنتیک تری به سفره ی هفت سین شما ببخشند پس حضور آن ها فراموش نکنید.همیشه نیاز نیست آینه و شمعدان شما با هم ست باشند گاهی می توانند ترکیب دو عنصر متفاوت مثل شیشه و آهن در کنار هم باشد. یک آینه با قاب فلزی در کنار شمعدانی شیشه ای چهره ی فریبنده ای را در کنار تزیین تخم مرغ رنگی عید برای سفره ی هفت سین شما ایجاد می کند.

یک جفت آینه و شمعدان! ابدا..! قاعده و قانون ها را فراموش کنید. برای سفره ی خود بیش از یک جفت شمعدان تهیه کنید، و یا حتی می توانید یک عدد شمعدان داشته باشید هیچ قاعده و قانونی در این زمینه وجود ندارد.همیشه آینه و شمعدان ها ابعاد نسبتا بزرگ تری نسبت به سایر عناصر سفره های هفت سین دارند، اما هیچ الزامی نیست که همواره این راه را پیش بگیرید گاهی می توانید آینه و شمدان های خود را در اندازه های کوچک تر و پر تعداد تر  بر روی یک رومیزی هفت سین زیبا در سفره ی  خود داشته باشید.

خیلی از ما دوست  داریم تزیین ظروف سفره هفت سین خود را هماهنگ انتخاب کنیم. این هماهنگی به معنای آن نیست که تک تک ظروف این عناصر را از یک جنس تهیه کنیم گاهی می توانیم قاب آینه را با ظروف و شمعدان ها را متفاوت در نظر بگیریم و یا حتی بالعکس! از خلاقیت خود استفاده کنید.یک قاب آینه منبت کاری شده الزاما نباید در کنار شمعدان های لاله عباسی قرار بگیرد گاهی می توانید این قاب را با شمعدان های مدرن ترکیب نمایید و سفره ی هفت سین متفاوتی را بچینید.

شمعدان های لاله عباسی عنصری است که اصالت را به سفره ی شما باز می گرداند و جلوه خاصی به پذیرایی عید نوروز شما می بخشد. پس استفاده از آن را فراموش نکنید می توانید آن ها را به خوبی با آینه های قاب فلزی ترکیب نمایید و اصالت را به چهره ی سفره های خود بازگردانید.

شمعدان های هفت سین

تنه درخت: طرحی بی‌نهایت زیبا و مبتکرانه. البته انجام کارهای آن از عهده شما خارج است و برای تهیه‌اش باید از نجار محل کمک بخواهید. استاد نجار باید تکه‌ای تنه درخت را برای شما از وسط به دو نیم کند و روی برجستگی آن به فواصل چند سانتی‌متری ‌سوراخ‌هایی مدور به قطر شمع وارمر اما به ارتفاعی عمیق‌تر ایجاد کند. برای رعایت نکات ایمنی، دورتادور دایره را آلومینیوم بپیچید و داخل آن شمع را قرار دهید. طرح بسیار زیبایی است، اما برای جلوگیری از احتمال آتش گرفتن، تا وقتی شمع‌ها روشن هستند با دقت حواستان به آنها باشد.
بلوط: پیشتر فقط بلوط را در فیلم و کارتون‌های خارجی می‌دیدیم اما حال سال‌هاست که به مدد همت هموطنان عزیزمان، کشت بلوط در نقاط مختلف کشور ازجمله لرستان رواج یافته است. سر بلوط جان می‌دهد برای آن که به یک جاشمعی جالب و زیبا تبدیل شود. آن را خالی کنید و داخل آن پارافین و نخ‌ نسوز قرار دهید.شما همچنین می توانید از شمع دان ها برای تزئین میز شام شب عید خود نیز استفاده کنید.

نکات کار بردی انتخاب آینه و شمعدان هفت سین عید

  • مهمترین مساله‌ای که در مورد آینه و شمعدان وجود دارد این است که به سبک هفت سین شما بیاید. مثلا اگر هفت‌سین مدرن چیده‌اید نباید از آینه‌هایی با سبک سنتی استفاده‌کنید.
  • اندازه آینده‌ و شمعدانی که استفاده می‌کنید باید هم‌خوانی با بخش‌های دیگر هفت‌سین داشته‌ باشد. اینطور‌نباشد که هفت‌سینی که چیده‌ای در ظرفهای بزرگ باشد و آینه و شمعدان کوچکتر از هفت‌سین.
  • لازم نیست حتما از آینه و شمعدان ست استفاده کنید. می‌توانید از آینه تک با شمعدان‌هایی که به سبک آینه می‌آید استفاده کنید.
  • آینه و شمعدان را حتما بالای هفت‌سین قرار دهید.در واقع آغاز هفت‌سین شما باید آینه باشد.
  • از آینه‌ای استفاده کنید که قاب آن غالب نباشد. آینه‌هایی که قاب آن تزئینات زیادی دارد در واقع خود آینه را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آینه درخشندگی خاصی به سفره می‌دهد نور می‌تاباند و زیبایش می‌کند بنابراین بهتر است تزئینات آن آنقدر زیاد نباشد که آینه دیده نشود
  • نکته دیگری که باید توجه داشته‌ باشید رنگ قاب آینه‌است. لازم نیست حتما قاب آینه دقیقا هم‌رنگ با سایر قسمت‌های هفت‌سین باشد می‌توانید از قابهایی با رنگ‌های سنتی (آبی فیروزه‌ای) استفاده کنید که البته هارمونی رنگ باید با سایر وسایل در نظر گرفته‌شود.
  • نوع دیگر استفاده از آینه در هفت‌سین استفاده از ظروف آینه‌ای است. این ظروف بازتاب نور بسیار بالایی دارد و درخشندگی خاصی به سفره هفت‌سین می‌دهد.
  • از میزه‌های آینه‌ای هم می‌توانید استفاده کنید این میزها هم بازتاب نور بالایی دارد و زیبایی هفت‌سین شما را چندبرابر می‌کند.

برای انتخاب اجزای دیگر هفت سین تان نیز یک طرح و ایده در نظر بگیرید. آینه و شمعدان و تنگ ماهی را در تناسب با هفت سین تان انتخاب کنید. در این مورد نیز شما میتوانید به تم کلی که برای هفت سینتان در نظر گرفته اید پایبند باشد، مثلا در کنار ظروف سفالی فیروزه ای برای سین هایتان از  آینه و شمعدان و تنگ ماهی سفالی فیروزه ای استفاده کنید، یا با رعایت اصل تناسب انتخاب متفاوتی داشته باشید مثلا ظروف کریستالی هفت سین، در کنار تنگ  بلورین و آینه شمعدان سیلور ترکیب زیبایی ایجاد می کند.

جمع بندی:

صدای قدم های عمو نوروز می آید و بهار هر لحظه نزدیک تر می شود. کم کم موعد برپا کردن سفره هفت سین می رسد؛ سفره ای خوش رنگ و لعاب که قرار است لحظه آغاز سال را رنگی دیگر دهد و مهمانی با شکوه بهار در کنارش آغاز شود. حال که همه در تکاپوی خریدن سین های این خوان رنگارنگ هستند، به سراغ آینه و شمعدان هفت سین رفته ایم و به نکات کاربردی جهت استفاده در سفره هفت سین و آینه و شمعدان هفت سین، عنصر مهم در عید نوروز پرداخته ایم . 

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا