خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دغدغه های آیت الله سیستانی درباره موضوع غیبت حضرت مهدی

حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش استاد حوزه و محقق و پژوهشگر دینی گفت: متاسفانه کسانی هستند که در عراق ادعای نیابت خاص از امام زمان(ع) دارند و بخشی از شیعیان را به خود جلب کردند؛ همانطوری که بخش‌هایی از ایران هم برخی ادعای ارتباط دائم با حضرت ولیعصر(عج) دارند و آن هم موجب انحرافات برخی از شهروندان این کشور رقم زده اند.

حجت الاسلام و المسلمین هادی سروش در گفت وگو با شفقنا، اظهار کرد: در رابطه با فرمایشات بسیار دقیق حضرت آیت الله العظمی سیستانی با عنوان «توصیه های ایشان به مؤمنان در عصر غیبت امام مهدی(عج)» باید بگویم که ایشان دو نقطه مهم را در جامعه شیعه به درستی ارزیابی نموده اند؛ یکی وجود شبه ها و دیگری وجود فتنه هاست. شبهه ها در مباحث علمی می تواند اطمینان و یقین و باور دینی را از جامعه بگیرد همانطوری که فتنه ها می تواند ایجاد ویرانگری در سطح جامعه داشته باشد.

وی ادامه داد: دوران غیبت بسیار دوران سختی است و در طول این ۱۲۰۰ سال عالمان شیعه و آحاد شیعه در برابر مشکلات زیادی که از شبهات و فتنه ها ایجاد می‌شد، قرار می گرفتند و گاهی هم آسیب‌های جدی دیده اند. این پیش بینی توسط رسول اعظم الهی(ص) شده که دوران غیبت دورانی است که دینداری بسیار سخت است؛ تشبیه شده به سخت تر از کشیدن دست به یک شاخه پر از تیغ!

این استاد حوزه گفت: آنچه آیت‌الله ‌سیستانی به آن توجه نموده اند و بسیار دقیق و خردمندانه است، سست شدن باورهای دینی مردم است که در نتیجه خروج آنان از دایره ولایت اهل بیت(ع) را در پی خواهد داشت و این مهم که مورد توجه آیت الله سیستانی قرار گرفته باید به خوبی آسیب شناسی شود و موارد مورد اتهام از پیکره دین زدوده شود .

وی با بیان اینکه حضرت آیت الله سیستانی بر سه عنوان تاکید داشته اند که این سه عنوان، سه چالش بزرگ شیعه و درخور توجه است، تصریح کرد: اولین نمونه‌ای که ایشان فرموده اند؛ وجود ادعای دروغین در دو رابطه «نیابت خاص» از حضرت ولی عصر و نیز ادعای «ارتباط دائم» با حضرت امام زمان(عج) است! متاسفانه کسانی هستند که در عراق ادعای نیابت خاص از امام زمان(ع) دارند و بخشی از شیعیان را به خود جلب کردند؛ همانطوری که بخش‌هایی از ایران هم برخی ادعای ارتباط دائم با حضرت ولیعصر(عج) دارند و آن هم موجب انحرافات برخی از شهروندان این کشور رقم زده اند.

هادی سروش افزود: در این زمینه شهید استاد مطهری سخن زیبایی دارد و می گوید: من از کسانی نیستم که هر کسی که مقداری فقه بلد بود و یا چهره مناسبی از خود در جامعه داشت او را یکی از مرتبطین با امام زمان بدانم. واقعاً سخن به جا و درست است هیچ کسی در دوران غیبت نمی تواند ادعای نیابت خاص یا ادعای ارتباط با حضرت ولیعصر کند ما چنین ادعایی را از فقیهان هم نمی پذیریم .

این محقق و پژوهشگر دینی به دومین چالش بزرگ شیعه و مورد تأکید حضرت آیت الله سیستانی اشاره و خاطرنشان کرد: نمونه دومی که حضرت آیت الله سیستانی مورد توجه قرار داده‌اند این است که اموری را برخی به انگیزه پیروی از ائمه در سطح جامعه مطرح می کنند که دارای پشتوانه دینی نیست بلکه روایات جعلی و ضعیفی در آن موضوعات وجود داشته و افرادی که تخصصی در حدیث شناسی ندارند، ورود می کنند و جامعه را به سمت مفهوم و مفاد آن روایات فرا می خوانند. این هم از دردهای درست این مرجع بزرگوار است.

هادی سروش ادامه داد: برخی تمسک به روایات ضعیفی در مورد کرامات ائمه می‌کنند و مجالس اهل بیت را با آن روایات و یا حکایات پر می کنند و موجبات آسیب به اعتقادات شیعه می شوند. یا برخی دیگر بر اساس روایاتی که در موضوع طب و پزشکی داریم که غالب آنها دارای ضعف سند است و قابل اعتماد نیست به عنوان پیروی از اهل بیت در برابر بیماری ها و آنچه پزشکی جدید می گوید، موضع گیری می کند. یا عده‌ای روایات باب ظهور و علائم ظهور را با شرایط فعلی منطبق می کنند و نتیجه گیری ناصواب می کنند که آخرین مورد آن متاسفانه شنیدیم که برخی از چهره‌های شناخته‌شده آمدند و حمله روسیه به اوکراین را نشانه ظهور حضرت معرفی کردند! این موارد نمونه ای از خروارها مطلب انحرافی است که در سطح جامعه و در رسانه‌ها و تریبون ها مطرح می شود.

وی درباره سومین چالش بزرگ شیعه، گفت: نمونه سومی که در بیانات زعیم حوزه های علمیه وجود دارد، این است که اصول ثابت دین با القاء شبهات مورد هجمه قرار می گیرد! این هم از دغدغه های درست و به جا و برخاسته از نگاه دقیق آیت الله سیستانی است.

متاسفانه امروز می بینیم در اصل قرآن شریف؛ چه در بخش قرائات یا در محتوای آن، شبهات و تغییراتی ایجاد می‌کنند یا در زمینه اهل بیت(ع) ایجاد شبهاتی می‌کنند! یا در زمینه احکام قطعی فقه در بخش های مختلفی که از طهارت و نجاست تا حدود و دیات؛ شبهات جدیدی ایجاد نموده و نهایتا باعث انکار اصول ثابت دین می شوند که این مسایل در عصر غیبت باید مورد توجه قرار بگیرد.

هادی سروش در پایان گفت: عالمان دین موظفند اصول ثابت دین را معرفی کنند و پیرایه هایی که در اثر گذر زمان و در اثر نظریه پردازی ها به دین اضافه شده را معرفی کنند؛ در این صورت طبیعتاً اصول ثابت دین نمایان می شود و هر انسان مومن از آن اصول ثابت محافظت و حراست خواهد کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا