خرید تور تابستان ایران بوم گردی

فلک الافلاک بودجه مرمت گرفت

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان گفت: مرمت محوطه قلعه‌ فلک‌الافلاک در حال انجام است.

سید امین قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: قول یکصد میلیارد تومان را برای ساماندهی و مرمت قلعه‌فلک‌ الافلاک و بناهای تاریخی کنار آن داده شده است.

وی ادامه داد: بخشی از این ساماندهی به تملک املاک بخش خصوصی بر می‌گردد تا بتوانیم اطراف قلعه را آزادسازی کنیم.

دریافت ۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای مرمت قلعه‌فلک‌الافلاک

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان گفت: مرمت محوطه قلعه‌ در حال انجام است و این درحالیست که هنوز اعتبار کاملی ابلاغ نشده و تنها توانستیم از مجموع ۱۰۰ میلیارد تومان مذکور که از محل اعتبارات سفر بوده در حال حاضر ۲۰ میلیارد تومان برای تملک‌ها دریافت کنیم.

قاسمی افزود: از این ۲۰ میلیارد تومان بین پنج تا شش میلیارد تومان برای محوطه سازی و مرمت بناهای تاریخی باغ گلستان است و مابقی برای تملک مغازه‌های اطراف قلعه است که امید می‌رود بتوانیم چندین باب مغازه تملک شود.

قلعه در دوران ساسانیان روی یک بستر سنگی بسیار مستحکم بنا شده است

وی در خصوص استحکام بخشی قلعه‌فلک‌الافلاک خرم‌آباد بیان کرد: قلعه در دوران ساسانیان روی یک بستر سنگی بسیار مستحکم بنا شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان اضافه کرد: در مرمت‌هایی که در دوران قاجار روی قلعه فلک‌الافلاک انجام شد واریزه‌های ناشی از مرمت و بازسازی روی بستر سنگی از پشت قلعه به سمت بازار و ساختمان زندان‌ ریخته شدند؛ در سیل ۱۳۹۸ این واریزه‌ها رانش کردند و این تصور ایجاد شد که امکان اینکه قلعه آسیب ببیند وجود دارد اما خوشبختانه هیچ مشکلی ایجاد نشد.

استحکام‌بخش قلعه فلک‌الافلاک انجام شده است

قاسمی با بیان اینکه دو ما پس از سیل شاهد یک زلزله ۵.۶ ریشتری در خرم‌آباد بودیم که در این زلزله مقداری از دندانه‌های قلعه دچار آسیب شد و جاهایی که به حالت خط روی قلعه است، افزود: این خط‌ها قبلا به صورت ترک بوده که زلزله مذکور کمی باز شد که با شاهدگذاری متوجه این موضوع شدیم که خیلی سریع با حمایت استاندار وقت مبلغی را به ما اختصاص دادند و شرکتی را که نمایندگی شرکت استاتیک‌بار که نمایندگی شرکت چک بود و دارای مصالح آلمانی، تامین کردیم و تمام درزهایی که از گذشته بود دوخت و دوز کردیم و تزریق بتن خاصی انجام و استحکام‌بخشی صورت گرفت.

وی عنوان کرد: دندونه‌های آسیب‌دیده بازسازی شد و مشکل خاصی ندارد.

در قلعه میلی‌متری فرو نشست نداشته‌ایم

مدیرکل میراث فرهنگی لرستان با اشاره به اینکه اخیرا یکی از دوستان اعلام داشت که قلعه دو سانتی‌متر نشست کرده و ما نیز اعلام کردیم چنانچه این موضوع رخ داده اثبات کنید و نشست را به ما نشان دهید، بیان کرد: در نهایت مشخص شد یکی از افرادی که درسازمان نقشه‌برداری کشور فعالیت دارد، دستگاهی دارد و به دنبال این است که برای بررسی لرزه‌نگاری در شهر خرم‌آباد می‌خواهد نصب کند.

قاسمی گفت: با این فرد صحبت کردیم براساس پایش ماهواره‌ای که داشتیم منطقه به دلیل وجود اراضی کشاورزی دو سانتیمتر فرونشست داشته است.

وی تصریح کرد: براساس بررسی‌هایی که صورت دادیم و براساس شاهدگذاری انجام شده میلی‌متری فرونشست نداشته‌ایم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا