خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دو خطای محاسباتی پوتین از دید یک مورخ

ساراکشی رای، روزنامه هیل:

یک مورخ اوکراینی روز یکشنبه در ستون دیدگاه روزنامه نیویورک تایمز نوشت که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در محاسبات و پیش‌بینی‌های خود در حمله به اوکراین مرتکب دو خطای عمده شد.

یاروسلاو هرتسک مورخ و استاد دانشگاه کاتولیک اوکراین نوشت که «تجاوز روسیه به خاک اوکراین با مقاومت قهرمانانه اوکراینی‌ها روبرو شده و غرب را متحد کرده است.»

او پوتین را کسی توصیف کرد که در تاکتیک استاد اما در استراتژی ناشی است و حرفی برای گفتن ندارد. او گفت که پوتین با پیش‌بینی نکردن واکنش غرب و مقاومت مردم اوکراین مرتکب بزرگترین خطای محاسباتی خود شده است.

او در این یادداشت نوشت: «اولا پوتین امیدوار بود که همانند مورد جنگ علیه گرجستان غرب تجاوز به اوکراین را نیز به طور ضمنی به روی خود نیاورد و نادیده بگیرد. پاسخ یکپارچه و متحد غرب چیزی نبود که او انتظار داشت. ثانیا از آنجا که در ذهنیت پوتین روسها و اوکراینی‌ها یک ملت واحد محسوب می‌شدند باور داشت که سربازان روسی فقط کافی بود وارد اوکراین شوند تا با دسته‌های گل از آنها استقبال شود. اما این اتفاق نیافتاد.»

هرتسک نوشت علیرغم اینکه احتمال تشدید درگیری‌ها توسط پوتین می‌رود، او با پیروزی نظامی که دلخواهش بود فاصله زیادی دارد.

او افزود که پوتین فکر می‌کند که «جنگ او با اوکراین نیست بلکه او با غربی‌ها در خاک اوکراین می‌جنگد.»

هرتسک نوشت: «درک این مهم ضروی می‌نماید. تنها راه شکست او تبدیل این باور او که در این جنگ اوکراین تنها نیست بلکه بخشی از غرب بوده و از کمک غرب برخوردار است به کابوس بیداری اوست.»

این دیدگاه با گذشت بیش از سه هفته از آغاز تهاجم پوتین به اوکراین یعنی زمانی منتشر شده است که پوتین هنوز مجبور است کیف را تصرف کند.

به گفته هرتسک تجاوز روسیه به اوکراین در سال 2014 که الحاق شبه جزیره کریمه و نیز تصرف بخش هایی از منطقه دنباس تحت حاکمیت جدایی‌طلبانی برخوردار از حمایت روسیه را در پی داشت نشان داد که تفاوت بین اوکراینی‌ها و روسها مربوط به زبان، مذهب و فرهنگ نیست چرا که در این موارد نسبتا نزدیک و مشترک هستند  بلکه اختلاف آنها مربوط به باورها و شیوه‌های سیاسی است.

او در این یادداشت آورده‌است: «به زبان ساده یک انقلاب دموکراتیک موفق  در روسیه تقربیا غیرممکن است در حالیکه روی کار آمدن یک حکومت استبدادی و دیکتاتوری در اوکراین از محالات است.»

ترجمه: علیرضا طالب‌زاده
منبع

https://thehill.com/policy/international/russia/598931-ukrainian-historian-putin-made-two-huge-miscalculations


انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا