خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دلالان میوه را ناچیز می‌خرند!

راه اندازی میدان میوه و تره بار یاسوج دست دلالان را از چرخه تولید تا مصرف میوه قطع نکرده و همچنان ابرهای کهنه بر پیکر شهر سایه انداخته اند.

خبرگزاری مهر نوشت: شهر یاسوج با قریب به ۳٠٠ هزار نفر جمعیت و پتانسیل بالای مهاجر پذیری در شاه راه ارتباطی جنوب به شمال قرار گرفته است.

شهری که با تکیه بر ظرفیت‌های خدادادی و بکرش سالانه میزبان صدها هزار گردشگر داخلی است.

اما موضوعی که سال‌ها این شهر از آن رنج برده، زیرساخت‌های تعیین نشده در بخش‌های مختلف است.

با یک جستجوی ساده در مرورگر موبایل می‌توان به هزاران نیست بر پیکره‌ی شهر یاسوج پی برد.

گرانی و تورم دو کلید واژه مهم این روزهای اقتصاد کشور بوده که بر گرده استان‌های محرومی مانند کهگیلویه و بویراحمد پرفشار تر و دردناک‌تر از هر استانی حس می‌شود.

توان خرید پایین مردم کهگیلویه و بویراحمد

این مهم تا جایی پیش رفته که در سه ماهه اخیر، کهگیلویه و بویراحمد دو ماه را با بیشترین میزان تورم در بین استان‌های کشور گذرانده است.

فارغ از ابعاد مهم‌تر اقتصادی مانند توان خرید، موضوعی که می‌تواند کمی به کاهش آلام این ناتوانی اقتصادی کمک کند، مبحث تعدیل منصفانه قیمت‌ها با تکیه بر توازن بخشی اصولی چرخه عرضه وتقاضا است.

سایه دلالان بر بازار میوه یاسوج/ آب گل آلودی که میوه می دهد

در سال‌های گذشته با کمی دقت بر روی شهر یاسوج و مسئله تأمین میوه این شهر، با نبود میدان میوه و تره بار در یک مرکز استان رو به رو می‌شویم.

موضوعی که میوه فروشی‌های یاسوج را به سمت میدان‌های شیراز، کازرون و گاهاً اصفهان گسیل می‌کرد.

حتی میوه‌های تولید شده در استان با قیمت پایینی از مزارع و باغات خریداری شده و با طی چرخه انتقال به میدان شیراز با قیمتی چندین برابر برای عرضه به شهر یاسوج رسیده است.

درد چندین ساله نبود میدان تره بار

نبود میدان میوه و تره بار چالش همیشگی مردم برای تهیه میوه ارزان و با کیفیت بوده که در ضعف نبود سرمایه گذار، سال‌ها و سال‌ها یک باگ اساسی را در چرخه انتقال میوه از تولید به مصرف ایجاد کرده و دلالان نیز از آب گل آلود میوه برداشت کرده‌اند!.

حال آذرماه ۱۴٠٠ فصل جدیدی برای یاسوج در چرخه تولید و فروش میوه بود و با جذب سرمایه گذار میدان میوه و تره بار یاسوج فعال شد.

سایه دلالان بر بازار میوه یاسوج/ آب گل آلودی که میوه می دهد

در حالی که گمان می‌رفت کابوس گرانی و میوه‌های چند نرخی در شهر یاسوج پایان یابد، انگار چرخه دلالی برای محصولات کشاورزی طعم بسیار شیرینی داشته و تا حد مقابله به ایجاد میدان میوه و تره باز پیش رفته است.

در همین راستا یکی از سرمایه گذاران این مجموعه گفت: میدان یاسوج سال ۷۴ شروع به کار کرد و فعالیت میدان بارها با شکست مواجه شد.

اصغر عوض پور شفاف سازی قیمت را یکی از مزایای میدان دانست و اظهار کرد: یکی از چالش‌های قبل از فعال سازی میدان، عدم نظارت استان بر چرخه بوده که مبدا بقیه استان‌ها بود و فاکتورهای با قیمت بالا به دلیل هزینه حمل و نقل و انتقال به استان صادر می‌شد.

امکان ارائه محصول توسط کشاورز

عوض پور با بیان اینکه در یاسوج محصولات مستقیم خریداری می‌شود و عمده فروشی است، ابراز داشت: در بحث محصول، کشاورز و باغدار می‌تواند محصول را مستقیم به میدان بیاورد و خود در چرخه حضور داشته باشد.

وی افزود: دست کشاورز برای ارائه مستقیم محصول باز است.

سایه دلالان بر بازار میوه یاسوج/ آب گل آلودی که میوه می دهد

عوض پور با اشاره به اینکه پیش از راه اندازی میدان چرخه به این نحو بود که محصول کشاورز را دلال می خرید، گفت: این محصول اگر با قیمت پنج هزار تومان توسط فردی برای میدان شیراز خریداری می‌شد، پس از انتقال بار به شیراز با قیمتی بالاتر به مغازه دار یاسوجی و با درصدی بالاتر به مردم خود استان ارائه می‌شد.

عوض پور گفت: میدان یک ماهی فعال شده و تأثیر بر بازار گذاشته و رویه قیمت‌ها نه تنها افزایشی نبوده، بلکه کاهشی است.

عوض پور تصریح کرد: با فعال سازی میدان، ما آمدیم شفافیت ایجاد کردیم و قیمت فروش نیز نباید سی درصد بالاتر باشد.

دستگاه‌ها از اجرای تعهدات شانه خالی کردند

عوض پور با اشاره به اینکه میدان قابلیت ایجاد صنایع تبدیلی در کنار خود را دارد، خاطرنشان کرد: مصوباتی توسط فرمانداری و دستگاه‌ها تنظیم شده و برخی ادارات از اجرای تعهدات شانه خالی کردند.

عوض پور گفت: در بحث کیفیت، میوه و تره بار این میدان با بیرون از استان برابری کرده و یا بهتر است.

وی میدان را مکان امنی برای عرضه محصولات دانست و گفت: مشکل، عدم اجرای مصوبات ستاد تنظیم بازار است.

عوض پور از اشتغال زایی ۱٠٠ نفری این میدان به شکل مستقیم خبر داد و بیان کرد: مسدود کردن گلوگاه‌ها و عدم خروج محصولات استان از جمله سیب از جمله مصوباتی است که باید عملیاتی شود.

عوض پور با اشاره به اینکه مشکل تأمین سیب در میدان داریم، بیان کرد: سیبی که تأمین می‌کنیم را مجبوریم از میدان‌های همجوار وارد کنیم، اما سیب استان رهسپار میدان‌های سایر استان‌ها می‌شود.

سایه دلالان بر بازار میوه یاسوج/ آب گل آلودی که میوه می دهد

دلالان میوه را ناچیز می خرند

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: دلالان در استان، میوه‌ها را به قیمتی ناچیز می‌خرند، در سردخانه‌ها نگهداری می‌کنند و در اوج بازار به همین مردم به قیمت چند برابر می‌فروشند.

آیت الله سید نصیر حسینی در بازدید از میدان میوه و تره بار شهر یاسوج افزود: ما انتظار داریم به اندازه نیاز و توان میدان، میوه در میدان تأمین شود.

وی با بیان اینکه اقدامات بعضی از افرادی که در رونق میدان میوه و تره بار سنگ‌اندازی می‌کنند، ظلم به مردم است، گفت: در گذشته یک نفر می‌خواست تأمین کننده‌ی میوه‌ها باشد، اما اکنون هر کس که توان دارد، می‌تواند کالای خود را عرضه کند و در اینجا رقابت حاکم است و عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند.

حسینی تصریح کرد: عده‌ای که منافع خاصی در این زمینه داشتند، اکنون نقطه مقابل راه اندازی این میدان هستند.

وی با بیان اینکه ظرفیت سردخانه‌ها در دست افراد خاصی است و بعضی از افرادی که سردخانه‌ها را در اختیار دارند، با راه‌اندازی میدان موافق نیستند، گفت: مصوب داریم که بخشی از این میوه‌های موجود در سردخانه‌ها متعلق به میدان میوه و تره‌بار یاسوج است، اما صاحبان سردخانه‌ها موافق نیستند.

حسینی اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در میدان میوه و تره بار یاسوج، تأمین سیب است و سیبی که در استان بارگیری می‌شود، به شهرهای دیگر فرستاده می‌شود و ما باید این سیب را با قیمت بالاتری از همان شهرها دوباره وارد یاسوج کنیم و اگر کسانی که در سردخانه، میوه دارند میوه‌هایشان را به میدان بیاورند، این مشکل حل می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، یاسوج سال‌ها محروم از میدان میوه و تره بار در صورت عدم حمایت از سرمایه گذاری به عنوان حلقه مفقوده اقتصاد استانی در بخش‌های مختلف، می‌تواند یک فرار گسترده و سرمایه گذاری گریزی را با عدم حمایت‌ها بر خود ببیند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا