خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چه کسی نام سیدحسن خمینی را انتخاب کرد؟

رشید داودی، از شاگردان سیدحسن خمینی، در یادداشتی در اینستاگرام نوشت:

زمان دقیق تولد نوه امام

سرکار خانم دکتر فاطمه طباطبایی، عروس گرامی حضرت امام در کتاب خواندنی اقلیم خاطرات در توصیف زمان دقیق تولد فرزند ارشدش (سید حسن خمینی) می نویسد:

«عصر یک روز تابستانی با مادرم به زایشگاه ایزدی قم رفتیم. هوا به‌شدت گرم بود. ساعت ١٢ شب اول مرداد ١٣٥١ پسرم به دنیا آمد».

دغدغه نامگذاری: یاسر، عطا، ناصر؟

همسر مرحوم سید احمد خمینی در مورد دغدغه انتخاب اسم برای نوزادش می نویسد:

«احمد دوست داشت نام پسرمان را یاسر بگذاریم و من نام‌های عطا و امیر را دوست داشتم. خواسته من پذیرفته شد و او را عطا نامیدیم. اما پس از چند روز با مخالفت دوستانمان از انتخاب این نام منصرف شدیم.
در آن روزها هر کس نامی را برای پسرم انتخاب می کرد. کارگرمان سکینه سلطان، حتی پیش از تولد نوزاد، اسم «ناصر» را انتخاب کرده بود».

نامه امام … و سرانجام «حسن»

خانم طباطبایی در مورد انتخاب نام «حسن» برای فرزندش می نویسد:

«ما هنوز در انتخاب اسم دچار شک و تردید بودیم که خانم (همسر امام) از عراق به ایران آمدند. ایشان گفتند: هنگامی که صحبت فرزند شما شد، آقا گفتند که حسن اسم مناسب و خوبی است. در همین حال یک نامه از امام به دستمان رسید که در آن نوشته بودند: گویا پس از گذشت چند روز هنوز نورسیده اسم ندارد و نام حسن را پیشنهاد کرده بودند».

و اینک این نوزاد که عطای مادر، یاسرِ پدر و حسنِ امام بود، امروز آغازین روز از بهار چهل و پنجمش است. اگرچه چندی است میوه دل امام، آماج حقد و حسد بدخواهان و کج اندیشان قرار گرفته، اما محبوب امت است. درود خدا بر او باد که یادآور نام امام و احیاگر رسم خمینی است.

پی نوشت:

۱. کتاب «اقلیم خاطرات»، خاطرات خانم دکتر فاطمه طباطبایی، عروس گرامی امام خمینی است که بسیار جذاب و سراسر نکته و درس است.  پیشنهاد میکنم حتما مطالعه کنید.

۲. اقلیم خاطرات، با یک بیت شعر آغاز می شود:
«اینجا دگر به خنده لبی وا نمی شود / باید سفر کنیم به اقلیم خاطرات»

سراینده این شعر پر معنا، سید علی خمینی، فرزند کوچک مرحوم حاج سید احمد خمینی است.

۳. خمینی، فقط یک نام نیست که نشان هویت و نماد ملت ماست.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا