خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اخبار متروپل: هشدار ناظر، عملیات نجات و تایید فوت مالک ساختمان

ایسنا نوشت: پروژه متروپل آبادان که پس از ریزش، فاجعه‌آفرین شد از ماه‌ها قبل با گزارش‌هایی مبنی بر نشست ستون اصلی و شکم دادن سقف طبقات زیرین مواجه شده بود که یک کارشناس، ‌علت وقوع چنین حوادثی را نظارت‌های صوری مهندسان و عدم پیگیری تخلفات ساختمانی توسط شهرداری عنوان کرد.

، از ماه‌ها قبل هشدار داده شده بود که پروژه ۱۰ طبقه نوساز متروپل آبادان فرو می‌ریزد؛ همین اتفاق هم افتاد و به دلیل ریزش ساختمان تا این لحظه پنج نفر کشته و ۲۵ نفر مصدوم شدند؛ براساس گزارش‌ها احتمال زیر آوار ماندن ۸۰ تن نیز وجود دارد.

طبق برخی گزارش‌ها مجتمع برج‌های دوقلوی متروپل به قدری سست بود که ستون اصلی و حمال مجتمع‌ها نشست کرده و شکم داده بود. تصاویر و ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی نیز چنین چیزی را نشان می‌داد. مالک، داربست‌هایی در اطراف پروژه کشیده بود که برخی مدعی هستند با هدف پنهان‌کاری وضعیت وخیم پروژه ایجاد شده بوده. گفته می‌شود مهندسان سازمان نظام مهندسی آبادان هشدار داده بودند که این مجتمع به افتتاح نخواهد رسید.

سال‌هاست که به موضوع نظارت‌های صوری، زد و بند و احداث ساختمان‌های ناایمن از سوی رسانه‌ها و کارشناسان پرداخته می‌شود. بر اساس اذعان جامعه مهندسی، طی ۵۰ سال اخیر عمر مفید ساختمان‌ها در ایران از ۳۲ سال به ۲۶ سال کاهش یافته است. ایجاد سازمان نظام مهندسی ساختمان در سال ۱۳۷۳ هم ظاهرا کمکی به بهبود این معضل نکرده و هر از گاهی با فجایعی همچون ریزش برج متروپل مواجهیم.

درخصوص علت وقوع حوادث ساختمانی با احمدرضا سرحدی ـ عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت‌وگو کردیم. او نظارت‌های صوری مهندسان سازمان نظام مهندسی و بی‌توجهی عوامل شهرداری به هشدارهای مهندس ناظر را از عوامل اصلی کاهش کیفیت ساخت و سازها عنوان کرد.

سرحدی تاکید کرد: در مورد پروژه متروپل اطلاع دقیقی ندارم همواره پیش آمده که تعداد اندکی از همکاران ما به وظایف قانونی خود در بحث نظارت بر ساختمان‌ها عمل نکرده و کنترل‌های لازم را صورت نمی‌دهد. شهرداری به عنوان ناظر و حافظ منافع عمومی باید به این موارد رسیدگی کند ولی معمولا ترجیح می‌دهد پولش را بگیرد و وقتی گزارش تخلفی از طرف مهندس سازمان نظام مهندسی دریافت می‌کند توجهی نشان نمی‌دهد.

این عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد: شهرداری بیشتر بر روی مواردی مثل اضافه بنا حساس است. و علاقه‌ای به کنترل نقشه‌ها ندارد. اگر هم کنترلی صورت می‌دهد درخصوص معماری است که که اگر پروژه اضافه بنا داشته باشد بتواند عوارضش را  بگیرد. کنترل نقشه‌های محاسباتی عملا توسط شهرداری انجام نمی‌شود.

وی با بیان این‌که معمولا نگاه منفعت‌جویانه باعث افت کیفیت ساختمان‌ها و بروز حوادثی مشابه متروپل می‌شود خاطرنشان کرد: آن‌چه در ساختمان پلاسکو اتفاق افتاد به دلیل عدم توجه به مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان در بحث نگهداری بود که هنوز هم به نتیجه نرسیده و رها شده است. در قضیه آبادان هنوز گزارش تخلفات ارایه نشده و نمی‌توان صرفا شهرداری یا سازمان نظام مهندسی را مقصر دانست و باید منتظر گزارش این حادثه باشیم.


تهران- ایرنا- سرپرست سازمان نظام مهندسی کل کشور با اشاره به حادثه ساختمان متروپل آبادان گفت: شهرداری آبادان به گزارش‌های سازمان نظام مهندسی درباره وضعیت ساخت و ساز این پروژه توجه نکرد.

«حمزه شکیب» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره حادثه فروریختن ساختمان متروپل آبادان، اظهار کرد: بر اساس گزارش مقدماتی و اطلاعات فعلی که نیاز به تکمیل دارد، ساختمان متروپل در سال ۹۶ پروانه ساخت را اخذ کرده است، اما طراحی ساختمان توسط سازمان نظام‌مهندسی انجام نشده است.

وی توضیح داد: بعد از اینکه دفتر نمایندگی سازمان نظام‌مهندسی در آبادان متوجه ساخت این برج شد، ورود کرد و پیمانکار مجبور شده تا مهندس ناظر را انتخاب کند.

سرپرست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان توضیح داد: مهندسان ناظر، فرآیند ساخت را به‌صورت مرتب کنترل کرده‌اند و گزارش وضعیت بحرانی پروژه را داده‌ بود؛ حتی در آخرین گزارش خود که مربوط به سال ۱۴۰۱ است، یکبار دیگر گزارش وضعیت بحرانی پروژه به شهرداری داده شد، اما توجهی به گزارش سازمان نظام‌مهندسی نشد.

شکیب گفت: سازمان نظام‌مهندسی وظیفه قانونی و ابزار توقف پروژه را ندارد و فقط می‌تواند در طول فرآیند ساخت، گزارش تخلفات را به شهرداری ارایه دهد و شهرداری می‌بایست جلوی ساخت‌وساز غیرمجاز را بگیرد.

وی تاکید کرد: در تخلفی آشکار ۳ طبقه این برج به‌صورت اضافه ساخته شده است و بی‌توجهی به گزارش مهندسان ناظر این فاجعه را رقم زد.

سرپرست سازمان نظام‌مهندسی ساختمان گفت: این حادثه باید درسی باشد که مقررات ملی ساختمان را رعایت کنیم.


رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان با اشاره به صدور حدود ۵ هزار تذکر فنی به شهرداری‌های استان در مورد پروژه‌های مختلف، گفت: یک ماه پیش مهندس ناظر پروژه متروپل آبادان اخطاریه‌هایی در مورد وضعیت سازه پروژه به مالک و مراجع مربوطه داد.

کوروش خواجوی با اشاره به حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل آبادان اظهار کرد: یک ماه پیش مهندس ناظر پروژه متروپل آبادان اخطاریه‌هایی در مورد وضعیت سازه پروژه به مالک و مراجع مربوطه داد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: متاسفانه سازمان‌های نظام مهندسی تنها اختیار اعلام وضعیت، هشدار و تذکر از نظر فنی را دارند و ضمانت اجرایی توقف پروژه را ندارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: اکنون هدف و تمرکز کار بر امداد و نجات است و در حال تلاش هستیم تا مشاوره‌های فنی برای کمک به عوامل امداد و نجات ارائه دهیم.

خواجوی بیان کرد: در فرصت مناسب باید همه اشکالات سیستمی در این زمینه بررسی شود. از نظر ساختاری وظیفه مهندس ناظر و مجموعه نظام مهندسی اعلام اشکالات فنی است و ما مسئول توقف پروژه نیستیم.

وی تصریح کرد: حتما پروژه‌های دیگری نیز داریم که از سوی ناظران و سازمان نظام مهندسی نامه‌های متعددی در خصوص این پروژه‌ها نوشته شده است. در سال ۱۴۰۰ حدود ۵ هزار تذکر فنی جدی به شهرداری‌های خوزستان اعلام شده است که این آمار یعنی ۵ هزار ساختمان.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خوزستان گفت: البته قسمت عمده‌ای از این تذکرات منجر به توقف پروژه می‌شود و در اکثر موارد شهرداری‌ها در این زمینه اقدام می‌کنند اما موارد استثنایی نیز وجود دارد که حتی وقتی شهرداری هم در خصوص توقف پروژه اقدام می‌کند، مالک در اطراف پروژه حصار می‌کشد و به صورت نامحسوس به کار خود ادامه می‌دهد که آمار دقیقی از این بخش نداریم.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، افزود: زمانی که بعد از ارسال نامه درخواست توقف، متوجه می‌شویم که اجرای پروژه ادامه دارد مجددا نامه‌نگاری انجام می‌شود. در مجموع برای درمان اصلی این مساله، همه سرمایه‌گذاران و مالکان صنعت ساختمان باید بپذیرند این بررسی‌ها، گزارش‌های فنی و ایرادات مهندسان کار، صوری نیست و برای پیشگیری از چنین حوادثی و صیانت از جان هموطنان، ضرورت دارد.


دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان خوزستان از تایید هویت جسد حسین عبدالباقی متهم اصلی و مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان خبر داد.

صادق جعفری چگنی اظهار کرد: بلافاصله پس از وقوع حادثه، دستور بازداشت نامبرده و تعدادی از متخلفین و مسببین حادثه از سوی مرجع قضایی صادر شده بود که تعدادی از آن‌ها بازداشت شده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از دادگستری خوزستان، وی افزود: با توجه به‌ کشف اسناد هویتی حسین عبدالباقی، مالک برج متروپل و یکی از متهمین اصلی پرونده در البسه یکی از قربانیان حادثه که غیر قابل تشخیص بوده، دستورات مقتضی جهت تشخیص هویت متوفی از طریق واحد تشخیص هویت فراجا و پزشکی قانونی صادر شد که در نهایت هویت وی مورد تایید قرار گرفت.


دستور دادستان کل کشور به دادستان اهواز برای برخورد قاطع با متخلفان حادثه آبادان

دادستان کل کشور با صدور پیامی ضمن عرض تسلیت به جانباختگان حادثه ریزش ساختمانی در آبادان، بر نظارت ویژه بر پرونده و برخورد قاطع با متخلقان تاکید کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دادستانی کل کشور، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور با صدور پیامی خطاب به دادستان اهواز ضمن عرض تسلیت به خانواده جانباختگان حادثه ریزش ساختمان در آبادان، بر تسریع در رسیدگی و برخورد جدی با متخلفان تاکید نمود.
متن این پیام بدین شرح است:
بسمه تعالی
جناب آقای جعفری چگینی دادستان محترم مرکز استان خوزستان
با سلام
حادثه ریزش ساختمانی در آبادان که موجب خسارات جانی و مالی برای عده ای از شهروندان عزیز شده است موجب تاسف گردید.
حسب اخبار و گزارشات، تخلفات و قصور و تقصیراتی در ساخت و ساز این بنا صورت گرفته است که ضمن عرض تسلیت این حادثه به خانواده داغدار جانباختگان با تاکید به دادستان محترم آبادان مبنی بر رسیدگی سریع و برخورد قاطع با متخلفین، بر اساس وظایف قانونی، جنابعالی نیز بر روند تحقیقات و اقدامات صورت گرفته نظارت ویژه داشته و نتایج را به قید فوریت به دفتر اینجانب گزارش فرمایید.

شمار جانباختگان ریزش متروپل آبادان به ۱۰ تن رسید

رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از افزایش شمار جانباختگان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان به ۱۰ تن خبر داد.

مهدی ولیپور در گفت‌وگو با ایسنا، دراین باره گفت: اجساد سه تن دیگر از افرادی که در زیر آوار ساختمان متروپل آبادان مدفون شده بودند با تلاش امدادگران حاضر در محل کشف شده و به این ترتیب متاسفانه تاکنون شمار کشته شدگان این حادثه به ۱۰ نفر رسیده است.  

وی با بیان اینکه تلاش امدادگران برای جستجو در آوار و دستیابی به طبقات پایین تر ادامه دارد، گفت: جستجوها همچنان از سوی عوامل امدادی و تیم های زنده یاب جمعیت هلال احمر در حال انجام است.  

حضور وزیر کشور و معاون رئیس جمهور در محل حادثه “متروپل” / تشکیل جلسه اضطراری مدیریت بحران

وزیر کشور و معاون اقتصادی رئیس جمهور برای بررسی حادثه ساختمان مترو پل وارد آبادان شدند.

احمد وحیدی وزیر کشور بامداد سه شنبه جهت بررسی آخرین وضعیت حادثه ساختمان متروپل آبادان به این شهر سفر کرد.

یه گزارش ایسنا، در این سفر محسن رضایی معاون اقتصادی رییس جمهور، صادق خلیلیان استاندار خوزستان و وحیدی نژاد مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری کشور، وزیر کشور  را همراهی می کنند.

همچنین امشب نیز جلسه اضطراری مدیریت بحران با حضور وحیدی وزیر کشور برگزار شد. 

گفتنی است، ظهر روز گذشته مجتمع تجاری “متروپل” در خیابان امیری آبادان فرو ریخت؛ در این حادثه تاکنون ۱۰ نفر جان باخته اند و و تعدادی مصدوم شده اند. امدادرسانی و آواربرداری در محل حادثه همچنان ادامه دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ترور شهید صیاد خدایی بار دیگرعمق عصبانیت دشمنان ایران از سپاه پاسداران را نشان داد.

به گزارش ایسنا، محمدباقر قالیباف در نطق پیش از دستور خود در جلسه امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن تبریک و تسلیت شهادت مدافع حرم سرهنگ پاسدار شهید حسن صیاد خدایی به دست عوامل تروریستی استکبار جهانی به محضر ملت ایران، عموم پاسداران مدافع امنیت کشور و خانواده آن شهید، بیان کرد: این ترور بار دیگر عمق عصبانیت دشمنان مردم ایران از سپاه پاسداران را نشان داد که مخلصانه امنیت را برای این مرز و بوم تامین کردند.

تاکید قالیباف بر رسیدگی فوری به مصدومان متروپل

وی افزود: تسریع در شناسایی و مجازات عاملان و آمران این جنایات خواسته آحاد ملت ایران است و دستگاه های مرتبط در این خصوص اقدامات لازم را به انجام خواهند رساند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به حادثه فرو ریختن ساختمان متروپل در آبادان گفت: اینجانب جان باختن تعدادی از هموطنان در حادثه دلخراش ریزش ساختمان در شهر آبادان را به مردم شجاع و شریف آبادان و خانواده های ایشان تسلیت می گویم و برای مصدومان این حادثه شفای عاجل و کامل از خداوند متعال مسالت دارم.

قالیباف با تاکید بر اینکه دستگاه های مربوطه باید در سریع ترین زمان ضمن رسیدگی فوری به مصدومان بررسی دقیق علل وقوع این حادثه را در دستور کار قرار دهند، خاطرنشان کرد: باید با تمامی مرتبطین و مسببین این حادثه دلخراش در هر سطحی برخورد قاطع و سریع صورت گیرد. همچنین ضروری است کمیسیون عمران مجلس موضوع را با کمک نمایندگان آبادان بررسی و گزارش آن را به مجلس ارائه کند.

وی ضمن گرامیداشت فرا رسیدن سالروز حماسه تاریخی عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر، یادآور شد: جوانانی از جنس شجاعت و غیرت از جان شیرین خود گذشتند تا در تاریخ ثبت شود که هیچ قدرتی توان ایستادگی در برابر اراده پولادین ملت سرافراز ایران اسلامی را ندارد و به فضل خدا هیچ بن بستی مانع فتح خرمشهرهای پیش روی این ملت نخواهد بود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: آزادسازی خرمشهر بار دیگر به ما ثابت کرد که اگر خداباوری و مردم باوری با یکدیگر جمع شوند موفقیت حتمی است. سنت های الهی به دست خود مردم محاصره ها را می شکند و مومنان را بر کافران پیروز می گرداند.

قالیباف اظهار کرد: آزادسازی خرمشهر نشان داد که چگونه با عزل بنی صدر و برداشته شدن سد مشارکت مردم در عملیات ها و باور به امدادهای الهی کاری که در محاسبات مادی ناممکن محسوب می شد، ممکن شد و دشمنان تا دندان مسلح و مورد حمایت قدرت های جهانی از اراده و باور رزمندگان مومن شکست خورد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آزادسازی خرمشهر صرفا یک حادثه تاریخی نبود، بیان کرد: خرمشهر برای تمام انقلابیون یک درس بود که اگر مردم به میدان بیایند و کار را به دست بگیرند و به سنت های الهی تکیه کنند، مشکلات حل خواهد شد. اگر  روزی محاصره خرمشهر به یاری خدا و دست جوانان موقعیت شناس، فداکار و آگاه این مروز و بوم شکست، امروز نیز باید اقتصاد و معیشت مردم را از محاصره بروکراسی اداری کهنه و بی رمق، رانت بازی و انحصار، حلقه های بسته تصمیم گیری، عدم شفافیت سازوکارها، دلالی های سازمان یافته و امضاهای طلایی آزاد کنیم و در مسیر نیز همچون آزادسازی خرمشهر باید راه را برای نقش آفرینی جوانان مومن، آگاه، موقعیت شناس و با استعداد باز کرد.

وی عنوان کرد: مجلس شورای اسلامی در این دوره تمام تلاش خود را به کار بسته است تا رانت بازی در صدور مجوزهای کسب و کار را تعطیل کند، صنایع انحصارگرا را متحول سازد، شفافیت را از خود آغاز کند و به سایر دستگاه ها تسری دهد و ریل گذاری لازم برای جهش تولید دانش بنیان و تحول نظام بانکی را رقم بزند تا ریل گذاری لازم برای تحول نظام اقتصادی کشور عملیاتی شود.

قالیباف در پایان خاطرنشان کرد: در ادامه مسیر نیز تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا در چارچوب وظایف مجلس کمک کنیم تا خرمشهر اقتصاد از محاصره مشکلات ان‌شاءالله آزاد شود.

پیرهادی: امروز داغی وسیع‌تر از پلاسکو بر تن ایران نشسته است

رییس فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه امروز داغی وسیع‌تر از پلاسکو بر تن ایران نشسته است، گفت که تنها برخورد جدی با مسببان و مقصران این فاجعه ملی می‌تواند پایان راه تکرار چنین فجایعی شود.

به گزارش ایسنا، محسن پیرهادی عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی یادداشتی در اختیار ایسنا در پی حادثه فرو ریختن متروپل آبادان قرار داده است که در زیر می خوانید:

«حادثه امروز متروپل آبادان ایران را داغدار کرد.

همه ایران در رنج و غم جانسوز آبادان سهیم‌اند، غمی جانسوز در آستانه حماسه سوم خرداد و آزادی خرمشهر؛ تقارنی که مهجوریت خوزستان را باز هم به رخ کشید. حادثه ای که در ابعادی بسیار بزرگ‌تر از وقایع مشابه‌اش ایران را دوباره داغدار کرده است.

ضمن عرض تسلیت به خانواده هایی که عزیزان‌شان را در این حادثه سهمگین از دست داده‌اند با خانواده‌هایی که عزیزانشان در این فاجعه آسیب دیده‌اند و هموطنانی که چشم براه نجات عزیزانشان از زیر خروارها آوار هستند، ابراز همدردی می‌کنم.

آنچه که در نگاه اولیه و از ابعاد و چگونگی وقوع حادثه ریزش برج نیمه کاره‌ی متروپل آبادان هویداست این است که دور زدن و نادیده گرفتن قانون در روند ساخت این مال تجاری عامل اصلی فاجعه است.

عدم اخذ برخی مجوزها، سستی بنا و عدم مهندسی دقیق این برج، سه فاکتور اصلی بروز این حادثه‌اند که پیکان اتهام را باز هم به سمت مدیران ناکارآمد و مدیران فراری از قانون نشانه می‌گیرد.

داغ پلاسکو باید پایان تراژدی‌های این چنینی می‌شد اما امروز داغی وسیع‌تر از پلاسکو بر تن ایران نشسته است؛ که به نظر می‌رسد تنها، برخورد جدی با مسببان و مقصران این فاجعه ملی می‌تواند پایان راه تکرار چنین فجایعی شود.

در همین راستا فراکسیون مدیریت شهری مجلس تا یافتن مقصر یا مقصران اصلی این فاجعه پیگیر خواهد بود تا به سهم خود مانع از تکرار چنین حوادثی شود.»

احمدی‌بیغش: فاجعه آبادان، دردی دیگر بر دردهای بی تدبیری است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: کاش می‌شد سهم سهل انگاری های جانکاه دستگاه‌ها در ساخت و ساز متروپل آبادان و این فاجعه ملی را بدون ترس و واهمه در آورد.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی بیغش در مطلبی در صفحه توییتر خود در واکنش به فرو ریختن ساختمان اداری – تجاری متروپل در شهر آبادان نوشت:

«فاجعه آبادان، دردی دیگر بر دردهای بی تدبیری و تاسفی عمیق برای مسببان این فاجعه !!!

‏کاش می‌شد سهم سهل انگاری های جانکاه شهرداری و شورای شهر آبادان و دیگر دستگاهای نظارتی ساخت و ساز را در این فاجعه ملی بدون ترس و واهمه در آورد.»

ظهر روز گذشته مجتمع تجاری “متروپل” در خیابان امیری آبادان فرو ریخت؛ در این حادثه تاکنون ۱۰ نفر جان باخته اند و تعدادی مصدوم شده اند. امدادرسانی و آواربرداری در محل حادثه همچنان ادامه دارد.

بامداد امروز احمد وحیدی وزیر کشور و محسن رضایی معاون اقتصادی رئیس جمهور برای بررسی حادثه ساختمان مترو پل به آبادان سفر کردند.

اعزام تیم امدادی از اصفهان به آبادان

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از اعزام تیم ۱۰ نفره امدادی از سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان به همراه خودرو سنگین و تجهیزات نجات به آبادان خبر داد.

منصور شیشه فروش با اعلام ‌این خبر به ایسنا گفت: در پی ریزش ساختمان ۱۰ طبقه در شهر آبادان و  کمک برای نجات افراد محبوس، یک تیم ۱۰ نفره امدادی از سازمان آتش‌نشانی شهرداری اصفهان به منطقه اعزام شد.

وی با اشاره به اینکه تیم امدادی صبح امروز از اصفهان به آبادان اعزام شد، گفت:  این تیم امدادی همراه خودرو سنگین نجات مجهز به جراثقال ده تنی، دو خودردی امدادی و تجهیزات نجات به آبادان اعزام شد.


رئیس اداره نظارت بر زیر ساخت‌های فیزیکی منطقه آزاد اروند گفت: شرایط بحرانی کار امداد رسانی را سخت کرده است.

به گزارش خبرآنلاین: ساختمان متروپل آبادان روز گذشته فرو ریخت، تقریباً چیری شبیه به حادثه ساختمان پلاسکو، حالا ۱۱ نفر در این حادثه جان خود را از دست داده‌اند، آماری که می‌تواند بیشتر شود، مصدومان حادثه هم برخی سرپایی و برخی دیگر در محل بیمارستان‌های آبادان درحال مداوا هستند، اما به گفته حاضران در محل هنوز تعدادی زیر آوار ساختمان زنده هستند.

مهندس فرجی، رئیس اداره نظارت بر زیر ساخت‌های فیزیکی منطقه آزاد اروند در گفت‌وگو با خبرآنلاین گفت: «تا ساعت ۶ صبح امروز در محل حادثه بودم، ، با حضور شخص وزیر کشور، آقای محسن رضایی و مدیریت بحران کل کشور تصمیم گرفته شد سازه‌ای که الان احتمال ریزش آن وجود دارد را در وضعیت با ثبات نگه داریم، تا امدادگران با امنیت بیشتری بتوانند آواربرداری کنند و مصدومان سالم از زیر آوار خارج شوند، همین مسئله ریسک بالایی دارد، چراکه ۱۰ طبقه ساختمان است و حتی با وزش باد ساختمان حرکت می‌کند.»

وی ادامه داد: « گروه‌های مختلف دارند همزمان برای آواربرداری و تقویت سازه تلاش می‌کنند، امیدوار هستیم از امروز گروه‌های امدادی فقط در بخش آوار براداری کار کنند، ریسک کار در محل حادثه بسیار بالا است، موقعیت مجموعه طوری است که اگر خدایی نکرده ماباقی ساختمان تخریب شود تا شعاع صد متری خسارت زیادی برجا خواهد گذاشت، برای همین اقداماتی که انجام می‌شود باید کاملاً محتاطانه باشد. البته سازه باقی مانده به قسمت مرکزی ساختمان متمایل شده و جای امیدواری است اگر هم ریزشی اتفاق بیفتد آسیب کمتری خواهد داشت، با این وجود هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست، برای همین تا شعاع ۲۰۰ متری همه ملک‌ها تخلیه شده است.»

احتمال زنده ماندن محبوسان/ کسانی از کافی‌شاپ طبقه زیرین متروپل با خانواده‌هایشان تماس گرفته‌اند

زنده بودن آدم‌ها در طبقات تحتانی

فرجی در پاسخ به پرسشی درباره محبوس شدن افراد در طبقات تحتانی ساختمان گفت: «دیشب ما متوجه شدیم تعدادی در طبقه زیرین ساختمان که یک کافی‌شاپ آن‌جا وجود دارد هنوز زنده هستند، این افراد با تماس‌های تلفنی با خانواده‌های‌شان از زنده بودن خودشان اطلاع دادند، به محض این‌که ما متوجه شدیم اقدام کردیم، آن‌ها درخواست آب کردند و مشکلات تنفسی داشتند که امدادگران با برخی اقدامات تخربی به آن‌ها آبرسانی کردند، البته چندان نمی‌شود مداخله کرد چراکه هر اقدامی می‌تواند سبب فرو ریختن سازه شود، فعلاً یک مسیر دسترسی جزئی برای آن‌ها ایجاد شده است، امیدواریم با ادامه عملیات و ثبات سازه آن‌ها هم از آوار خارج شوند.»

این مدیر منطقه آزاد اروند در پاسخ به این پرسش که مدیر ساختمان جزو جان باختگان هستند یا خیر بیان کرد: ابتدا خبر آمد که ایشان را بازداشت کردند، اما ساعت حدود سه نیمه شب در جلسه شواهد نشان داد ایشان در ساختمان بودند، چراکه نفر امین ایشان که همیشه همراه‌شان بودند در زیر آوار فوت شدند، طبق شواهد پرسنل که به ما گفتند ایشان هم موقع حادثه در ساختمان بودند، خانواده و بستگان‌شان هم خبری از ایشان نداشتند، با توجه به شواهد ایشان هم در زیر آوار فوت شدند، چراکه مدتی قبل دفتر کارشان را به همین ساختمان منتقل کردند که دفترشان در همان قسمت تخریب شده بود.»

فرجی درباره هشدارهای قبلی راجع به ایمن نبودن ساختمان بیان کرد: «گویا کشمکش‌هایی بین نظام مهندسی آبادان با شهرداری و مالک ساختمان وجود داشته، بعد از اتفاق مدارک و گزارش‌هایی از ناظر دیده شد که ناظر به صراحت سلامت و ایمن بودن سازه را رد کرده است، چیزی که در گزارش نوشته خیلی واضح است، اما این‌که اقداماتی برای ایمنی انجام شده یا نه فعلا ما درجریان نیستیم، ممکن است مالک اقداماتی انجام داده باشد.»

وی در پایان راجع به خبر دستگیری شهردار آبادان گفت: «شهردار آبادان روز حادثه در محل حضور پیدا کردند، اما به دلیل عصبانیت مردم با ایشان درگیری ایجاد شد و مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، گویا به خاطر سلامتی ایشان فعلا تحت حفظ سیستم نظارتی هستند تا اتفاق دیگری نیفتد.»


روز قبل و هم‌زمان با انتشار پی در پی ریزش برج متروپل خبرها یکی پس از دیگری منتشر می‌شد. در بین این خبرها توجه افکار عمومی به دستگیری مالک متروپل جلب شد که این خبر امروز تکذیب شد و خبر دیگری در مورد او منتشر شد.

yektanet.com
به گزارش تجارت‌نیوز، روز قبل و هم‌زمان با انتشار پی در پی ریزش برج متروپل خبرها یکی پس از دیگری منتشر می‌شد. در بین این خبرها توجه افکار عمومی به دستگیری مالک متروپل جلب شد که این خبر امروز تکذیب شد. اما داستان چیست؟

بر اساس گزارش میزان، در پی وقوع حادثه ناگوار ریزش ساختمان تجاری متروپل در آبادان، دستگاه قضایی بلافاصله برای بررسی علل حادثه، پرونده قضایی تشکیل داد.

در همین راستا نیز دادستان کل کشور طی دستوری خطاب به دادستان اهواز بر رسیدگی سریع و برخورد قاطع با متخلفین، تاکید کرد.

اما روز گذشته یکی از خبرگزاری‌های کشور خبری منتشر کرد مبنی بر اینکه مالک و پیمانکار ساختمان متروپل آبادان با دستور دادستان آبادان دستگیر شده است.

yektanet.com
این در حالی است که دادستانی دستور دستگیری این فرد را صادر کرده بود و اظهار نظری درخصوص دستگیری مالک ساختمان نداشته است.

در همان خبر از آن خبرگزاری نیز صرفا در تیتر اشتباه صورت گرفته است و مراجعه به متن و محتوای همان خبر روشن می‌کند که در آن زمان دستور بازداشت مالک و پیمانکار صادر شده است.

مالک متروپل درگذشت؟
دادستان عمومی و انقلاب خوزستان صبح امروز اعلام کرد: تاکنون ۱۰ نفر از متخلفان پروژه و مسببان حادثه ریزش ساختمان متروپل آبادان (شهردار فعلی آبادان و دو شهردار سابق و نیز تعدادی از کارکنان شهرداری و ناظران) با دستور قضایی بازداشت شده‌اند و دستور بازداشت تعداد دیگری نیز صادر شده است.

وی تاکید کرد: مالک و پیمانکار اصلی ساختمان که دستور بازداشت وی نیز صادر شده بود در جریان ریزش ساختمان جان خود را از دست داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا