خرید تور تابستان

فراخوان؛ دندانپزشکان به آبادان بیایند / تعرفه‌های دندانپزشکی خوزستان چند برابر تعرفه‌های کشوری

پریسا هاشمی، انصاف نیوز: یک دندانپزشک می‌گوید «فراخوان دادم تا دندانپزشکان به آبادان و مناطق محروم بیایند و با اعلام استقلال چند روز به صورت رایگان به مردم بی‌بضاعت خدمت دندانپزشکی ارائه کنند. ویزیت در دندانپزشکی یک نمایش است و خدمات دندانپزشکی نیاز است چون تعرفه‌های این مناطق محروم چند برابر کشور است».

فرو ریخت… متروپل فرو ریخت و بر سر بسیاری از آبادانی‌ها آوار شد. طبق معمول ایرانیان نتوانستند در مقابل این حادثه دلخراش سکوت کنند و از هر جای ایران برای کمک آمدند. یکی در اینستاگرام همدردی کرد با ضجه‌های مادران و شیر زنان آبادانی، آن یکی غمگساری کرد با مردان غیور آبادان… مردان اشک ریختند و بر سر و سینه کوبیدند. برخی دیگری با بیل و کلنگ بر سر متروپل کوبیدند تا جسد عزیزانشان را پیدا کنند. مردم نجیب آبادان با وجود داغی که بر دل داشتند اما کم نگذاشتند در پذیرایی از هموطنانی که همیار و غمخوارشان شدند.

در میان این همه هیاهو، سمانه موسوی، دندانپزشک به آبادان رفت و آنچه در چنته داشت را با آبادانی‌های خونگرم تقسیم کرد و به خدمات‌رسانی دندانپزشکی پرداخت.

خبرگزاری مهر در خدادماه ۱۴۰۰ به نقل از علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نوشت: «50 درصد سالمندان دندان ندارند و از 23 دندان یک 25 دندان پوسیده یا کشیده در دهان دارند». از سوی دیگر رجبعلی برزویی، معاون خط مشی‌گذاری ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز روز گذشته در گفت‌وگویی در شبکه خبر اعلام کرد: «در ازای 100هزار نفر 35 دندانپزشک و در برخی از مناطق محروم این عدد در ازای هر 100هزار نفر 10 دندانپزشک وجود دارد. در حالی که در کشورهای پیشرفته به در ازای هر 100هزار نفر 100 دندانپزشک خدمات رسانی می‌کند. حتی در منطقه هم از بسیاری از کشورها مانند ترکیه و عربستان حتی لبنان در رتبه پایین‌تری قرار داریم».

سمانه موسوی، دندانپزشک، که تا آخر هفته در آبادان به‌سر می‌برد، در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی انصاف تاکید کرد: با توجه به معیشت مردم در ایران به ویژه مناطق محروم دندانپزشکی جزو درمان‌های لاکچری شده است. اطلاع داشتم که تعرفه‌های دندانپزشکی جنوب و به ویژه خوزستان تعرفه‌های بالایی نسبت به استان‌های دیگر در کشور دارد و جزو استان‌های با تعرفه بالای دندانپزشکی است. تعرفه‌های دندانپزشکی در خوزستان به شدت بالاست به حدی که تعرفه خیریه سپاه برابر با مطب‌های شخصی در شهرستان‌های دیگر است. در جنوب و خوزستان با وجود تعرفه‌های بسیار بالا، درمان‌های دندانپزشکی با زندگی مردم فاصله گرفته است.

محرومیت آبادان غیرقابل باور است

او با بیان این که همه در جریان محرومیت آبادان هستیم، افزود: درباره محرومیت آبادان، خرمشهر، جزیره مینو و… شنیده بودم اما وقتی از نزدیک این محرومیت را دیدم برایم غیرقابل باور بود. وقتی به آبادان آمدم فکر می‌کردم که در حاشیه شهر هستم اما دوستان گفتند در مرکز شهر آبادان هستیم یعنی اینقدر این شهر محروم است. مردم این شهر محروم با تعرفه‌های سرسام‌آور دندانپزشکی و حتی بیشتر از تهران (که پایتخت است) روبرو هستند.

این دندانپزشک با اشاره به اینکه بعد از مصیبت متروپل تصمیم گرفتم به آبادان بیایم، گفت: شنیدم که پزشکان برای ارائه خدمت به مناطق محروم می‌روند اما کسی برای دندانپزشکی به مناطق محروم نمی‌رود. چون دندانپزشکی استهلاک بدنی بسیار بالایی برای دندانپزشکان دارد. من به آبادان آمدم تا به عنوان اولین دندانپزشک بعد از مصیبت متروپل خدمات دندانپزشکی ارائه کنم شاید همکارانم تشویق شوند و برای این خدمات به مناطق محروم بیایند و یک هفته این سختی را تحمل کنند. تصمیم دارم در طول سال وقت‌هایی را به مناطق محروم اختصاص داده و با حمایت هلال احمر و به طور مستقل به مناطق محروم بروم و خدمات دندانپزشکی ارائه کنم. در این راستا به خوزستان و آبادان هم بسنده نخواهم کرد.

سمانه موسوی با بیان این که بیماران اورژانسی را اولین گروه هدف خود قرار دادم، تاکید کرد: افراد کم‌بضاعت، بی‌بضاعت و ایتامی که دندان‌درد داشتند، اولین گروه هدف من برای ارائه خدمت بودند. در حال حاضر مشکل دندان‌های ایتام را به صورت اورژانسی و عادی برطرف کردم. افرادی از بهزیستی، موسسات خیریه، مراجعین مردمی بی بضاعت، انجمن خانواده‌های زندانیان، کودکان بی سرپرست و بدسرپرست و دارالایتام و… نیز مراجعه کردند و مشکل دندان‌های آنها را هم حل کردم.

ویزیت در دندانپزشکی یک نمایش است

این دندانپزشک گفت: دندانپزشکان می‌توانند از طریق هلال احمر به شهرهای محروم بیایند و به افراد کم بضاعت خدمات‌ دندانپزشکی ارائه کنند. من هیچگونه آشنایی با آبادان نداشتم و یک توییت زدم برای ارائه خدمات دندانپزشکی اعلام آمادگی کردم و تنها جایی که به اعلام آمادگی من توجه کرد سپاه بود. بعد از ورود به آبادان متوجه شدم که هلال احمر هم می‌تواند این خدمات را ارائه کند. با وجود آن که ترجیح می‌دادم با یک نهاد کاملا مستقل کار کنم اما با حفظ استقلال در درمانگاه سپاه کار می‌کنم. هلال احمر هم دستش در ارائه خدمات دندانپزشکی به افراد در مناطق محروم بسیار بالاست. من تمام خدماتی که درد را از بین ببرد به مردم آبادان ارائه کردم. حتی برای ایتام عصب‌کشی، کشیدن و پرکردن دندان را انجام دادم. با پیش‌بینی که داشتم وسایلی مربوط به عصب‌کشی را با خود آوردم. در یکی از درمانگاه خیریه آبادان خدمت ارائه می‌کنم و این درمانگاه وسایل و مواد را در اختیار من قرار می‌دهد.

سمانه موسوی تاکید کرد: 3 روز دیگر در آبادان (تا آخرین ساعات چهارشنبه 18 خرداد 1401) هستم اما چند بیمار را می‌توانم ویزیت و درمان کنم؟ فراخوانی دادم و از همکارانم خواستم در شرایطی که مردم آبادان عزادار، ناراحت، عصبانی و محروم هستند، به آبادان بیایند تا این خدمت‌رسانی برای چند هفته ادامه پیدا کند و مردم از این خدمات استفاده کنند. هر دندانپزشکی می‌تواند چند روز در آبادان، خرمشهر، جزیره مینو و… خدمات ارائه کند. این خدمات را در اختیار آنها می‌گذاریم که ضمن درمان و کاهش درد دندان، به مردم آبادان این حس را بدهیم که تنها نیستند و چون ما ایرانی‌ها همدلی و همراهی داریم و مردم ایران آنها را می‌بینند و آبادان تنها نیست. این موضوع می‌تواند به یک فرهنگ تبدیل شود. پزشکان متخصص به صورت جهادی به این مناطق محروم آمده و علاوه بر ویزیت حتی جراحی‌هایی هم انجام داده‌اند اما در حوزه دندانپزشکی اقدامی انجام نشده و فقط در حد ویزیت بوده است. ویزیت در دندانپزشکی یک نمایش است و دردی را دوا نمی‌کند. همکارانم باید خدمات کامل دندانپزشکی را ارائه کنند.

او در پایان گفت: هلال احمر در مناطق محروم فعالیت‌های خوبی در درمان و دندانپزشکی داشته است و بسیاری از همکاران می‌تواند با این سازمان همکاری خوبی داشته باشند. من درتوییتر فراخوان دادم و از همکارانم خواستم که به مناطق محروم آمده و خدمات کامل دندانپزشکی ارائه کنند. من نگاه مخالف و زاویه‌ای با سپاه دارم اما در درمان این موضوع را نادیده گرفتم. چون بیماران یتیم، کم‌بضاعت و محروم مخاطبان من هستند و از هر راهی برای درمان آنها استفاده می‌کنم. بنابراین فرقی نمی‌کند که ارگانی به نام سپاه این ارتباط را برقرار کند یا جای دیگر. همکاران دندانپزشک می‌توانند با اعلام استقلال به مناطق محروم بیایند و خدمات دندانپزشکی را ارائه کنند. البته کار در مناطق محروم سختی‌های خودش را دارد. به عنوان مثال برخی دنبال حرکت نمایشی و بهره‌برداری‌های خود هستند و من تن به این حرکت‌های نمایشی ندادم چون برای مردم محروم آبادان به اینجا آمده‌ام. این بار مجبور شدم با سپاه همکاری کنم اما با تجربه‌ای که کسب کردم، اگر قرار باشد بار دیگر به آبادان یا به مناطق محروم دیگر بروم، سعی می‌کنم مستقل عمل کنم و با حمایت هلال احمر، به طور مستقل و فارغ از نگاه‌ها و جناح‌های سیاسی کار درمان را انجام می‌دهم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا