خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی | حاشیه‌های آزمون خبرگان

به‌کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

يكشنبه 1 مهر 1369

با آقاى محمد امامى كاشاني، عضو شوراي نگهبان درباره انتخابات مجلس خبرگان صحبت كردم. بيست نفر از نامزدها كه به نحوه احراز صلاحيت معترض بودند، در انتخابات شركت نكرده‌اند و مشكل درست شده است.

عصر به دفتر آيت‌الله خامنه‌اى رفتم. درباره انتخابات مجلس خبرگان، مذاكرات با سوري‌ها و مسايل ديگر مذاكره كرديم.

دوشنبه 2 مهر 1369

با تهديد دو پهلوى عراق، امروز قيمت نفت بالا رفته و از چهل‌دلار در هر بشكه گذشته؛ اين قيمت، در ده‌‌سال اخير بى‌سابقه است.

سرشب آقاى عبدالله نورى، وزير كشور آمد. توصيه داشت كمك كنم كه شوراى نگهبان، براى احتراز از درگيرى با راديكال‌ها، سخت‌گيرى نكند؛ آقاى احمد آذرى قمي، تلفنى برعكس اين را خواست.

سه‌شنبه 3 مهر 1369

آقاى احمد جنتى، عضو شوراي نگهبان و رييس سازمان تبليغات اسلامي آمد. دربارة انتخابات مجلس‌خبرگان گفت و براى سازمان تبليغات اسلامي استمداد كرد.

پنج‌شنبه 5 مهر 1369
دكتر حسن روحانى آمد. گفت جمعي از نمايندگان در مجلس، به شدت از عدم قبول آقاى مهدي كروبى و همفكران‌شان در نامزدى براى مجلس‌ خبرگان ناراحت‌اند و درگيرى با شوراى نگهبان را شروع كرده‌اند.

بيست و پنج نفر از سران اخوان‌المسلمين، فعال در كشورهاى عربى و اسلامى، به سرپرستي آقاي عبدالرحمن خليفه، رهبر اخوان المسلمين اردن،آمدند. به عربستان‌سعودي، اردن و عراق هم رفته‌اند. از ما مى‌خواهند كه براى رفع خطر از عراق در مقابل آمريكا، به صدام كمك كنيم. گفتم عراق و بعثي‌ها قابل اعتماد نيستند و ممكن است وسط راه با آمريكا بسازند و عليه ما وارد عمل بشوند. علاوه بر اين، برنامه كار عراق روشن نيست. لازم است برنامه را بگويند؛ چون عراقي‌ها هم به آنها جواب درستى در اين‌باره نداده بودند، حجتى براى ادامه بحث نداشتند و مجاب شدند.

در ملاقات با رهبرى، از اين جهت كه در طول جنگ هشت ساله با ايران كه عراق با حمايت آمريكا عليه اسلام مى‌جنگيده است، چرا چنين اقدامى نكرده‌اند؟ مورد ملامت قرار گرفته بودند. صحبت‌شان جنبه دفاعى داشت.

شنبه 7 مهر 1369

شب با احمدآقا مهمان رهبري بوديم. مصوبات شورا مطرح شد كه به تأييد رهبرى رسيد.

دير وقت به خانه رسيدم. آشيخ محمد هاشميان در منزل بود. از امتحان شوراى نگهبان از ايشان براى نامزدى مجلس خبرگان كه درآن مردود شده، شاكى است و خواستار تجديد امتحان شفاهى بود.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1369

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا