خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا روی تخلفات سرپوش می‌گذاریم

رئیس هیات مدیره سازمان نظام پرستاری تهران گفت: اگر تخلفی صورت گرفته باشد چرا فرد متخلف نباید بازخواست شود؟ چرا باید به دلیل حفظ حرمت‌ها روی تخلفات سرپوش بگذاریم و جایگاه دیگری را برای او در نظر گرفته شود؟

انصاف نیوز: چند سالی است که پرستاران برعکس لباس و قلب‌شان، روزگار سیاهی را دارند. برخی از آنها آنقدر بی‌مهری دیدند که دوری از خانواده و جلای وطن را به ماندن و غربت و مهاجرت را به جان می‌خرند. در این میان اما سازمان نظام پرستاری تهران ماه‌هاست درگیر تنش‌های داخلی شده و کمتر وقتی برای پیگیری مطالبات اعضای خود پیدا می‌کند.

آرمین زارعیان به عنوان یک سوی این مجادله در گفت‌وگو با انصاف نیوز از برگزاری جلسه‌ای شبانه و حذف غیرقانونی خود از ریاست هیات مدیره سازمان نظام پرستاری خبر داده و اعلام کرد علاوه بر این که اجازه دفاع از خود را از او گرفته‌اند و تجهیزات سازمان نظام پرستاری تهران را برده‌اند.

امین کوهساریان، رئیس هیات مدیره سازمان نظام پرستای تهران به عنوان سوی دیگر این تنش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی انصاف نیوز آن سوی جدال سازمان نظام پرستاری تهران را تشریح کرد. این مصاحبه از نظرتان می‌گذرد:

چرا سازمان نظام پرستاری تهران دو رئیس هیات مدیره دارد؟

به دنبال جلسات رسمی هیات مدیره نظام پرستاری تهران، عدم کفایت دکتر زارعیان طی یک نامه در ابتدا به ایشان و سپس به اطلاع سازمان کل نظام پرستاری اعلام شد. طبق قوانین موجود در این زمینه سازمان کل پرستاری باید دلایل و مستندات مبنی بر عدم کفایت رئیس هیات مدیره را بررسی کرده و نظر خود را اعلام کند. این مراحل انجام شد و دکتر زارعیان هم در پاسخ مستندات ارائه شده جواب‌هایی به سازمان کل نظام پرستاری دادند اما پاسخ‌هایشان را نپذیرفتند و همان سازمانی که دکتر زارعیان را به عنوان رئیس انتخاب کرده بود طی حکم جدیدی بنده را به عنوان رئیس هیات مدیره سازمان نظام پرستاری تهران انتخاب کرد. این فرآیند کاملاً به صورت قانون و دستورالعمل‌های پیش رفت و حتی به دنبال این فرآیند تغییر روزنامه رسمی و ثبت شرکت‌ها هم انجام شد. قاعدتاً دکتر زارعیان باید تمکین می‌کرد و ریاست را تحویل می‌داد و اگر شکایتی داشتند پیگیری می‌کردند اما ایشان از تحویل ریاست امتناع کردند. حتی شکایت ایشان به دیوان عدالت اداری هم به جایی نرسید چون تمام مراحل به صورت قانونی و با مستندات بود.

اما گفته شد 3 نفر از افرادی که عدم کفایت ایشان را امضا کردند قبل از آن از هیات مدیره سازمان نظام پرستاری تهران عزل شده بودند و این امضاها در جلسه شبانه گرفته شده است.

شرایط عزل اعضای هیات مدیره هم فرآیند خود را دارد. عزل اعضای هیات مدیره باید در جلسه هیات مدیره و با اطلاع اعضا انجام شود در حالی که هیچ کدام از اعضای هیات مدیره از عزل این سه نفر مطلع نبودند. این تغییرات به سازمان کل نظام پرستاری و هیات اجرایی انتخابات هم اعلام نشده است. دکتر زارعیان بعد از جلسه عزل خود با اعضای هیات مدیره تماس گرفتند تا نظرشان را برگردانند. اگر این جلسه را قبول نداشتند چرا باید با اعضای هیات مدیره تماس می‌گرفتند؟ وقتی اعضای هیات مدیره از امضای خود منصرف نشدند، تنها راهکار برای دکتر زارعیان از رسمیت انداختن جلسه عزل خودشان بود. به همین دلیل گفتند که این 3 نفر را عزل کرده و نامه آنها را زده است. در صورتی که اگر قرار بود 3 نفر از اعضای هیات مدیره عزل شوند باید هیات مدیره در جریان قرار می‌گرفت من به عنوان نائب رئیس هیات مدیره در جریان این عزل نبودم.

دکتر زارعیان در جلسه رأی‌گیری حضور داشتند یا در جریان این رأی‌گیری بودند؟

طبق قوانین هر جلسه‌ای با حضور دو سوم اعضا رسمیت پیدا می‌کند. اگر رئیس هیات مدیره حضور نداشته باشد نائب رئیس اداره جلسه را به عهده می‌گیرد. آن روز خواهش کردم حتماً دکتر در جلسه باشند اما اعلام کردند من نمی‌توانم بیایم شما جلسه را به عهده بگیرید. در یک جلسه رسمی این رأی گیری انجام شد. یک نکته باقی می‌ماند آن هم احترام به ایشان بود. چون در جلسه حضور نداشتند باید تصمیمات را به خودشان اطلاع می‌دادیم. فردای آن جلسه این کار را انجام داریم و گفتم: «قرار بود جلسه درباره عملکرد هیات مدیره و برگزاری جشن پرستار باشد اما گزارش دستور جلسه وجود نداشت و این تقلب بود. مواردی که به دنبال دستور کار مطرح شد عدم کفایت شما بود. جایگاه شما بسیار محترم است اما در جایگاه مدیریت به عملکرد شما انتقاد داریم»، دکتر زارعیان گفت: «من جلسه شما را قبول ندارم و باید حکم بیاورید!» به دنبال آن ما امضاها را به سازمان کل نظام پرستاری ارائه کردیم و حکم هم برایشان آوردیم.

جلسه‌ای با معاونت پرستاری وزارت بهداشت، رئیس سازمان نظام پرستاری کشور و دکتر زارعیان برگزار شد. چرا میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری کشور در آن جلسه اعلام کرد که برای ایشان حکم معاونت فنی می‌زند تا جایگاه دکتر زارعیان رعایت شود این اتفاق رخ نداد؟

من به آن جلسه هم انتقاد دارم چون باید نماینده هیات مدیره سازمان نظام پرستاری تهران هم در آن جلسه شرکت می‌کرد. دومین مسئله این که برای احترام به جایگاه دکتر زارعیان چنین جلسه‌ای تشکیل شد تا ریاست هیات مدیره را تحویل دهد اما به دلیل وجود پیش زمینه‌ها، هر دو طرف به هم اعتماد نداشتند. آقای زارعیان ریاست را تحویل ندادند در مقابل حکم ایشان هم امضا نشد. شخص بنده با چنین جلسه‌ای موافق نبودم چون اعضای هیات مدیره سازمان نظام پرستاری تهران با مستنداتی عملکرد ایشان را قبول نداشتند. چرا باید برای دکتر زارعیان حکم زده شود و جایگاه دیگری برای او در نظر گرفته شود؟ طور دیگری هم می‌شد احترم ایشان را نگه داشت اما اگر تخلفی صورت گرفته باشد چرا نباید بازخواست شود؟ چرا باید به دلیل حفظ حرمت‌ها روی تخلفات سرپوش می‌گذاریم و جایگاه دیگری را برای او در نظر گرفته شود؟

دکتر زارعیان تخلف کرده است؟

بله. اقداماتی انجام دادند که برخلاف آیین‌نامه و دستورالعمل‌هاست.

این تخلفات مالی نبوده است؟

اسنادی حاکی از تخلفات موجود است که بیش 11 بند آن در جلسه عزل دکتر زارعیان مطرح شد. برخی از تخلفات مالی هم در این اسناد وجود دارد. مثلاً طبق قوانین امضای چک توسط رئیس هیات مدیره سازمان نظام پرستاری تهران سقف دارد و بیش از آن باید با اطلاع هیات مدیره باشد. اما ایشان چک 600 میلیونی امضا کردند که اعضای هیات مدیره از آن بی‌خبرند. در مورد دیگر مراسم جشنی که با 50 میلیون تومان جمع می‌شد، 100 میلیون تومان محاسبه شده است. خود اعضای هیات مدیره در این جشن که به مناسبت روز پرستار بود دعوت نشده بودند. در آن جلسه هم قرار بود که هزینه‌های جشن روز پرستار را بررسی کنیم اما با مستنداتی که وجود داشت این جلسه به سمت عزل ایشان کشیده شد. اعضای هیات مدیره دلایل مستند خود را برای عزل دکتر زارعیان دارند و شاید دکتر زارعیان پاسخ داشته باشد اما این پاسخ‌ها قانونی نیستند. اگر پرستاری که در ایام کرونا با سختی کار کرده متوجه شود که با پول هیات مدیره خرید آنچنانی انجام شده چه حسی پیدا می‌کند؟

چه اتفاق خوبی برای پرستاران رخ داده است؟

دردوره های قبل شرایط بهتر بود تنها خواسته من این بود که اگر قرار نیست اتفاق خوبی رقم بخورد اتفاق بد هم رخ ندهد.

اما رئیس صنف باید از حقوق اعضای خود دفاع کند در حالی که صنف پرستاری تهران در 10 ماه اخیر درگیر دعوا بوده و هیچ اقدامی نکرده است.

مگر در سه سال قبل از این 10 ماه اقدامی برای پرستاران صورت گرفته بود؟ دکتر زارعیان در سه سال قبل هیچ اقدامی انجام نداده است. ایشان در ایام کرونا یک بار پایشان را در بیمارستان نگذاشته است. خواسته ما این است که در قدم اول در حوزه پرستاری اتفاق بدی رخ ندهد. قدم دوم هم رقم زدن اتفاقات خوب است. من به دنبال خدمت هستم اما به نظرم می‌آید یک‌سری اهداف شخصی در کارها دخیل شده بود. من سازمان نظام پرستاری تهران را پلی برای پیشرفت نمی‌بینم که به معاونت وزیر یا مسئولیت دیگری در وزارت بهداشت برسم.

چنین موضوعاتی پشت پرده مدیریت دکتر زارعیان بود؟

بررسی کنید. تمایل و درخواست برای معاونت پرستاری برای چه بود؟ وقتی نمی‌توانند یک هیات مدیره را مدیریت کنند چرا در فضای مجازی اعلام کردند که 20 هزار پرستار امضا کردند ایشان معاون پرستاری وزارت بهداشت شوند؟ این اظهار نظرها چیزی غیر از این است که از جایگاه خود پلی درست کنند برای رسیدن به معاونت پرستاری؟ پشت این موضوعات منافع شخصی در میان بوده است. در هر صورت اگر دکتر زارعیان همین مسیر را پیش بگیرد و در فضای مجازی به دنبال تخریب باشد مجبور می‌شویم پس از مشورت با بزرگان پرستاری این موضوعات را کامل مطرح کنیم.

چرا حالا مطرح نمی‌کنید؟

نمی‌خواهیم باعث دلسردی پرستاران شویم.

اما دو قطبی شدن مدیریت، پرستاران را دلسرد کرده است.

این دو دستگی به چند سال قبل برمی‌گردد. برخی گفتند شاید این اختلافات به پرستاری کمک کند اما در واقعیت به چنین دستاوردی نرسیدند. شاید در تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری خانه پرستار و سازمان نظام پرستاری دو دیدگاه متفاوت داشته باشند اما باید از این دو دیدگاه برای پیشرفت و بهبود شرایط پرستاران استفاده شود و این یک درد است که مانند کشورهای پیشرفته نمی‌توانیم از اختلاف سلیقه‌ها فرصت ایجاد کنیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا