خرید تور تابستان ایران بوم گردی

خاطرات هاشمی | پرتاب نارنجک به سفارت ترکیه، ایتالیا و آلمان

به‌کوشش ناصر غضنفری، انصاف نیوز:

چهارشنبه 24 بهمن 1369

در اخبار، اصابت دو موشك به يك پناهگاه غير نظامى در بغداد و كشته شدن تعداد زيادى از مردم مورد توجه قرار گرفته است.

‌‌شنبه 27 بهمن 1369 

مسأله تغيير موضع عراق در ارتباط با خروج از كويت، همه مسائل ديگر را تحت‌الشعاع گرفته است. ديروز عصر، ساعت چهار بعداز ظهر، تلويزيون با قطع برنامه نمايش فيلم، اين خبر را به عنوان «خبر مهم» پخش كرد. ساعت سه و نيم، اعلاميه شوراى فرماندهى عراق منتشر شده و گفته كه عراق حاضر است به قطعنامه 660 شوراى امنيت عمل كند و شرايطى قائل شده كه از طرف متحدين رد شده است. جمعى از كشورها، حركت عراق را مثبت  و جمعى ديگر، آن را غير مثبت گفته‌اند.

چهارشنبه 1 اسفند 1369 

ساعت پنج و نيم صبح بيدار شدم. پيامى از طرف آقاي هِلموت كوهل، رييس‌جمهور آلمان رسيد كه به عراقى‌ها اطلاع دهيم اگر خروج از كويت را صريحاً و بى شرط نپذيرند، به‌زودى حمله زمينى آغاز مى‌شود. به‌دنبال آن از طرف آقاي فرانسوا میتران رييس‌جمهور فرانسه هم همين پيام آمد؛ به عراق منتقل كرديم. 

امروز عصر، چند نارنجك صوتى به‌سوى سفارتخانه‌هاى تركيه، ايتاليا و آلمان در تهران پرتاب شده است. شب آقاى علي فلاحيان، اطلاع داد كه يك نفر را به اتهام پرتاب نارنجك بازداشت كرده‌اند. خبر داد كه طارق عزيز، وزير امورخارجه عراق، امشب با جواب مثبت عراق به پيشنهاد شوروى، براى سفر به شوروى وارد تهران مى‌شود. 

‌‌جمعه 3 اسفند 1369 

از ديشب تا امروز عصر، بارش برف داشتيم. در اخبار صبح، خبر پذيرش طرح شوروى از سوى عراق در صدر اخبار است و خبر مهمى است. عراق بدون قيد و شرط از كويت بيرون مى‌رود. ميخائيل گورباچف، رهبر شوروي با جرج بوش، رييس‌جمهور آمريكا، سى‌وپنج دقيقه در اين باره صحبت كرده است، ولى آمريكا طرح را نپذيرفته و گفته است كه با شركاي خود مشورت مى‌كند.  

دكتر ولايتى آمد. گزارش سفر به آلمان و فرانسه داد. هر دو كشور خواستار همكارى بيشتر با ايران هستند. فرانسواميتران، رييس‌جمهور فرانسه، مى‌خواهد به ايران بيايد تا اختلاف مالى حل شود. آلمان، آمادگى تكميل نيروگاه بوشهر را اعلان كرده است.  

بوش رييس‌جمهور آمريكا، ديشب اعلان كرد كه عراق، فقط تا ظهر شنبه به وقت واشنگتن، فرصت دارد از كويت بيرون برود. 

آمريكا اعلان كرده كه عراق از امروز، شروع به تخريب وسيع مراكز و منابع نفتى كويت كرده است. اگر اين خبر درست باشد، دليل يأس عراق است. ادعا اين است كه تا اين لحظه 140 چاه نفت را عراقي‌ها به آتش كشيده‌اند و مى‌سوزد. اگر درست باشد، آثار تخريبى بر محيط زيست خواهد داشت. 
 
‌‌شنبه 4 اسفند 1369 

در اخبار شبكه دو تلويزيون آمد كه آمريكا دستور حمله زمينى به نيروهاى عراق را صادر كرده است.  

يكشنبه 5 اسفند 1369 

شب مهمان آقاى خامنه‌اى بودم. راجع به آينده عراق، جنگ جارى، انتخاب شوراها، برنامه‌هاى راديو و تلويزيون، مسائل اقتصادى و مجلس مذاكره كرديم.  

‌‌دوشنبه 6 اسفند 1369 

اخبار ضدو نقيض از جنگ زمينى عراق و متحدين مى‌رسد. عراق مدعى دفع حملات و آنها مدعى پيشروى‌اند.

منبع: خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال 1369

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا