خرید تور تابستان ایران بوم گردی

انتقادی صریح به حرف های یامین پور

مصطفی آرانی طی یادداشتی اینستاگرامی نوشت:

چرا [برخی] مذهبی‌ها تصور می‌کنند اگر روسری برداشته شود، شورت هم درخواهد آمد؟
.
این روزها بسیار می‌بینم‌ که برخی از مذهبی‌ها می‌گویند اگر حجاب اجباری برداشته شود، فردا ممکن است زنانی با بیکینی یا اصلا برهنه به خیابان بیایند. آن وقت باید چه کنیم؟ سوال من اما این است‌ که چه شده که این گروه فکر کردند، با حذف اجبار حجاب، ممکن است افرادی برهنه و یا با لباس شنا به خیابان بیایند.
.
پاسخ نخست، به نوع نگاه معرفت‌شناسانه جامعه مذهبی برمی‌گردد. در نگاهی که افراد یا حق هستند یا باطل و در این میان، چیز دیگری یافت نمی‌شود، آن طرف حجاب هم برهنگی است. مذهبی‌ها یا این بخش از جامعه مذهبی فاقد نگاه طیفی به امور است. یا صفر است یا صد. ۹۹ هم همان ارزش صفر را دارد چون ۱۰۰ نیست.
.
پاسخ دوم، به نوع جامعه‌پذیری جامعه مذهبی یا این طیف از مذهبی‌ها برمی‌گردد. جامعه پذیری که معمولا توام با اجبار بوده است. چه در سطح خانواده، چه در سطح مدارس و چه بعدها در محل‌های کار یا حتی جوامع کوچکی که این گروه در آن زندگی می‌کنند‌ مانند شهرک‌ها. این گروه به خوبی می‌داند که عاقبت اجبار چیست و می‌داند این اجبار، چطور ممکن است باعث لج‌بازی فرد حتی با خودش شود. به گونه‌ای که به فرض مثال خانم‌ها در خیابان هم لباس شنا بپوشد. در صورتی که عرف جامعه غربی یا حتی طبقه متوسط غیرمذهبی ایران نیز این کار را عاقلانه نمی‌داند.
.
پاسخ سوم اما از همه مهم‌تر است و آن نوع نگاه جامعه مذهبی یا این بخش از جامعه مذهبی به زن و به تبع آن به حجاب زن است. نگاهی کاملا سکسوالیزه شده. در این‌ نگاه، به زن، صرفا به عنوان یک ابزار جنسی نگاه می‌شود. حجاب هم ابزاری برای پوشاندن این ابزار است و به این ترتیب، وقتی حرف از کنار رفتن روسری می‌شود، در واقع پرده از آن ابزار جنسی برای این گروه برداشته می‌شود و آنان بلافاصله به یاد شورت می‌افتند.
.
واقعیت دنیا این است که در مالزی و ترکیه و امارات، که حجاب اختیاری است و البته برهنگی کامل هم مجاز نیست، جامعه مذهبی و غیرمذهبی به یک خودتنظیمی رسیده و توانسته پوشش خود را مطابق قواعد عرفی سامان دهد. همان طور که ما در مهمانی‌های خصوصی چنین می‌کنیم. در تولد، لباس مخصوص به خود را می‌پوشیم و در عزا لباس خاص خود را. بنابراین اگر برای آقایان و خانم‌ها، بعد از برداشتن روسری، درآوردن شورت است، باید فکری به حال خود و اطرافیانشان بکنند چون‌ ما سال‌هاست در جمع‌های خصوصی، حجاب اختیاری داریم و کسی با شورت در مهمانی ننشسته است!

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. خداوند لعنت کند پدر و مادرهایی را که قرار است انسان هایی چنین بی پدر و مادر را به جامعه تحمیل کنند
    استفاده از کاندوم برخی مواقع بزرگترین خدمت به بشریت و جامعه و کشور و نظام و انقلاب بوده است که متاسفانه از آن غفلت شده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا