خرید تور تابستان ایران بوم گردی

تلاش ها برای کنترل آسیب به بلوط ها بی نتیجه بوده و خسارت در حال افزایش است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد با اشاره با تلاش‌هایی در زمینه کُنترل آفت برگ‌خوار سفید بلوط، گفت: واقعیت این است که تغییر خاصی ایجاد نشده و خسارات در حال افزایش و فراگیر شدن است.

به گزارش ایلنا از یاسوج، سید علی معتمدی‌پور در بازدید سخنگوی کمیسیون آب و کشاورزی مجلس از جنگل‌های بلوط این استان، اظهار داشت: در این سفر آخرین تغییرات زندگی آفت و میزان خسارات با تیمی متخصص از سازمان جنگل‌های کشور بررسی شد اما آنچه عیان است این بوده که به‌رغم تلاش‌های همکاران منابع‌طبیعی اما جمعیت این آفت (پروانه جوانه خوار) کمتر نشد و خسارت‌ها در حال افزایش است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: اگرچه به ظاهر برخی درختان آسیب‌دیده دوباره سبز شده اند اما از آنجا که جمعیت آفت کمتر نشده بنابراین این برگ‌های جدید برای بار دیگر خوراک لار و پروانه‌ برگ‌خوار سفید بلوط شده و جمعیت آفت بیشتر می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات منابع طبیعی در مبارزه با این آفت و همچنین بارندگی‌های اخیر مونسونی، خاطرنشان کرد: این عوامل در کاهش جمعیت آفت به صورت موقت موثر بودند اما در سرجمع خسارت‌ها همچنان ادامه دارد و اگر فکری نشود با سرعت بالا گسترش پیدا می‌کند.

معتمدی‌پور گفت: تعارفی نداریم که بگوییم زور استان کهگیلویه و بویراحمد به قدرت این آفت نمی‌رسد و باید این مسئله هم از حیث عملیاتی و هم اعتباری به عنوان یک طرح ملی تعریف شود تا هزینه‌ها و اعتبارات آن را دولت مُتقبل کند و بشود کار موثری کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: بخش عمده اعتباراتی که برای مبارزه با این آفت تصویب شد هنوز تخصیص پیدا نکردند و از سوی دیگر چون هیچ راهکار قطعی برای مبارزه با این آفت وجود ندارد و تاکید داریم که عملا نگرانی‌ها از خسارات ناشی از این آفت پابرجا و جدی است.

وی با اشاره به ضرورت برنامه‌ریزی کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت در مبارزه با آفت برگ‌خوار بلوط، یادآورشد: انتظار کارشناسان حذف کامل این آفت نیست و هدف اصلی فقط کنترل طغیان آن است اما با شرایط فعلی در سال آینده نیز خسارت‌ها زیاد خواهد بود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: انتظار ما در سطح ملی این است که از حوزه تئوری خارج شویم و وارد فاز اجرایی و عملیاتی بر اساس آخرین یافته‌ها و بررسی‌های علمی شویم.

معتمدی‌پور همچنین بر دایر شدن مرکز تحقیقات بلوط کشور برای مدیریت این آفت و همه تهدیدات پیشروی جنگل‌های این استان و زاگرس تاکید کرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا