خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بکدام حجت شرعی ایرانیان از حق هزینۀ بالا برای تحصیلات فرزندانشان باید محروم باشند؟ | صادق زیباکلام

صادق زیباکلام در کانال تلگرامی خود نوشت: تفکر ایدئولوژیک سبب شده تا [مسئولین] بعنوان قیم بخودش اجازه بدهد تا در بسیاری از عرصه‌های شخصی و فردی انسانها هم دخالت نموده و امر و نهی نماید. از جملۀ این حوزه‌ها دخالت در هزینه‌ای است که خانواده‌ها میخواهند برای تعلیم و تربیت فرزندانشان هزینه نمایند. والدین فرزندی ممکن است بجای ۸ساعت، دو برابر کار کنند و یا از بسیاری از تعطیلات، تفریحات یا هزینه‌های دیگر بزنند و در عوض صرف مدرسه و تحصیلات فرزندانشان نمایند. این چه ارتباطی به آموزش و پرورش دارد که دخالت نماید؟ اگر خانواده‌ای میخواهند فرزندشان از کلاس اول دبستان بهمراه زبان فارسی، انگلیسی هم بیاموزد، چرا نظام میبایستی مانع شود؟

🔹️دولتها فقط مکلف به برآوردن وظایفی هستند که مردم از آنها خواسته‌اند. آیا مردم ایران از دولت خواسته‌اند که در احوالات شخصی آنان این همه مداخله نماید؟

🔹️میماند عدالت. این درست است که همه از تعلیم و تربیت متناسب و رایگان می‌بایستی برخوردار شوند. اما آیا تحقق این رسالت بر عهدۀ دولت است یا شهروندان؟ اگر دولت به ارتقا تعلیم و تربیت همگانی اعتقاد دارد، میتواند یک مقدار از هزینه‌های [دیگرش] بزند و آنرا صرف ارتقا تعلیم و تربیت نماید. نه اینکه خودش توجه‌ای به تعلیم و تربیت نکند، و ببهانه مساوات، جلوی شهروندانی که خودشان میخواهند برای ارتقا علمی فرزندانشان هزینه کنند را هم بگیرد.

تاسف‌آور است که بعد از ۴۳سال، ما هنوز بایستی سر مسائل ابتدایی و اولیه کلنجار برویم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا