خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اوین، زندانی با مدیران یک‌ساله و شایعات اخیر فرار

سرویس سیاسی انصاف نیوز: فرار یک زندانی ایرانی در روزهای اخیر و دو افغانستانی در چند وقت اخیر، خبری است که در زندان اوین دهان به دهان می‌چرخد و انصاف نیوز درباره‌ی آن با یک زندانی تازه آزاد شده درباره‌ی آن گفت‌وگویی کرده است.

نام زندان اوین همواره با نام متهمان جرائم کلان اقتصادی یا فعالان سیاسی زندانی و یا در ارتباط با موضوع حقوق زندانیان و وضعیت اداره زندان‌ها، در فضای رسانه‌ای کشور مطرح شده است. آخرین‌بار در مردادماه سال گذشته بود که هک شبکه دوربین‌های مداربسته این زندان و انتشار تصاویر و ویدئوهایی از بدرفتاری ماموران زندان با برخی از زندانیان، واکنش‌های گسترده‌ای را در پی داشت، واکنش‌هائی که در نهایت به تغییر رئیس وقت سازمان زندان‌ها و رئیس وقت زندان اوین منجر شد. در روزهای گذشته نام این زندان قدیمی بار دیگر در تیتر برخی رسانه‌ها مطرح شد. اما این‌بار، برخلاف گذشته، با موضوعی غیر معمول و نامی کمتر شناخته‌شده!

مسائل مختلف پیرامون این زندان در سال‌های گذشته، موجب شده است که میانگین طول دوره مدیریت در آن به کمتر از یک‌سال برسد. مرداد سال ۹۸ حشمت‌الله حیات الغیب مدیرکل وقت سازمان زندان‌ها غلامرضا ضیایی را به جای علی چهارمحالی به ریاست این زندان منصوب کرد، اما پس از انتشار اخبار متعدد درباره‌ی برخی زندانیان سیاسی، عمر ریاست ضیایی در اوین به دوازده ماه نرسید و در تیرماه سال ۹۹ حمید محمدی به جای وی به ریاست مشهورترین زندان کشور منصوب شد.

اما عمر مدیریت محمدی نیز بیش از یک‌سال نشد و به دنبال واکنش‌های گسترده نسبت به تصاویر منتشر شده از دوربین‌های مداربسته این زندان، این‌بار علی هاشمی بخت خود را برای اداره مهم‌ترین زندان کشور آزمود و در شهریور سال گذشته به ریاست آنجا منصوب شد. اما به نظر می‌رسد طلسم “عمر یکساله مدیریت” در زندان اوین بنا نیست شکسته شود و بنا بر اخبار غیررسمی، چنانکه گقته شد، در هفته‌های اخیر اتفاقی عجیب در تپه‌های اوین افتاده که به احتمال زیاد موجبات خداحافظی علی هاشمی از ریاست این زندان، آنهم در حدود یک سالگی مسئولیتش را فراهم کند.

“فرار یک زندانی به نام فرهاد سلمان‌پور ظهیر از زندان اوین!”، موضوعی بود که روز چهارشنبه دوم شهریور در فضای مجازی مطرح شد. اظهارات ضد و نقیض درباره‌ی این خبر، محمدحسین آقاسی وکیل این زندانی را واداشت که در توئیتی اصل خبر فرار این زندانی از زندان را تأیید کرده و تنها این اصلایحه را به اصل خبر اضافه کند که موکلش نه از داخل “زندان اوین” بلکه از “دادسرای اوین” یا همان دادسرای شهید مقدس (ناحیه 33) که چسبیده به زندان اوین است فرار کرده است”. وکیل این زندانی متواری در این توئیت نوشت: «موضوع فرار فرهادسلمان‌پور ازاوین، خانواده او را بشدت نگران کرده. نگرانی آنان ناشی از مفهوم تماسی است که ظاهراً از زندان، شخصی ادعا کرده فرار ساختگی است. بهرحال فرهاد تلفنی فرار خود را اعلام نموده ولی اینک هیچ اثری از او نیست».

در روزهای گذشته علاوه بر موضوع فرار فرهاد سلمان‌پور از زندان، نوع اتهامات این زندانی نیز محل اختلاف برخی فعالان فضای مجازی بوده است. برخی حساب‌ها در توئیتر جرائم اصلی این زندانی متواری را جرائمی چون “کلاهبرداری” و “جعل عنوان” ذکر کردند، و برخی دیگر از حساب‌ها که عموماً به جریان موسوم به “برانداز” نزدیک هستند، اتهامات این زندانی را “سیاسی” دانسته و از احتمال ربایش وی توسط برخی نهادها صحبت به میان آوردند!

در ارتباط با این خبر و همچین شایعاتی که درباره‌ی انجام تغییراتی در مدیریت زندان اوین در شبکه‌های اجتماعی مطرح شده، انصاف نیوز با یکی از زندانیان همبند فرهاد سلمان‌پور، که به تازگی از زندان اوین آزاد شده، گفتگو کرده که نام او نزد این رسانه محفوظ است.

انصاف‌نیوز: خبری درباره فرار فرهاد سلمان‌پور از زندان منتشر شده، درباره صحت اصل خبر و جزئیات آن خواستم نظر شما را جویا شوم، آیا اطلاعی درباره صحت فرار او یا چگونگی آن دارید؟

پاسخ: قرائنی که من شنیده‌ام حاکی از این است که خبر فرار صحت دارد، همان روزی که خبر در فضای مجازی منتشر شد، در تماسی که همبندهای سابق از اندرزگاه شش زندان اوین با من داشتند خبر دادند که “فرهاد سلمان‌پور برای درمان (ظاهراً فیزیوتراپی) اعزام شده و تاکنون به زندان برنگشته است، روز بعد هم که وکیل ایشان خبر فرار را تأیید کرد و از تماس وی با خواهرش از بیرون زندان خبر داد. اما مهمترین قرینه درباره صحت خبر فرار فرهاد سلمان‌پور این است که در تماس‌های روزهای اخیر، زندانیان از لغو تمامی اعزام‌های درمانی زندانیان از سوی مقامات زندان خبر دادند، این تصمیم مسولان زندان اوین به احتمال زیاد پیامد فرار سلمان‌پور و استفاده این شخص از فرصت اعزام درمانی برای اجرای نقشه فرار بوده است.

انصاف‌نیوز: اما وکیل ایشان از فرار موکلش از دادسرای اوین خبر داده بود.

پاسخ: ساختمان دادسرای امنیت چسبیده به زندان اوین است و از داخل زندان به داخل دادسرا راه دارد و مأمور انتقال، زندانیانی که به دادسرای امنیت اعزام می‌شوند را از همین در به دادسرا برده و به زندان برمی‌گردانند، اما اعزام‌های درمانی و… از در اصلی زندان و با خودرو انجام می‌شود. این احتمال وجود دارد که فرهاد سلمان‌پور پس از خروج از اندرزگاه و در مقطع زمانی که مقدمات اعزام انجام می‌شده است به طریقی مأمور انتقال را فریب داده و خود را به آن در رسانده و از در دادسرا فرار کرده است. چون فرار از در اصلی زندان به سادگی امکان‌پذیر نیست. هرچند درب ورود و خروج دادسرا نیز مأمور دارد، اما با توجه به ازدحام همیشگی خانواده‌های زندانیان در ورودی دادسرای امنیت، عملاً فرار از آنجا راحت‌تر است نسبت به فرار از در اصلی زندان اوین!

انصاف‌نیوز: شما که مدتی را در زندان اوین زندانی بوده‌اید درباره موضوع حفاظت این زندان چه نظری دارید؟

پاسخ: آنچه که در ادامه عرض می‌کنم درباره زندانیانی نیست که به خاطر فعالیت‌های سیاسی یا مدنی مسالمت‌آمیز زندانی شده‌اند، چرا که معتقدم چنین اشخاصی اساساً به فرار از زندان فکر نمی‌کنند، و بر همین اساس است که قانون جرائم سیاسی را از دیگر جرائم جدا کرده و برای آنها امتیازاتی را مقرر داشته است، امر قانونی که متاسفانه به درستی انجام نشده و به همین دلیل زندانی چون فرهاد سلمان‌پور را امنیتی دسته‌بندی کرده و فلان روزنامه‌نگار یا فعال سیاسی را نیز امنیتی دسته‌بندی می‌کنند و طبعاً عوارض فرار این زندانی که به واقع سیاسی نیز نبوده دامنگیر زندانیان سیاسی می‌شود و سخت‌گیری بیشتر نسبت به آنها را درپی خواهد داشت. این سخنم درباره زندانیان جرائم دیگر است، مدتی را که در زندان بودم از زندانیان شنیدم که چندی پیشتر (حدود چهار ماه پیش) دو زندانی تبعه افغانستان از زندان فرار کرده‌اند.

انصاف‌نیوز: از زندان اوین؟!

پاسخ: بله! از زندان اوین؛ این دو تبعه افغانستان که ظاهراً از نبروهای یگان ویژه ارتش افغانستان در حکومت قبلی بوده‌اند، پس از به قدرت رسیدن طالبان از آن کشور متواری شده و به ایران می‌آیند، در اینجا درگیر پرونده‌ای شده و به نود میلیون تومان رد مال محکوم شده و به دلیل ناتوانی در رد مال زندانی می‌شوند. بر اساس شنیده‌های متعدد از زندانیان و همچین سربازان این دو افغانستانی که در اندرزگاه چهار زندان اوین زندانی بوده‌اند، شبانه و دو ساعت پس از ثبت آمار شبانه با استفاده از یک سیم‌چین (برای بریدن سیم‌خاردارهای روی دیوارها) از سمت ضلع شمال غربی زندان موفق به فرار از زندان اوین می‌شوند.

انصاف‌نیوز: پس از فرار پیدا نشدند؟!

خیر هرگز پیدا نشدند، برای جلوگیری از انتشار خبر و اصطلاحاً برای آنکه موضوع بیخ پیدا نکند، با کمک شماری از زندانیان مالی متمکن همان اندرزگاه چهار، مبلغ نود میلیون را جمع‌آوری شده و به حساب شاکی ریخته و بدین شکل پرونده این دو زندانی فراری ختم و در پرینت زندان به جای “فرار”، “آزادی” درج شد تا تبعات آن دامنگیر کسی نشود! هرچند افسر نگهبانی وقت توبیخ و به زندان تهران بزرگ فرستاده شد. این موضوع نشان می‌دهد فرار از خود زندان اوین هم امر بی‌سابقه‌ای نیست تا چه رسد به فرار از طریق دادسرای اوین!

انصاف نیوز: درباره آقای سلمان‌پور گفتید او را زندانی سیاسی نمی‌دانید، از اتهامات ایشان خبر دارید؟

“زمانی که در زندان تهران بزرگ قانون تفکیک جرائم اجرا شد و زنداینان سیاسی یا اصطلاحاً امینتی را از سایر زندانیان جدا کرده بودند، آقای سلمان‌پور در بند جرائم مالی و کلاهبرداری نگه داشته می‌شد، اما اینکه چه شد که بعداً به بند زندانیان امنیتی منتقل شد را اطلاع ندارم.”

انصاف نیوز: درباره‌ی شایعه تغییر در مدیریت زندان اوین پس از ماجرای فرار اخیر آیا چیزی شنیده‌اید؟

” بله!، بنا بر اظهار دوستان زندانی آقای هدایت فرزادی رییس پیشین زندان تهران بزرگ احتمالا جای علی هاشمی را بگیرد. البته گفته شده که گویا آقای هاشمی بازنشسته شده‌اند. علاوه بر این شنیدم که آقای علی چهارمحالی نیز مدیرکل سازمان زندان‌های استان تهران بشوند؛ البته تا امروز از این تغییرات خبر رسمی نشنیده‌ایم. آنچه که مسلم است این است که در دوره ریاست آقای هاشمی در زندان اوین، نسبت به زندانیان در موضوعاتی همچون اعزام درمانی و…بسیار همدلانه عمل می‌شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا