خرید تور تابستان ایران بوم گردی

چرا تشکیل «گروه درستی‌سنجی» ضرورت دارد؟

سعید ارکان‌زاده یزدی، روزنامه‌نگار و مدیرمسئول مجله‌ی بازخورد در صفحه‌ی توییتر خود نوشت:

«گسترده‌ترین کارزارهای انتشار اخبار جعلی و اطلاعات گمراه‌کننده به‌راه افتاده تا رسانه‌ها را بی‌اعتبار کنند.

تجربیات همین یک ماه نشان می‌دهد که وقتش رسیده رسانه‌ها درستی‌سنجی (فکت‌چکینگ) را به‌طور جدی وارد تحریریه‌ها کنند و با سازماندهی مجدد، برایش نقش پررنگی در نظر بگیرند.

‏رسانه‌ها می‌توانند روزنامه‌نگاران باتجربه خود را به مهارت‌های درستی‌سنجی تجهیز کنند. این کار می‌تواند با خودآموزی یا شرکت‌ها در دوره‌های ضمن خدمت، در کوتاه‌مدت به‌دست آید. سپس این روزنامه‌نگاران، در مقام یکی از معاونان سردبیر، مطالب را بخوانند و تأیید کنند.

شاید در یک رسانه، یک نفر نتواند همه مطالب را درستی‌سنجی کند، بنابراین لازم است که گروه درستی‌سنجی در کنار گروه‌های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و… در تحریریه تشکیل شود تا مطالب در آن گروه تأیید شود.

وقتی روزنامه‌نگاران سابقه کسب می‌کنند، بسیاری از آن‌ها در مقام مدیران تحریریه و دبیر و سردبیر ارتقا می‌یابند. یکی از این جایگاه‌ها در سازمان رسانه می‌تواند دبیر گروه درستی‌سنجی یا معاون سردبیر در زمینه درستی‌سنجی باشد.

همین حالا هم کسانی معمولاً در مقام معاون سردبیر یا دبیر تحریریه مطالب را می‌خوانند اما نیاز شدید به درستی‌سنجی شاید این ضرورت را ایجاب کند که فرد یا افرادی به‌طور خاص و مؤکد فقط بر درستی‌سنجی مطالب متمرکز شوند.

اعضای گروه درستی‌سنجی برای این کار می‌توانند تقسیم وظایف کنند و احتمالاً به‌تدریج براساس حوزه‌های خبری سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و…، هر کس در درستی‌سنجی یک حوزه خاص مهارت مضاعف پیدا کند.

درستی‌سنج‌ها می‌توانند آن‌قدر حرفه‌ای شوند که حتی خارج از رسانه خود نیز مرجع باشند و در هنگام انتشار اولیه خبر وقوع یک رویداد، به آن‌ها رجوع شود تا بر حقیقت‌داشتن رویداد مهر بزنند یا آن را رد کنند.

نکته مهم: درستی‌سنجی را باید بخشی از فرایند حرفه‌ای روزنامه‌نگاری که هدفش رسیدن به حقیقت است در نظر گرفت، نه بخشی از خنثی‌کردن عملیات جنگ روانی یا پروپاگاندا یا هر فعالیتی خارج از حدود روزنامه‌نگاری. نباید از درستی‌سنجی را ابزار رسیدن به مقاصد دیگر کرد»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. متاسفم برای فدراسیون ورزش،که راحت این افراد به کشور توهین میکنند و راحت قوانین کشور را زیرپا میگذارند.مگر کمیته انضباطی نداریم!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا