خرید تور تابستان ایران بوم گردی

زاهدی‌وفا قربانی مدیر پرحاشیه صندوق فولاد شد؛ مرتضوی چه می‌کند؟

گروه اقتصادی، انصاف نیوز: مجلس در روز سه‌شنبه، دوازدهم مهر ماه شاهد اتفاقات عجیبی بود که مردم تنها از بازشماری سه‌باره آرای محمدهادی زاهدی‌وفا و در نهایت رای عدم اعتماد نمایندگان به او برای تصدی وزارت‌خانه مهم تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطلع شدند اما پیگیری‌های خبرنگار انصاف نیوز نشان می‌دهد چرا و چگونه بخت از گزینه پیشنهادی رئیس‌جمهور برگشت؛ او قربانی حسین عامریان، مدیر پرحاشیه صندوق فولاد شده است.

تا شامگاه دوشنبه، تقریبا همه مطمئن بودند که جلسه رای اعتماد فردا، جلسه‌ای آسان خواهد بود و خروجی، همان است که توافق شده؛ رای اعتماد و نشستن محمدهادی زاهدی‌وفا روی صندلی وزارت تکرا. طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، مخالفان و موافقان او دلایل‌شان را مطرح می‌کردند اما در نهایت معاون اقتصادی محمد مخبر را از خیابان پاستور به ساختمان بلندمرتبه خیابان آزادی می‌فرستادند. رسانه‌های هم‌سو هم هماهنگ شده بودند.

صبح روز سه‌شنبه اما فایلی صوتی برای برخی نمایندگان ارسال شد منصوب به مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد؛ حسین عامریان در سخنانی آشکارا تحقیرآمیز، درباره روند رشد نمایندگان شهرستان‌ها حرف زده بود. این خبر به گوش وزیر پیشنهادی هم رسید و او، بلافاصله مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد را «به دلیل اظهارات نسنجیده درباره نمایندگان مجلس» برکنار کرد.

زاهدی‌وفا امید داشت با این حرکت انقلابی، هزینه‌ای توهین‌های عامریان به نمایندگان را کاهش دهد و با جلب رضایت وکلای مردم، از آنان رای اعتماد بگیرد اما دل‌زدگی نمایندگان بیش از آن بود که با دستور آنی عزل، زاهدی‌وفا را ببخشند. به این ترتیب برای نخستین بار در تاریخ پارلمان، گزینه‌ای که توانسته بود موافقت همه کمیسیون‌های تخصصی را بگیرد، در صحن علنی رای نیاورد و این در حالی بود که رسانه‌های هم‌سو اما بی‌خبر از پشت‌پرده‌ها، وزیر شدن زاهدی‌وفا را تیتر کردند!

ماجرا آن‌قدر عجیب و غیرقابل باور بود که چند باری رای‌های اخذ شده بازشماری شد تا نتیجه توافق‌شده اعلام شود با این همه فایل صوتی کار خودش را کرده بود و زاهدی‌وفا رای نیاورد.

ماجرا اما به همین‌جا ختم نشد؛ چند روز بعد خبری منتشر شد مبنی بر این‌که مدیرعامل صندوق بازنشستگی فولاد به مجلس رفته و با برخی نمایندگان ملاقات کرده است! به عبارت دیگر، مدیری که به دلیل توهین به نمایندگان برکنار شده بود، با همان سمت به دیدار نمایندگان شهرستان‌های گوناگون می‌رود!

پرسش‌های بی‌پاسخ

این فعل‌وانفعالات ابهامات گوناگونی را مطرح کرده است: آیا برکناری عامریان فقط یک دستور صوری برای کنترل خشم نمایندگان بوده است یا آقای زاهدی‌وفا پس از آن‌که دید رای اعتماد نگرفته، مجددا عامریان را به سمت پیشین بازگردانده است؟ شبکه روابط و انتصابات سببی و نصبی مدیرعامل صندوق فولاد چقدر در ابقای او موثر بوده است؟ آیا مدیر معزول با اعطای امتیازاتی به مخالفانش، توانسته در سمت خود باقی بماند؟ گرایش‌های سیاسی آقای عامریان و خانواده‌اش چقدر در چشم‌پوشی نمایندگان از توهین‌هایش موثر بوده (او فرزند خانم لاله افتخاری، از چهره‌های برجسته اصول‌گرایان است.) آیا چنین سعه صدری برای همه منتقدان مجلس وجود دارد یا در این مورد هم دوایر خودی و غیرخودی تعیین کننده نوع برخورد با منتقد (و در این مورد خاص توهین کننده) است؟ و…

به هر حال محمدهادی زاهدی‌وفا قربانی اظهارات یکی از مدیرانی شد که توسط وزیر مستعفی، حجت‌اله عبدالملکی به این سمت گمارده شده بود.

اینک، سیدصولت مرتضوی گزینه پیشنهادی دولت برای تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، میراث‌دار احکام و انتصاباتی است که با امضای وزیر مستعفی و سرپرست ناکام در این یک‌سال و چند ماه اجرایی شده‌اند. او به همان مسیر می رود و سیستم چانه زنی و دادوستد امتیازات برای توزیع پستهای این وزارتخانه را حفظ خواهد کرد یا ریل یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های اقتصادی ایران را تغییر می‌دهد؟ گذر زمان به این پرسش پاسخ خواهد داد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. در سطرهای اولیه متن خبرتون، کلمه منسوب به مدیر عامل صندوق فولاد درسته نه منصوب به!
    از رسانه ای به وزانت شما بعیده
    متشکرم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا