خرید تور تابستان ایران بوم گردی

رشد قیمت‌ها با سرعت کمتر ادامه دارد

گروه اقتصادی، انصاف نیوز: جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد با وجود کاهش تورم نقطه‌ای، تورم ماهانه و سالانه همچنان صعودی است و به عبارت دیگر رشد قیمت‌ها به ویژه در گروه کالاهای خوراکی ادامه دارد. در واقع رشد قیمت‌ها ادامه‌ دارد اما نه به سرعت چند ماه پیش.

بر اساس این گزارش نرخ تورم در 12 ماهه منتهی به پایان مهر ماه، با رشد 8دهم درصدی به 42/9 درصد رسیده است. این نرخ برای خانواده‌های ساکن روستاها 46/2 درصد و طبق روندهای اخیر بیش از خانوارهای شهری بوده است.

تورم نقطه‌ای در مهرماه به 48/6 درصد رسیده که نسبت به ماه قبل 1/1 درصد کاهش را نشان می‌دهد اما نکته قابل توجه این‌که در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» به رغم کاهش سرعت رشد قیمت‌ها، تورم نقطه‌ای هم‌چنان بالای 70 درصد است. اهمیت این شاخص آن‌جاست که فشار گرانی اقلام خوراکی برای 20 درصد کم‌درآمد جامعه قابل لمس‌تر است و عموما سبب کاهش کیفیت مواد غذایی مورد مصرف آنان می‌شود.

در گزارش مرکز آمار، رشد تورم ماهانه هم ثبت شده و به این معنا میانگین قیمت‌ها در ماه اول پاییز امسال، 3 درصد بیشتر از میانگین قیمت‌ها در شهریور ماه بوده است.

در گروه عمده خوراکی‌ها، بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه میوه و خشکبار و گروه گوشت قرمز و مرغ ماشینی و در گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» بیشترین افزایش قیمت از آن گروه آموزش یعنی شهریه مدارس و دانشگاه‌ها و اجاره‌بها بوده است. به عبارت دیگر، دقیقا اقلامی که مستقیما بر کیفیت زندگی مردم تاثیر می‌گذارد با رشد قیمت مواجه بوده‌اند.

طبق مندرجات جدول شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرف خانوار، عدد شاخص در گروه اقلام خوراکی به 824 واحد رسیده است. بنابراین در مقایسه با سال پایه (سال 95 و شاخص 100) میانگین قیمت‌ها در این گروه بیش از 8 برابر شده. در گروه خدمات، شاخص روی عدد 435 ایستاده و شاخص CPI برای کل کشور هم به 541 واحد رسیده است.

طبق طبقه‌بندی کارشناسان مرکز آمار، یک خانوار ایرانی به ترتیب برای مسکن، خوراک، حمل‌ونقل، بهداشت و درمان، پوشاک، تامین یا تعمیر مبلمان و لوازم خانگی و در نهایت ارتباطات بیشترین هزینه را انجام می‌دهند به طوری که این اقلام بیش از 90 درصد سبد مصرفی خانوار را تشکیل می‌دهند. بر اساس همین گزارش، هزینه خوراک خانوار ایرانی در مهرماه امسال، 71/4 درصد نسبت به مهر ماه سال 1400 رشد کرده است. در هزینه‌ها مربوط به سرپناه این رشد 33/4 درصد، برای حمل‌ونقل 33/7 درصد، برای بهداشت و درمان 38 درصد، برای پوشاک و کفش 47/6 درصد بوده است. هزینه لوازم خانگی رشدی در مرز 35 درصد را تجربه کرده و هزینه ارتباطات که احتمالا مربوط به تلفن و اینترنت است، این رشد کمی بیش از 10 درصد بوده است.   

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا