خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دستاورد اقتصادی قطع اینترنت؛ قیمت‌های نزولی و زیان سهام‌داران

گروه اقتصادی، انصاف نیوز: خبر کاهش چندصد میلیارد تومانی درآمد شرکت ارتباطات سیار در مهر ماه، گوشه‌هایی از بحران اقتصادی کسب و کارهای مرتبط با اینترنت را نشان داد. اگر همراه اول به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های فعال در حوزه ارتباطات و انتقال داده‌ها چنین وضعیتی دارد، شرکت‌های کوچک‌تری که دارایی‌های ثابت و غیرثابت به مراتب کمتری از شرکت سابقا دولتی همراه اول دارند، چه شرایطی را تجربه می‌کنند؟ در این گزارش فقط به وضعیت شرکت‌های بورسی این حوزه می‌پردازیم.

انتشار گزارش ماهانه عملکرد مالی شرکت ارتباطات سیار در سامانه کدال نشان می‌داد در مهر ماه، مجموع درآمدهای این شرکت از 3 هزار و 506 میلیارد تومان به 2 هزار و 902 میلیارد تومان کاهش یافته است؛ بیش از 604 میلیارد تومان طی یک ماه. ویژگی ماهی که گذشت، اختلال سنگین و دامنه‌دار در اینترنت بود و بنابراین می‌شد نتیجه گرفت قطعی شبکه، هر روز بیشتر از 20 میلیارد تومان به همراه اول و سهام‌دارانش زیان وارد کرده است. در این یک ماه، قیمت سهم همراه اول هم نزولی بوده گرچه کاهش قیمت سهام، متناسب با زیان اعلامی نبوده است و باید دید سهام‌داران این شرکت در یک ماه آینده با این نماد چه رفتاری خواهند داشت.

نمودار سه ماهه تغییر قیمت سهام همراه اول

اما نکته قابل توجه این است که سهام سایر شرکت‌های بورسی فعال در حوزه خدمات اینترنتی نزولی بوده است؛ یکی از شاخص‌ترین شرکت‌های این گروه، آسیاتک است. هر سهم آسیاتک در پایان معاملات سهام در روز دوم مهرماه، (اولین روز معاملاتی ماه) 2هزار و 188 تومان قیمت داشت. این قیمت در روز آخر مهر به هزار و 759 تومان رسید و البته روند نزولی آن متوقف نشد و با ادامه کاهش قیمت در آبان، در روز دهم ماه هر سهم آسیاتک هزار و 490 تومان معامله شد. این در حالی است که قیمت سهام آسیاتک تا هفته آخر شهریور، با افت‌وخیزهای معمول، روند صعودی داشت. به عبارت دیگر، قطعی اینترنت، روند مثبت قیمت سهام این شرکت را متوقف و شیب قیمت سهم را نزولی کرده است.    

نمودار سه ماهه تغییر قیمت سهام آسیاتک

های‌وب، دیگر شرکت بورسی ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی هم چنین روندی را طی کرده است. قیمت پایانی هر سهم های‌وب روز دوم مهر 299 تومان بوده که تا روز آخر ماه به 272 تومان و تا دهم آبان به 241 تومان کاهش یافته است. نزول سهام های‌وب بعد از یک دوره چند ماه، از شانزدهم شهریور آغاز شده است.

نمودار یک ماهه تغییر قیمت سهام های وب

 نکته قابل توجه این‌جاست که اعداد و ارقام ذکر شده، تنها به کاهش قیمت سهام شرکت‌های خدمات اینترنتی و زیان سهام‌داران از این ناحیه اشاره دارد و کاهش درآمد شرکت‌ها در آن لحاظ نشده است. چنان که مدیر بلندپایه یکی از اپراتورهای خدمات دیتا به انصاف‌نیوز می‌گوید درآمدهای ناشی از فروش اینترنت همراه این شرکت، بالغ بر 55 درصد کاهش داشته است. او که شرایط را برای اظهارنظر رسمی درباره وضعیت اینترنت مناسب نمی‌داند، ادامه می‌دهد: فضا بسیار مبهم و غبارآلود است و تا جایی که می‌دانم بسیاری از شرکت‌های فعال در این حوزه نیز مانند ما، منتظرند تا تصمیم نهایی درباره اینترنت جهانی، شبکه ملی اطلاعات و سرنوشت پیام‌رسان‌ها اتخاذ و اعلام شود. او در پاسخ به این پرسش که آیا در این مدت، شرکت‌های فعال یا متخصصان تراز اول فناوری‌های ارتباطی بخش خصوصی، طرف مشورت و گفت‌وگوی مراجع ذی‌ربط بوده‌اند، پاسخ داد: هیچ گفت و شنودی بین ما و وزارت ارتباطات صورت نگرفته و اگر در مورد سایر شرکت‌ها یا متخصصین چنین اتفاقی افتاده، من از آن اطلاع ندارم.

خبرهای غیررسمی دیگر حاکی از آن است که درآمد فروش اینترنت همراه در برخی اپراتورها بالغ بر 90 درصد کاهش یافته است اما همان‌طور که آمد عموم مدیران شرکت‌های خدمات اینترنتی مایل به اظهار نظر در این زمینه نیستند و نقد سیاست‌های جاری در حوزه ارتباطات و اطلاعات را نوعی به خطر انداختن منافع سهام‌داران خود تلقی می‌کنند. بنابراین برای بررسی دقیق‌تر ضرر و زیان‌های دوره طولانی اختلالات اینترنتی کشور، باید منتظر گزارش‌های دوره‌ای یا صورت‌های مالی این شرکت‌ها باشیم. ضمن این‌که گزارش حاضر زیان کسب و کارهای خرد فعال در بسترهایی چون اینستاگرام را مسکوت گذاشته است تا در روزهای آینده، به شکل مفصل‌تر به آن بپردازد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا