خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اعتراض علی مجتهدزاده به یک قاضی: نگهداری بی‌دلیل در بازداشت تضییع حقوق مردم است

«قضات در مورد ورود وکلا حساسیت دارند»

روز یک‌شنبه خبرنگار انصاف‌نیوز برای پیگیری خبر دادگاه علیرضا خوشبخت، روزنامه‌نگار بازداشتی حوادث اخیر، با وکیل او، علی مجتهدزاده، تماس گرفت که با گله و شکایت او از قاضی پرونده مواجه شد.

متن زیر شرح گلایه‌ی آقای مجتهدزاده از قاضی‌ و شعبه‌ای است که نخواست از آن‌ها نام ببرد و نيز درخواست او از رئيس قوه‌ي قضائيه براي تغيير اين روند است:

ما سعی می‌كنیم در مورد پرونده‌ها صحبتی نکنیم که به نوعی کار موکلین تحت تاثیر قرار نگیرد یا برای آن‌ها بد تمام نشود اما برخی آقایان قضات در یک شعبه‌ی خاص در این پرونده‌ها واقعا درست عمل نمی‌کنند. اتفاقا من این شخص را قاضی منصفی می‌دانستم که آرا تندی هم معمولا صادر نمی‌کردند اما این روزها روش نامعقول و نامعمولی از ایشان می‌بینم که احساس وظیفه می‌کنم از آن صحبت کنم.

ایشان پرونده‌هایی که می‌آیند را مدت‌ها بدون اینکه در خصوص قرار بازداشتشان اظهار نظری شود نگه می‌دارد یعنی مردم را در بازداشت نگه می‌دارد و می‌گوید من با تکلیفی مواجه نیستم درصورتیکه ایشان اتفاقا مکلف است. وقتی پرونده‌ای به دادگاه می‌آید و از مرحله‌ی دادسرا گذشته بازپرس نمی‌تواند راجع به قرار وثیقه نظر بدهد و دادگاه باید در این مورد نظر بدهد. عمل این رئیس محترم شعبه اقدامی غیرمعمول است؛ باعث تضییع حقوق مردم می‌شود و مردم بی‌جهت در در بازداشت می‌مانند.

قاضی یا باید این قرار را تمدید کند یا باید آن را فک کند و به وثیقه تبدیلش کند. این روند در سایر شعبات مثل شعبه‌ی 26 و 28 که پرونده هم داشتیم معمول است اما متاسفانه در این شعبه چنین نمی‌کنند؛ جایی که اتفاقا من قاضی آن را انسان منصفی می‌دانستم و می‌دانم. نمی‌دانم دلیل این روندی که در پیش گرفته‌اند چیست! آیا لجبازی است؟!  برداشت نادرست ایشان از قانون است؟! به هرحال باعث تضییع حقوق مردم می‌شود.

اتفاق بدتری که من این مدت در عموم شعب دیده‌ام این است که آقایان درمورد ورود وکیل حساسیت دارند! حتی در مورد درخواست تبدیل قرار می‌گویند که امضای وکیل نباشد. من نمی‌دانم در این مورد بعضی وکلا چه کارهایی کرده‌اند که آقایان را حساس کرده‌اند ولی در مورد همکاران خودم، وکلای داوطلب، می‌دانم که اهل سوءاستفاده نیستند. داوطلب منفعتی ندارد که بخواهد سوءاستفاده کند.

از منظر من اقدام این قاضی و نگهداری بی‌دلیل فرزندان مردم غیرقانونی است. این روش برخلاف مقتضای عدالت است. دلیلی ندارد که شما بچه‌های مردم را تا زمان حکم دادن نگه دارید!

بعد هم حکمی که غیرقطعی است را برای تجدیدنظر می‌فرستید؛ این باعث سرگردانی مردم می‌شود.

برخلاف این شعبه، این روند معمولی است که در سایر شعب اتفاق می‌افتد. ایشان (قاضی این شعبه) برداشت ناصحیحش از قانون را به متهم تحمیل می‌کند.

من از رئیس قوه‌ی قضائیه و مسئولان محترم دستگاه قضا می‌خواهم که به این مسئله ورود کنند. آقای اژه‌ای که اینقدر روی بی‌جهت در زندان  ماندن افراد حساسیت دارد و اینقدر در راستای کاهش جمعیت زندا‌ن‌ها تلاش می‌کند باید توجه خاصی به این شعبه داشته باشد. این شعبه را مکلف کنید مطابق قانون درخصوص وضعیت زندانی‌ای که در اختیارش است، وضعیت متهمی که از قرار بازداشتش گذشته اظهار نظر کند و تبدیل به وثیقه کند. نگهداری این‌ها موجبی ندارد.

در جلسه‌ی دادگاه هم اگر بخواهیم خیلی بحث کنیم ممکن است روی پرونده‌ی موکلینمان اثر منفی بگذارد. ما از سر مصلحت‌اندیشی  سعی می‌کنیم چشم‌پوشی کنیم اما این‌جا من احساس وظیفه می‌کنم که این مسائل را مطرح کنم نه بخاطر موکل خودم بلکه بخاطر بچه‌های مردم و کسانی که اتفاقا جمعیت کمی هم نیستند چون شعبه‌ی شلوغی است و پرونده‌های بسیاری در آن مطرح است. متاسفانه این آقای قاضی که اتفاقا من او را منصف می‌دانم رویه‌ی غلطی دارد و توجهی به صحبت‌ها و استنادات ما نمی‌کند. در سطوح عالی قوه باید از ایشان بخواهند که این سختگیری بی‌دلیل را کنار بگذارند و اجازه بدهند فرزندان مردم به خانواده‌هایشان برسند. ما پرونده‌ای با هشت متهم داشتیم که با وثیقه آزاد شدند جز این یک نفر که از شانس بد در این شعبه به مشکل خورده است؛ قاضی پرونده می‌گوید تکلیفی ندارد درحالیکه برداشتش کاملا اشتباه است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. اصلا کار به باز کشیده شدن تضیبع حقوق مردم هست علاج واقعه را قبل از وقوع جرم کرد نه بعد از جرم

  2. بچه مردم ,اگرهست ,,بابایی اش قمه کشیدن وچاقوزدن وپنجه بوکس دست کردن وفحشهای رکیک ووواموزشش ندهد,,,انجام ندهددرهمه جای جهان ,افراد ی که قمه کشی وعربده کشی وخیابان رامیبندنددرهمانجامامورانهاراسقط می کند الااین کشوربی صاحب,,,به چه حقی یک ریقوی لاشخورراه برملت میبندد انروز من درستارخان بیمارداشتم ونتوانستم به بیمارستان برسانم عامل فوتش حرامزاده قمه دستی بودکه راه برمردم بسته بوددرقرن ۲۱ چرابایدیک لاشخور به خوداجازه بستن خیابان بدهد؟؟؟؟چرامامورهنگامی که باقمه حمله میکنداورا به درک واصل نمیکندچراان کثافت رادرصحنه سقط نمبگنندتاجلوفوت دیگران گر فته سود ماموران اختیارداشته باسند این اشغالهارابه درک واصل کنندقمه کش ها,کسانیکه خیابان رامیبندندوووبایددرصحنه توسط مامورمستقیم موردهدف قرارگیرندوسقط شوند

    1
    1
  3. تا دیروز می گفتید اعدام نکنید، امروز میگید بازداشت نکنید،پس برای اقدامات خرابکارانشون بفرمایید پاداش هم بدهند!

    1
    1
  4. شماکه تخصص نداری لطفا نظرنده کاملا حق بااین وکیل باشرف می باشد وایشان من شناختی ازشون ندارم کاملا درست میفرماین ونباید اطاله دادرسی بشه وبیجهت مردم معلل بمونن قاضی وظیفه داره قانون رو اجراکنه نه نظرشخصی خودشو

  5. ازلحاظ قامونی هیچ متهمی نمیتونه بیشتر از۲۴ساعت دربازداشت بمونه وبازپرس و ضابطان قضایی بعدازتکمیل پرونده وتحقیق مقدماتی باید پرونده رو به دادگاه ارجاع داده وزودتر تعیین تکلیف بشه نباید قاضی به نظرشخصی خودش مدت بازداشت رو بی جهت افزایش بده فقط حکم دادگاه هرچی باشه باید اجرا بشه حالا اقدامات تامینی یاتربیتی باشه چه قرار ووثیقه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا