خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مناظره | ابطحی: این صیانت نیست، لجبازی با مردم است / مومن‌نسب: از ترامپ غیرت را یاد بگیرید

سرویس سیاسی انصاف نیوز: مناظره‌ی سیدمحمدعلی ابطحی و روح‌الله مومن‌نسب با موضوع «اینترنت، زندگی، آزادی» در غرفه‌ی انصاف نیوز در نمایشگاه فناوری‌های تولیدات فضای مجازی برگزار شد.

به گزارش انصاف نیوز، خلاصه‌ای از مطالب مطرح‌شده از سوی آقایان مومن‌نسب و ابطحی در این مناظره را می‌توانید در ادامه بخوانید. فیلم کامل مناظره نیز در پایان این مطلب قابل مشاهده است.

سیدمحمدعلی ابطحی:

*در اینکه مسئولان شبکه‌های اجتماعی را فیلتر کرده و از این کار دفاع می کنند و بعد خودشان هم در همان شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده فعالیت می‌کنند یک تناقضی وجود دارد آن هم به این دلیل است که قانون و مردم خیلی جدی نیستند.

*من از مخالفان همیشگی فیلترینگ بودم و هستم. در همه جای دنیا خانواده‌ها برای بچه‌هایشان از فیلترینگ استفاده می‌کنند اما این شکل که در ایران است نتیجه‌ی عکس می‌دهد.

*فیلترینگ از جنس کتاب‌سوزان است و موفق نمی شود و تنها به این کار می‌آید که به مسئولان بالاتر گزارش کار بدهند در حالی که تاثیر آن در خانه آنها هم دیده نمی‌شود. چنین کاری در ادامه‌ی به بهشت بردن اجباری مردم است.

*این نشانه‌ی اوج ضعف یک مجموعه است که چون در تلگرام چند گروه وجود دارد که در آن ممکن است مشکل اخلاقی و سیاسی داشته باشد حکومت اول آن را می‌بندد یا چون کمی در خیابان شلوغ شده اینستاگرام و واتساپ را می‌بندند بعد فکر می‌کنند که باید چه کرد. اینها کارهای غیر روشمند و غیر اصولی است، دلیل چنین اقداماتی هم سیاسی است.

*اگر واقعا می‌گویید فیلتر هوشمند و مثل همه‌ی دنیاست، در همه‌ی دنیا قواعد فیلتر شدن معلوم است، اینکه می‌گویم با فیلترینگ موافق نیستم به این خاطر است که در اینجا قواعدی برای آن وجود ندارد.

*کدام مردم به ما حق دادند برایشان تصمیم بگیریم. فیلترینگ باید در اختیار مردم باشد و خودشان استفاده کنند. در جامعه‌ای که اینترنت مثل هوا شده چه کسی به من و ما و بزرگتر وکوچکترمان اجازه داده که این کانال‌ها و اپلیکیشن‌ها را چون احتمال می دهیم خطری دارد ببندیم؟!

*هنگامی که مجموعه‌های غیر منتخبی که جامعه به آنها مجوز نداده فیلترینگ می‌کنند نشان از حاکمیت مردمی و خوب نیست. باید بر مبنای یک اصول مسلّم که همه‌ی جامعه بر آن توافق دارند آن را در اختیار خود جامعه قرار دهد. جامعه به کسی اجازه نداده که از طرف او تصمیم بگیرد. در بحث به دنیا ارجاع می‌دهیم اما تصمیمات اختصاصی خودمان را داریم می‌گیریم. دوره‌ی حسن روحانی باشد یا سیدابراهیم رئیسی یا خاتمی، کسی به آنها اجازه نداده چنین تصمیماتی را بگیرند.

*آقای رئیسی در انتخابات پُز دو میلیون دنبال‌کننده‌ی صفحه‌اش در اینستاگرام را می‌داد، وقتی این کار را می‌کند یعنی این را می‌داند که این را مردم می‌خواهند، وقتی مردم می‌خواهند اصولگراترین رئیس جمهور ممکن که نزدیک‌ترین چهره به صورت ظاهری به رهبری انقلاب است هم در تلویزیون می‌گوید در دوران من اینترنت فیلتر نخواهد شد و از یک اپلیکیشن نام می‌برد که من دو میلیون دنبال کننده در آن دارم و بعد «تیک آبی» هم می‌گیرد. همچنان که رهبری در توییتر از اول که فیلتر بود یا در اینستاگرام هستند.

*چه کسی به ما گفته شما حق دارید شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌های مورد نیاز مردم را ببنیدیم، اینها نه تنها مورد نیاز مردم است، مورد نیاز رئیس جمهور مقبول‌تان هم هست. این ضعف وسیع حکومت را نشان می‌دهد که چون در خیابان شلوغی می‌بیند اینستاگرام را ببندد. کدام شب بود که علی رغم فیلترینگ، در شبکه های خارجی تصاویر اتفاقات اخیر منعکس نشد؟ تنها نتیجه‌ی این فیلترینگ این بود که کسب‌وکارها و ارتباطات بین مردم مختل شد.

*این اقدامات صیانت از جامعه نیست بلکه لجبازی با مردم خودمان و مخالفت با آنان است. قانون‌های زیادی وجود دارد که قابل اجرا کردن نیستند مثل قانون ماهواره. خب از ایسنتاگرام قوی‌تر بسازید اما تا مشکل پیش آمد این نمونه‌های داخلی نتوانستند جوابگو باشند.

*نتیجه‌ی بستن اینترنت به صورت طبیعی این است که وقتی رودخانه را ببندید می‌روند در کانال وی پی ان، این وسط هم افرادی سود وی پی ان را می‌برند، خیلی‌هایشان معلوم می‌شود خودی هستند. آنها هم می‌گویند وقتی این همه می‌خواهند استفاده کنند چرا من نفروشم؟! با این کار همان ضررهای بیشتری که می‌خواستید جلویش را بگیرید به جامعه وارد می‌شود.

*اینکه آقای مومن‌نسب می‌گویند غیرت داشته باشید، اگر غیرت داشته باشیم به مردم خدمات می‌دادیم که نروند سراغ شبکه‌های اجتماعی و پیامرسان‌های خارجی، وقتی محصول داخلی کیفیت و امکان رقابت ندارد به سمت آنها می‌روند. شعار ندهید که غیرت داشته باشید.

*تلگرام را دولت قبل نبست، یک بازپرس بست که بعداً به اتهام رشوه بازداشت و محکوم شد!

روح‌الله مومن‌نسب:

*باید کارشناسی حرف بزنیم و سیاسی صحبت نکنیم. واتساپ و اینستاگرام را با همین تفکرات گسترش دادیم اما بیاییم یک‌بار بحث را کارشناسی جلو ببریم. مشکل ما سیاسی برخورد کردن با موضوع است و این هم از هر دو طرف است و اصولگرا و اصلاح‌طلب ندارد.

*کدام کشور مستقل دنیا هست که نرم‌افزاری در آن بیاید و هر کاری دلش خواست در آن کشور انجام دهد؟! هر کدام از کشورها قانون و چارچوبی دارند. اگر این قانون و چارچوب‌ها نباشد نمی‌شود، در قبایل سرخپوستی و افریقایی هم قانونی وجود داشت. اگر با قانون مشکلی داریم آن را اصلاح کنیم.

*اینها را مراجع قانونی بستند. در دوران رئیس جمهور قبلی هم مراجع قانونی به ریاست خود آقای روحانی تلگرام را بستند. ممکن است بگویید قوه قضاییه بسته اما این جوک‌ها را به ما نگویید. در شورایعالی امنیت ملی درباره‌اش بحث شد و بعد گفتند چه کسی حکم آن را بدهد و آنجا گفتند قوه قضاییه حکم بدهد. انشای آن هم توسط دبیر منتخب آقای حسن روحانی در شورایعالی فضای مجازی شد.

*مردم مگر مسخره‌ی ما هستند که یک روز بگوییم بروند در اینستاگرام و یک روز مجبور شویم آن را ببیندیم و بعد یک عده مسئول بروند در همان اینستاگرام شروع به فعالیت کنند. و بعد باز همان‌ها بگویند ما با فیلرتینگ اینستاگرام مخالفیم. این کارها سوءاستفاده کردن از یک سری واژه‌هاست برای جذب آرای مردم.

*اگر در اینستاگرام فیلتر محتوایی می‌شود کرد بروید انجام دهید. یک وزیری بود که 200 میلیارد برای فیلترینگ هوشمند هزینه کرد اما این فیلترینگ فقط 24 ساعت عمر کرد. یا باید همه‌ی اینستا باز باشد یا همه‌اش بسته باشد، امریکایی‌ها با زبان فنی این را به ما فهماندند که یا همه‌اش را بخواهید یا هیچی را نمی‌دهیم.

*در کشور درباره‌ی فیلترینگ قانون هست البته ما به آن نقد داریم ولی قانون وجود دارد، کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه وجود دارد و دو هفته یک بار الزام تشکیل جلسه دارند، شوریعالی فضای مجازی در سطح بالا تری هست و همینطور دیگر نهادها.

*اینهایی که دارند فیلترشکن تولید می‌کنند از کجا آمده‌اند بالاخره برای رضای خدا که فیلترشکن درست نکردند، ممکن است بعضی‌هایشان هم در داخل کشور باشند، حتی شرکت خارجی که در داخل کشور مدیرانی دارد. یکی دو نفر از اینهایی که دارند وی پی ان می‌سازند که بچه‌های مردم محتوای پرون ببینند را به عنوان مفسد فی الارض اعدام کنید بقیه دست و پایشان را جمع می‌کنند.

*سلب و ایجاب، دو بال یک حکومت هستند، نمی‌توانید بگویید فقط سلب، این حماقت است یا فقط ایجاب، هیج کشوری این کار را نکرده است.

*در حوزه فناوری اطلاعات این طور نیست که عقب باشیم اولین پیامرسان‌های دنیا را ما در کشور داشتیم. در فناوری اطلاعات ما در قله هستیم، در برنامه‌نویسی همه‌ی مرزها را جابجا کردیم. در کشور خودمان افرادی هستند که بازی می‌سازند و درآمریکا می‌فروشند.

*قانون جرایم رایانه ای در مجلس هشتم تصویب شد، اگر می‌گویید کل مجلس‌ها نماینده مردم نیستند بروید حکومت را تغییر دهید. این قانون است و همه هم باید از آن تمکین کنیم. جالب این است که در سال 81 این قانون تدوین و 88 تصویب شد، هنوز هم بخش‌هایی از آن اجرا نشده البته به آن نقد داریم.

*آقای رئیسی اگر به دو میلیون دنبال‌کننده‌اش پُز داده کار خیلی غلطی است و حرف بسیار غلطی بود. آقای رئسی هم معصوم نیست و من همان موقع مطلبی نوشتم. خود ایشان هم جواب این موضوع را در صداوسیما داده است.

*ببینیم آمریکا چه مسیری را رفته است؟ وقتی که تمام صفحات ترامپ را در شبکه‌های اجتماعی بستند یک خبرنگاری از او پرسید با این وضعیت نمی‌خواهی در یک نرم‌افزار روسی یا چینی عضو شوی؟! کمی غیرت را از ترامپ یاد بگیرید، ترامپ می‌گوید به هیچ عنوان، من فقط از نرم‌افزار امریکایی استفاده می‌کنم. خودم یک شبکه‌ی اجتماعی می‌سازم. اگر پیشرفت آنها خوب است ببینید چطور پیشرفت کردند.


فیلم گفت‌وگو [قسمت اول]

فیلم گفت‌وگو [قسمت دوم]


انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. چرا همش حرف از پورن و محتوای جنسی میزنن ؟چون با شناختی که از خودشون و همفکراشون دارن بقیه رو هم میسنجن این شما هستین که مشکل جنسی دارید نه ما مردم

    1
    2

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا