خرید تور تابستان ایران بوم گردی

«جناح تندرو با فرمان عفو رهبری مخالف است»

محمد توکلی، انصاف نیوز: محمد مهاجری، عضو شورای سردبیری خبرآنلاین با اشاره به عفو اخیر رهبری که به پیشنهاد رئیس قوه قضاییه صورت گرفته است، گفت: دو گروه اصلی با عفو اخیر مخالف هستند؛ اپوزیسیون تندرو خارج از کشور و جناح تندرو داخل کشور. جناح تندرو به این دلیل با عفو مخالف است که می‌داند این عفو عمومی و ترمیم شکاف‌های اجتماعی نان آنها را آجر خواهد کرد؛ آنها همیشه نان‌شان را در تنور کینه و نفرت و جنگ و دعوا می‌پزند. به همین دلیل تقریبا یقین دارم که ظرف حداکثر تا یک هفته‌ی آینده شاهد یک سری سوژه‌سازی‌هایی از طرف آنها خواهیم بود و علیه افراد مختلف پرونده‌سازی‌هایی خواهند کرد.

این فعال رسانه‌ای اصولگرا درباره‌ی نحوه‌ی انعکاس فعالیت‌های اخیر اپوزیسیون در رسانه‌های داخلی نیز می‌گوید: کارهای کسانی که در خارج از کشور در بخش اپوزیسیون فعالیت می‌کنند به نظرم بیشتر به شوخی و لطیفه شبیه است و اتفاقا هر چقدر که اخبار آنها در داخل بیشتر منتشر شود ارزش گروه‌های سیاسی داخلی کشور روشن‌تر خواهد شد، واقعا فاصله‌ی ضعیف‌ترین گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی داخلی کشور ما از چهره‌های اپوزیسیون بسیار زیاد است. هر چه اخبار آنها بیشتر در داخل منتشر شود به نفع کشور است به خاطر اینکه افکار عمومی هم متوجه خواهد شد که بیرون از این کشور خبری نیست هر اتفاقی که قرار باشد برای این کشور بیفتد باید در داخل اتفاق بیفتد.

متن کامل گفت‌وگوی انصاف نیوز با آقای مهاجری را در ادامه می‌خوانید.

انصاف نیوز – ارزیابی شما از فرمان عفو اخیر چیست و چه تاثیری بر جامعه و سپهر سیاسی کشور خواهد داشت؟

اتفاقاتی که در ماه‌های اخیر افتاد به نوعی شکاف‌های اجتماعی که قبلا وجود داشت را عمیق‌تر کرد. شکاف‌های اجتماعی به هر حال داشت به جاهای خطرناکی منجر می‌شد. در این بین به نظرم رئیس قوه قضاییه بیش از روسای قوای دیگر متوجه این موضوع شد و توانست این شکاف را از طریق پیشنهاد یک عفو عمومی تا حدی ترمیم کند.

این اتفاقی که الان افتاد به عنوان پیشنهاد عفو عمومی مورد استقبال همه‌ی جناح‌های داخل کشور قرار گرفت، هر چند که دو گروه اصلی با آن مخالف هستند، اپوزیسیون تندرو خارج از کشور و جناح تندرو داخل کشور.

انصاف نیوز – دلیل این مخالفت‌ها چیست؟

جناح تندرو داخل کشور به این دلیل مخالف است که می‌داند این عفو عمومی و ترمیم شکاف‌های اجتماعی نان آنها را آجر خواهد کرد. در واقع جناح تندرو همیشه نانش را در تنور کینه و نفرت و جنگ و دعوا می‌پزد. بنابراین اگر فضا یک مقدار آرام‌تر شود آنها باید بروند دنبال کار و زندگی‌شان. به همین دلیل من تقریبا یقین دارم ظرف حداکثر تا یک هفته‌ی آینده شاهد یک سری سوژه‌سازی‌هایی از طرف آنها خواهید بود و علیه افراد مختلف پرونده‌‌سازی‌های می‌کنند و سوژه‌هایی را مطرح خواهند کرد که بتوانند مجددا این کینه‌توزی‌های گذشته را عملیاتی کنند.

انصاف نیوز – شکل مواجهه جناح‌های سیاسی با اعتراضات 1401 چگونه بود و آیا امکانی برای ایجاد همدلی حول محور منافع ملی میان جریانات سیاسی امروز ایران وجود دارد؟

چون روند اتفاقات چند ماه گذشته روند تند و سریعی داشته است جناح های سیاسی حالا که می‌خواهند به یک شکلی با همدیگر تعامل کنند هنوز نمی‌توانند به آن سرعتی که اتفاقات رخ داده است برسند؛ بنابراین یک مقداری عقب‌تر از اتفاقات هستند. این عقب بودن از اتفاقات باعث می‌شود که نتوانند تحلیل درستی از اتفاقات داشته باشند و دوم اینکه نمی‌توانند به یک فرآیند نزدیک شدن به همدیگر دست پیدا کنند. به همین دلیل من خیلی خوشبین نیستم که در کوتاه مدت فضای سیاسی کشور به سمت یک همدلی پیش برود.

انصاف نیوز – اراده‌ای در سیاسیون برای حرکت به این سمت وجود ندارد؟

نه اینکه افراد نخواهند به این سمت بروند؛ ممکن است حتی اراده‌اش را هم داشته باشند اما چون هنوز تحلیل واقعی اتفاقات برایشان روشن نیست ایجاد این همدلی سخت شده است. توضیح بیشتر اینکه هنوز در جریان اصلاح‌طلب افراد معتقد هستند که اتفاقات به دلیل بعضی مطالبات مثل حجاب یا اینترنت یا چیزهای دیگر اتفاق افتاده است اما در جناح مقابل معتقدند که نه این اتفاقا کلا ریشه‌اش در خارج از کشور بوده است؛ این دو تحلیل که یکی موضوع را کاملا بومی می‌داند و دیگری موضوع را کاملا وارداتی می‌داند در این دو جریان وجود دارد. جمع کردن بین این دو نظر کار بسیار سختی است و به همین دلیل تفاهم بین دو جریان سیاسی کشور برای حل این مسئله کار آسانی نخواهد بود.

انصاف نیوز – در جریان‌های میانه‌رو چطور؟ آیا امکانی برای تشکیل شورایی از چهره‌های ارشد میانه‌روها وجود ندارد؟

من این اتفاق را هم شدنی نمی‌دانم، هم مفید نمی‌دانم. یعنی معتقدم که باید جریان اعتدال و جریان اصولگرایی و جریان اصلاحات مرزهای خودشان را با یکدیگر داشته باشند. این مرزها اتفاقا مرزهای پر رنگی هستند. درست است که جریان اعتدال در بعضی جاها به اصولگراها نزدیک می‌شود و در موضوعاتی هم به اصلاح‌طلبان نزدیک است ولی بالاخره یک مشی مستقلی دارد.

به نظر من آنچه که الان باید محور کار مشترک گروه‌ها قرار بگیرد فاصله گرفتن هر یک از این جریانات از بخش تندرو جریان خودشان است. اگر این اتفاق بیفتد رقابت بین اصولگرایان و اصلاح‌طلبان یک رقابت کاملا واقعی خواهد بود. معمولا بخش‌های تندرو هم در بین اصلاح‌طلبان و هم در میان اصولگرایان به دنبال این هستند که یک دعوایی درست شود و در آن دعوا دوقطبی شدید ایجاد شود و در آن دو قطبی شدید آنها به دنبال بهره‌برداری سیاسی خودشان هستند.

انصاف نیوز – وضعیت اپوزیسیون را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ رسانه‌های داخلی می‌باید چه مواجهه‌ای با فعالیت‌های آنان داشته باشند؟

اولا کارهای کسانی که در خارج از کشور در بخش اپوزیسیون فعال هستند به نظرم بیشتر به طنز و شوخی و لطیفه شبیه است و اتفاقا هر چقدر که اخبار آنها در داخل بیشتر منتشر شود ارزش گروه‌های سیاسی داخلی کشور روشن‌تر می‌شود. الان واقعا فاصله حتی ضعیف‌ترین گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی داخلی کشور ما از چهره‌های اپوزیسیون بسیار زیاد است. اصلا در خارج از کشور اپوزیسیون شریفی که فعال باشد نداریم در حالی که در داخل کشور گروه‌های سیاسی که حتی اپوزیسیون نظام هستند به مراتب با شرافت‌تر از آنها هستند که در خارج از کشور فعالیت می‌کنند.

هر چه که اخبار آنها بیشتر در داخل منتشر شود به نفع کشور خواهد بود به خاطر اینکه افکار عمومی هم متوجه خواهد شد که بیرون از این کشور خبری نیست هر اتفاقی که قرار باشد برای این کشور بیفتد باید در داخل اتفاق بیفتد. ما اگر حتی به بالاترین رده‌های قدرت در نظام هم انتقاد و اعتراض داریم این را باید در فضای داخل کشور با حدود و ثغور اخلاقی مطرح کنیم و اجازه ندهیم ضد انقلاب و اپوزیسیون خارج کشور بیاید روی این گسل‌هایی که در جامعه‌ی ما وجود دارد سوار شود. اگر خودمان بتوانیم در فضایی کاملا آزاد انتقادات خود را مطرح کنیم اصلا هیچ جایی برای افرادی که به نظرم کارشان به مضحکه تبدیل شده پیدا نخواهد شد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. آقای مهاجری، آیا اصلا از خودتان پرسیده اید چرا این همه جوان، دختر و پسر، را زندانی کرده اند، آزار و اذیت کرده اند؟ و الان هم منت می گذارند که رافت اسلامی شامل حال آن ها شده است؟ از رافت و محبت چه میدانید وقتی برادر من برگشت، دیگر آن برادر پیشین نبود؟ مانند شخصیت مسخ کافکا شده است. آخر به چه جرمی، آقای مهاجری؟ چرا؟ به جای عذرخواهی، منت هم می گذارید که رافت اسلامی شامل حالشان شده است؟ این هایی که برگشته اند از هرچه دین و مذهبی دیگر گریزانند.
    سوال دیگر من از آقا مهاجر این است: کدام یک از تندروها مخالف این “فرمان رافت اسلامی” است؟ نام ببرید لطفا. تحلیل های شما را مرتب می خوانم. متاسفانه بیشتر آن ها یک سویه است و طرف حکومت.

    3
    1
  2. اصول گرا ها فکر مى کنند هميشه مى توانند بر اسب مراد سوار شوند يادشان باشد که گهى زين به پشت نيز وجود دارد.

    3
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا