خرید تور تابستان ایران بوم گردی

حلقه اول یاران ابراهیم و داستان ارز

«جهان‌صنعت» نوشت: روسای دولت‌ها در همه کشورها حلقه‌ای از یاران اول دارند که پیداوپنهان در کانون تصمیم‌گیری‌های کلان رییس دولت قرار دارند و از مورد اعتمادترین مدیران رییس دولت به حساب می‌آیند. به‌طور مثال احمدی‌نژاد در حلقه اول یاران خود افرادی همچون اسفندیار مشایی و حمید بقایی و شمار دیگری را قرار داد که بیشترین و حساس‌ترین نهادهای موثر دولت را به دست آنها یا دوستان‌شان سپرده بود. در دولت روحانی حسن فریدون‌، محمدباقر نوبخت و محمود واعظی از حلقه اول یاران او به حساب می‌آمدند و تصمیم‌های مهم اقتصادی و سیاسی از سوی این سه با همفکری روحانی گرفته می‌شد. سهم و نقش کسانی که حلقه اول یاران رییس‌جمهوری را تشکیل می‌دهند انتخاب و معرفی افراد برای مناصب گوناگون و به‌ویژه مناصب بااهمیت است. هنگامی که فردی از سوی این گروه به منصبی می‌رسید حتی اگر نفر اول سازمان یا وزارتخانه نبود اما نفوذ بیشتری داشت و می‌توانست برخی اوقات با پیوندهایی که با حلقه اول یاران رییس دولت داشت برنامه‌های یک وزیر یا رییس یک نهاد مهم را وتو کند. آیا در دولت فعلی نیز حلقه اول یاران
وجود دارد؟
به نظر می‌رسد افرادی مثل محمد مخبر معاون اول رییس دولت سیزدهم و کسانی که با رییسی در نهاد آستان قدس رضوی فعالیت داشتند جزیی از حلقه اول یاران او باشند. احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز شاید از اعضای این حلقه بوده باشد و بخشی از وظایف و اختیارات اقتصاد از مسیر وظایف وزارت اقتصاد و نیز در بانک مرکزی به‌طور غیرمستقیم به او سپرده شده است.
یکی از نهادهای بسیار بااهمیت اقتصاد ایران بدون تردید بانک مرکزی است که مهار تورم و صیانت از ارزش ریال در برابر ارزهای معتبر از وظایف ذاتی است. به همین دلیل است که بانک مرکزی از دیرباز معاونت ارزی دارد که وظیفه‌اش سیاستگذاری و سازماندهی بازار ارز به نیابت از رییس بانک مرکزی است. با توجه به‌شمار فعالیت‌های رییس بانک مرکزی در این نهاد و به ویژه سیاستگذاری پولی و بانکی و رصد شاخص‌هایی که به رشد و شتاب بیشتر یا کمتر تورم منجر می‌شوند معاونت ارزی نقش و سهم قابل اعتنایی در تحولات ارزی دارد. نکته جذاب اما فراموشی رسانه‌ها به این معاونت مهم است‌. بررسی‌ها نشان می‌دهد درست چند روز قبل از اینکه علی صالح‌آبادی از ریاست بانک مرکزی برکنار شود با حکم او محمد آرام به سمت معاون ارزی جدید بانک مرکزی منصوب شد. گفته می‌شد دادن حکم به آرام از سوی رییس وقت بانک مرکزی که ظاهرا از بیرون دولت سفارش شده بود، بی‌اثر کردن صحبت‌های آن روزها درباره رفتن صالح‌آبادی بوده است. قیمت دلار در بازار ارز در روزی که افشین خانی معاونت ارزی بانک مرکزی را بر عهده گرفت یعنی ۲۶ دی ۱۴۰۰، ۲۷ هزار و ۶۴۰ تومان بود و روزی که آرام معاون بانک مرکزی شد قیمت دلار بیش از ۱۰ هزار تومان افزایش یافت و به ۳۸ هزار و ۱۵۰ تومان رسید. اما از روزی که آرام به معاونت بانک مرکزی منصوب شده و رییس تازه بانک مرکزی نیز نمی‌تواند یک معاون تازه به سرکار آمده را بردارد و یک معاون همفکر خود را بیاورد به ۶۰ هزار تومان نیز رسید که یک رکورد به حساب می‌‌آید.
آیا می‌شود تصور کرد رییس بانک مرکزی روزی بتواند برای مهم‌ترین معاونت خود فردی با سابقه فعالیت بیشتر در بانک مرکزی انتخاب کند‌. باید هر کس حتی در حلقه اول یاران را در جایی به کار گرفت که تجربه و تخصص داشته باشد و مدتی در نهادی که بسیار هم اهمیت دارد کار را یاد بگیرد.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا