خرید تور تابستان ایران بوم گردی

دو یادداشت /قربانی کردن مخبر به پای دولت کارساز است؟ / بررسی سه روزنامه دلواپس


✍🏻امتداد-محمدحسین مهرزاد در امتداد نوشت: یک روز می‌گویند هیچ بازاری به جز سامانه تازه تاسیسمان را برای مبادله ارز به رسمیت نمی‌شناسیم. همه رسانه‌هایشان بسیج می‌شوند تا قیمت دلاری که روی سایت درج شده را تبلیغ کنند. دلار در دست مردم ۵۰ هزار تومان و روی سایتشان ۴۱ هزار تومان بود و مدام می‌گفتند هیچ چیز جز آنچه اعلام کرده‌ایم را به رسمیت نمی‌شناسیم. اما به محض اینکه دلار در بازار از ۶۰ هزار تومان به ۵۵ هزار تومان می‌رسد جشن و سرور و کف و سوت می‌زنند که اقدامات دولت ما باعث ریزش شد. انگار نه انگار که همین دولت محبوب قیمت دلار را دوبرابر کرده است.

✔️روزنامه کیهان نوشته:«نرخ ارز در بازار آزاد عصر دیروز ناگهان بیش از پنج هزار تومان ریزش کرد و خریدارانی که در فضای هیجانی این روزها به تور دلالان ارزی گرفتار شده بودند را متضرر کرد…طی روزهای اخیر در نتیجه صدور برخی بخشنامه‌های ارزی از سوی بازارساز نوسانات قیمت ارز تشدید شده بود؛ اما به نظر می‌رسد با اصلاح این بخشنامه‌ها و آغاز معاملات در شبکه صرافی‌ها باید منتظر کاهش قیمت‌ها باشیم.»

✔️برخلاف کیهان که خود را موظف می‌داند تحت هر شرایطی از وضعیت آشفته ارزی دفاع کند جوان هر از گاهی انتقاد هم می‌کند که البته احتمالا خبر از جاهایی دارد که دیگران ندارند. اخباری مثل تغییرات در تیم مدیریتی دولت انقلابی ابراهیم رییسی که روزی می‌گفت خدا را شکر ما نیامدیم که دلار ۵ هزار تومان شود. الحمدلله با امدنش دلار کمی بیشتر از پنج هزار تومان شد. تقریبا ۶۰ هزار تومان!

✔️روزنامه جوان نوشته:«اظهارات مسئولان دولتی درباره وضعیت دلار و سکه پذیرفتنی نیست-هرچند آنچه را نمی‌گویند و به سکوت می‌گذرانند از آنچه گاهی می‌گویند بسیار بیشتر است-و عملکرد کل وزارتخانه‌ها و نهاد‌های اقتصادی دولت نیز به همین‌ترتیب غیرقابل پذیرش است. اگر دشمن خارجی یا دوست نادان داخلی یا هرکس دیگری مسئول بالارفتن قیمت دلار در بازار آزاد است، دولت هم مسئول کنترل آن است. اگر دولت می‌گوید من دلار را برای نیاز‌های مشخص در دو سامانه «نیما» و «مرکز مبادله ارز و طلا» تأمین می‌کنم و دلار خارج از این دو سامانه نباید موضوعیت داشته باشد، اما همچنان مردم ریال خود را می‌دهند و دلار را به هر قیمتی شده می‌خرند، یعنی اعتماد مردم به بازار آزاد و دلالان دلار بیشتر از حرف دولت است و این باید چاره شود.»

✔️چاره‌اش روشن است و بارها گفته شده. تا وقتی دولت نماینده یک اقلیت باشد و مردم از انتخاب کردن محروم شوند و عنان امور در اختیار یک گروه کوچک اما قدرتمند باشد اوضاع بهتر از این نمی‌شود. صالح آبادی برود و فرزین بیاید، خاندپزی برکنار شود و شمس الدین حسینی بیاید. هیچ تفاوتی نمی‌کند. موضوع از جای دیگری باید حل شود.

✔️وطن امروز هم تلاش کرده صرفا راوی باشد اما باز هم دلش نیامده مثل دولتی‌ها نگوید که این اتفاقات غیرعادی است:«روز گذشته بالاخره قیمت دلار پس از 10 روز رشد افسارگسیخته و بدون مبنای اقتصادی در بازار غیررسمی متوقف شد و تا کانال 56 هزار تومان عقب‌نشینی کرد. به گزارش «وطن امروز»، از ساعت 14 دیروز روند رشد عجیب قیمت دلار در بازار غیررسمی متوقف و دلار با ریزش 4 هزار تومانی وارد کانال 56 هزار تومان شد. این در حالی است که تا صبح دیروز کانال‌های تلگرامی و دلالان، قیمت هر دلار آمریکا را تا کانال 60 هزار تومان نیز اعلام کرده بودند، البته نرخ کنونی دلار هم با واقعیت‌های اقتصاد ایران فاصله معناداری دارد و الزامی است کاهش یابد. موضوع قابل توجه در رابطه با ریزش قیمت دلار سرعت بسیار بالای آن بود که ظرف تنها چند ساعت اتفاق افتاد. این ریزش نشان می‌دهد اساسا قیمت‌های دلار در بازار غیررسمی دارای اعتبار و عمق نیست و هر آن احتمال نوسان آنها وجود دارد. بر همین اساس به شهروندان پیشنهاد می‌شود به هیچ‌وجه به سمت سرمایه‌گذاری در بازار ارز بویژه با قیمت‌های غیررسمی نروند. »

✍امتداد- داوود حشمتی:

✔️دولت ابراهیم رئیسی اولین بحران ارزی خود را تجربه می‌کند و در اولین بحران درحال نشان دادن واکنشی است که سینگال‌های بسیاری منفی را در داخل و خارج تولید می‌کند. این روزها از طریق رسانه‌های وابسته به جریان قالیباف شنیده میشود که دولت قرار است سه تغییر در افراد کابینه صورت دهد که عبارتند از:

✔️جابه جایی محمدهادی زاهدی وفا با محسن رضایی در معاونت اقتصادی، تغییر خاندوزی و شمس‌الدین حسینی در وزارت اقتصاد و مهمترین آن یعنی نشستن پرویز فتاح بر صندلی محمد مخبر در معاونت اول ریاست جمهوری. اما چرا قربانی کردن مخبر نمی‌تواند گره‌ای از دولت برطرف کند و همچین نخواهد توانست دولت را از بحران خارج کند؟

✔️اگرچه دولت به طور رسمی و سریع نسبت به این خبر واکنش نشان داد و آن را رد ک رد اما مساله مخبر برای نزدیکان دولت از همان روزهای اول مساله اساسی بود.روزی که رئیسی، محسن رضایی را برای معاونت اقتصادی برگزید و مخبر را معاون اول کرد، تعارض میان آنها منجر به این شد که ابراهیم رئیسی صراحتا اعلام کند «تیم اقتصادی دولت با هماهنگی مخبر فعالیت خواهند کرد» این امر موجب دلخوری محسن رضایی شد و از آن زمان به بعد در سکوت کامل فرو رفت.اقتصاد خوانده با معدل 19 که مدعی بود راه حل برون رفت از مشکلات را در جیب خود دارد، بعد از چند دور حضور ثابت در انتخابات و آراء پایین، بدون کارنامه باقی مانده است و حالا انتظار خروج از دولت را میکشد. اما وضعیت برای محمد مخبر متفاوت است.

✔️مخبر که اگر واکسن برکت را زودتر به بازار عرضه کرده بود، می‌توانست با تکیه بر آن به عنوان گزینه نهایی اصولگرایات و ناجی اصلی وارد انتخابات شود. به اعتقاد بسیاری دلیل تعلل های ابراهیم رئیسی برای حضور در انتخابات تا آخرین روزها نیز به همین مساله باز میگشت. سرنوشت اما اینگونه رقم خورد که ابراهیم رئیسی سکان قوه قضائیه را رها کند و در صندلی ریاست در ساختمان پاستور بنشیند.

✔️ محمد مخبر هم در ساختمان روبه رویی او وظیفه معاون اولی دولت را ایفا نماید. پستی بسیار مهم که حتی به واسطه اختلاف بر سر آن علی نیکزاد وارد دولت نشد. نیکزاد که کار و زندگی خود را رها کرده و به عنوان رئیس ستاد انتخاباتی ابراهیم رئیسی فعالیت کرده بود تنها به این دلیل که پست معاون اولی را به او ندادند، حاضر به حضور در سایر پست‌ها در دولت نشد.

✔️نکته هم همینجا بود. فرآیندی که باعث شد نیکزاد با آن همه تلاش برای ابراهیم رئیسی پشت در ساختمان معاون اولی بماند، حالا نیز همچنان حامی محمد مخبر است. اما این میان دو دسته تمایل به تغییر مخبر دارند. اول: تیم پایداری نزدیک به دولت دوم: تیم قالیباف.

✔️تیم قالیباف بر این باور است که مخبر در هماهنگی لازم با وزارت اقتصاد عمل نمی‌کند. دوم اینکه با حذف مخبر و خاندوزی از دولت، شورای ائتلاف (شورایی که ریاست آن با حدادعادل است) می‌تواند با دولت فاصله گذاری کرده و اعلام کند این دولت، متعلق به اصولگرایان نیست.

✔️از سوی دیگر  تیم پایداری هم که حالا بعد از تغییر رئیس کل بانک مرکزی احساس قدرت بیشتری می‌کند، به دنبال خالص‌سازی دولت است. اما سئوال این است که قربانی کردن محمد مخبر می‌تواند دولت را از فشار و ناکارآمدی اقتصادی نجات دهد؟

✔️به نظر می‌رسد با وجود تکذیب‌ها اما فشار برای این اتفاق زیاد لست و ممکن است به زودی شاهد این تغییر باشیم و با این تغییر دو اتفاق خواهد افتاد. اولا: مخبر بعدها به قربانی مظلومی تبدیل می‌شود که ناخواسته و سریعتر از موعد از قطار پیادهاش کردند. دوم: دولت برای مدت کوتاهی زمان خریداری می‌کند تا بتواند در مورد تامین ارز خود اقدامی کند.

✔️در این میان هر دو نتیجه هم هیچ فایده‌ای برای ملت نخواهد داشت. اما بی‌شک با حذف مخبر احتمالا رئیسی به دوسال پایانی دوره احمدی نژاد بیشتر و بیشتر نزدیک خواهد شد. دوسالی که در آن اصولگرایان چنان از خجالت احمدی نژاد در آمدند که هیچ منتقدی نتوانسته بود دست به چنین کاری برای بی‌آبرو کردن او بزند.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا