خرید تور تابستان

پاسخ به سه سوال مهم در رابطه با حضرت مهدی

حجت الاسلام هادی سروش، استاد حوزه، در یادداشتی در پاسخ به سه سوال مهم در رابطه با حضرت مهدی ع نوشت:

یکی از دوستان ارزشمند فرهنگی و فعال در عرضه فضای مجازی در استان یزد متن ذیل را ارسال نموده اند ؛

«با سلام و عرض تبریک سال نو

پرسش رسیده از یکی از مخاطبان :

اگر به وجود امام زمان اعتقاد داریم، فکر می کنید در این ۱۴۰۰ سال چه نقشی در جهان دارد و بود و نبودش چه فرقی می تواند داشته باشد،
اگر قرار است فردی بیاید و جهان را اصلاح کند، آیا خداوند نمی تواند او را در زمانی که لازم می داند، به دنیا بیاورد،
خداوند در قران کریم می‌فرماید من اگر بخواهم می‌توانم یک امت واحد قرار دهم،
آیا فکر می‌کنید امام از پیامبر اکرم مقامش بالاتر است، او که نتوانست طی ۲۳ سال به اهدافش دست یابد و در ۶۳ سالگی رحلت نمودند؟»

پاسخ هادی سروش:

سلام علیکم
ارادتمند
تبریک و عبادات تان قبول

در مسئله امام عصر (عج) واقعیاتی وجود دارد که ما در برابر یک بی اطلاعیِ وسیعی هستیم و ما آن واقعیات را که صدالبته مستند به دلیل های قطعی است از باب “اعتقاد مذهبی” به دل و جان پذیرفته ایم .
البته بخشی از امور اعتقادی ما مربوط به مهدی (ع) بصورت دورنما قابل فهم است.
در مورد نقش امام مهدی (ع) در عصر غیبت در جهان ؛ روایات میفرماید؛ اسرار آن بعد از ظهور معلوم میشود . خوب این از نظر تعبُد به ادله دینی است.
اما از نظر تعقل و عقلانیت میتوان گفت ؛ مسئولیت اساسی امامت ؛ هدایت و روشنگری و ارائه الگو به بشریت است . و همیشه هدایتها بصورت مستقیم و میدانی و حضوری نیست . مثلا یک فرد سیاسی و یا مذهبی از یک منطقه دور میتواند با اشراف بر یک منطقه کوچک اِعمال نظر کند و مردم آن دیار هم در عین اینکه تاثیرپذیر از او هستند اما در تمام عمر آن فرد تاثیر گذار را ندیده و نمیبینند.
امروز هدایتهای توحیدی و اخلاقی و عقلانی در جهان ناگزیر به یک مبداء مشترک میرسد و آن مبداء مشترک را هرکسی میتواند با نامگذاری های مختلفی از آن نام ببرید .

از این بیان پاسخ به سوال دیگر هم روشن شد که بحث در اصلاح فقط نیست تا بگوییم چه اشکالی دارد در وقتی که بنا به اصلاح جهان شد ، آن زمان آن مصلح کل بدنیا آید ! بلکه بحث در هدایتهای غیر مستقیم است که متفرع بر وجود شخص است .

اما در رابطه با پاسخ به نکته سوم طرح شده در سوال عرض میشود ؛ امام عصر (عج) از پیامبر رحمت (ص) بالاتر نیست اما اجرائی شدنِ فرامین الهی و پذیرش دستورات اخلاقی خدای متعال توسط جهانیان در یک زمین و زمان نسبت به زمان دیگر بروز و ظهور بیشتری میتواند داشته باشد .

موفق باشید

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. سلام‌‌‌۱۲۴هزار‌پیامبر‌‌آمدند‌وامامان
    شیعه‌آمدند‌وامام‌دوازدهم‌هم‌
    خواهند‌آمد‌منتها‌باید‌دید‌آیامردم
    تحمل‌حکومت‌عدل‌ایشان‌راکی‌
    دارند‌.همان‌حضرت‌محمد‌.ص.‌و
    حضرت‌علی‌.ع.روش‌آنها‌را‌
    میخواهند‌مستقر‌نمایند‌با‌سر‌وسینه
    زدن‌وبالا‌وپایین‌پریدن‌وبرای‌
    تعجیل‌ظهور‌دعا‌کردن‌فقط‌
    نمیشودایشان‌ترازو‌یشان‌دقیق
    است‌.اجازه‌میدهند‌هرکس‌به
    زبان‌مادریش‌تحصیل‌کند‌.درتقسیم
    بیت‌المال‌مانند‌جدشان‌حضرت‌
    علی.ع.هستند‌و…..

    2
    2
  2. این چه پاسخی بود؟؟ خیلی بد جواب داد . رازهایی در این امر است که بعد از ظهور مشخص میشود؟؟؟؟؟ این یعنی من هیچ استدلالی برای ادعای خودم ندارم و حواله میدهم به روز نامعلوم

    4
    3
  3. امام با غیبتش و سیره اش در این ۱۲۰۰ سال به ما یاد می دهد که با تقیه و صبر و سکوت و تحمل مخالف ، می توان جهانی بهتر ساخت و نیازی به قیام و جنگ و جهاد و امر به معروف و نهی از منکر و این جور کارها نیست.

    1
    2
  4. با این جوابهای بی استدلال و بی منطق و پایه،، جوانهای امروزی که اهل دلیل و برهان و علوم جدیده هستند،، نه تنها قانع نمیشن،، بلکه حتی دین گریز و دلزده هم میشن،، نشانه های اون توی جوامع شهری فراوونه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا