خرید تور تابستان ایران بوم گردی

سلاح ورزی و ژائله گزینه‌های اصلی ریاست اتاق ایران

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: از حسین سلاح‌ورزی و یونس ژائله به عنوان جدی‌ترین گزینه‌های احتمالی ریاست بر اتاق ایران و از عباس آرگون، محسن بهرامی ارض‌اقدس و علی کلاهی به عنوان گزینه‌های احتمالی ریاست اتاق تهران نام برده می‌شود.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، با وجود ادامه حرف و حدیث‌ها درباره انتخابات اخیر هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی، گمانه‌زنی درباره فردی که کسوت ریاست اتاق ایران را بر تن خواهد کرد، آغاز شده است و فعالان شاخص بخش خصوصی، تشکل‌های صنفی و گروه‌های هم‌سو تلاش می‌کنند گزینه مورد نظر خود را بر صندلی ریاست اتاق ایران بنشانند.

در پارلمان بخش خصوصی مشهور است که کلید اتاق ایران در اتاق تهران مخفی شده و هر جریانی که بر اتاق تهران مسلط شود، کلیددار اتاق ایران خواهد بود. بر اساس این قول مشهور گفته می‌شود «ائتلاف برای فردا» در تلاش است فعالان بخش خصوصی را متقاعد کند ریاست آقای آرگون یا محسن بهرامی بر اتاق تهران را بپذیرند.

چانه‌زنی برای انتخاب رئیس اتاق تهران کمی پس از اعلام نتایج اولیه انتخابات اتاق بازرگانی در اسفند ماه آغاز شد اما با اعلام رای بدوی دادگاه مبنی بر ابطال بخشی از آئین‌نامه جدید هیات نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی، لابی‌من‌ها و مذاکره‌کنندگان ترجیح دادند دامنه فعالیت را محدود و خود را از تیررس نگاه رسانه‌ها خارج کنند. با همه این اوصاف اما، خبرنگار انصاف نیوز کسب اطلاع کرد که فهرست پیروز انتخابات در تهران، احتمال ابطال یا تغییر نتیجه را بسیار کم‌رنگ تلقی می‌کند و بر اساس همین تشخیص، لابی‌های جمع‌آوری رای را مجددا فعال کرده است.

گفته می‌شود جریان غالب در انتخابات اخیر اتاق تهران در حال بررسی دو استراتژی مختلف برای مدیریت پارلمان بخش خصوصی در دوره جدید است. در استراتژی نخست، چهره‌های قدیمی‌تر برای ریاست اتاق انتخاب می‌شوند و جوان‌ترها مناصب دیگر را برعهده می‌گیرند. در استراتژی دوم، یکی از چهره‌های جوان و تازه نفس به ریاست اتاق تهران انتخاب می‌شود و معمرین به عنوان مشاور بر عملکرد او نظارت خواهند داشت.

در صورتی که استراتژی نخست در دستور کار منتخبین اتاق فردا قرار گیرد، غیر از آقایان بهرامی و آرگون، محمد نجفی عرب نیز از گزینه‌های مطرح برای ریاست اتاق تهران خواهد بود.

هواداران جوان‌گرایی در اتاق تهران نیز از آقایان فروزان‌فر، کلاهی‌فر و آقامیری به عنوان جوانان با تجربه یاد می‌کنند که می‌توانند بخت خود را  برای ریاست بر اتاق تهران بیازمایند.

انتخاب رئیس اتاق ایران نیز گرچه از فضای حاکم بر اتاق تهران تاثیر می‌پذیرد اما متغیرهای تعیین‌کننده دیگری هم در آن دخالت دارد که یکی از مهم‌ترین‌هایش ترکیب هیات رئیسه اتاق‌های شهرستانی است. نظرسنجی‌های غیررسمی از فعالان شهرستانی اتاق‌های بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی نشان می‌دهد حسین سلاح‌ورزی و یونس ژائله بخت بیشتری برای ریاست بر اتاق ایران دارند.

همچنین احتمال می‌رود شهلا عموری از اتاق اهواز و محسن ضرابی، رئیس اتاق مشترک ایران و عمان برای ریاست اتاق ایران اعلام کاندیداتوری کنند.

گزینه نهایی ریاست اتاق ایران زودتر از یک ماه دیگر مشخص نخواهد شد اما به نظر می‌رسد فارغ از این‌که چه کسی رئیس پارلمان بخش خصوصی می‌شود، اتاق بازرگانی هم به دلیل چالش‌های پیش‌روی اقتصاد ایران و هم به دلیل نقدهای بی‌پروا و گسترده عده‌ای از اعضای خود، روزگار سختی را در پیش خواهد داشت.

حاکمیت زیر بار بدعت ابطال نمی‌رود

سیدتوحید صدرنژاد، دبیر فراکسیون تشکل‌های اتاق بازرگانی درباره گزینه‌های احتمالی ریاست بر اتاق ایران گفت: تا زمانی که انتخابات‌های استانی برگزار نشود، فضای حاکم بر انتخاب هیات رئیسه اتاق ایران مبهم خواهد بود و نام‌هایی که مطرح می‌شود، در حد گمانه‌زنی است.

او ادامه داد: از مدت‌ها قبل آقای سلاح‌ورزی و اقای ژائله به عنوان دو گزینه محتمل مطرح بوده‌اند اما قطعا در روزهای آینده نام‌های دیگری هم به گوش خواهد رسید.

دبیر فراکسیون تشکل‌های اتاق بازرگانی به پرسش خبرنگار انصاف نیوز درباره گزینه‌های مطرح برای ریاست اتاق تهران پاسخ داد: شاید بتوان شرایط در اتاق تهران را پیچیده‌تر از اتاق ایران دانست چون شبکه‌ای که آقای خوانساری در طول این سال‌ها در اتاق تهران شکل داد، به ثمر رسیده و می‌تواند میدان‌داری کند.

صدرنژاد افزود: اگر اتاق تهران بخواهد دست به جوان‌گرایی بزند، چند گزینه در اختیار دارد که امتحان خود در  سال‌های اخیر را پس و نشان داده‌اند می‌توانند حامل تغییر و تحول در اتاق بازرگانی باشند.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به فهرست منتخبین اتاق تهران ادامه داد: اگر قرار باشد چهره‌های با تجربه به میدان بیایند به نظر می‌رسد آقایان بهرامی ارض اقدس و نجفی عرب امکان بیشتری برای رای‌آوری در اتاق تهران داشته باشند.

صدرنژاد درباره احتمال ابطال نتایج انتخابات اخیر اتاق بازرگانی هم گفت: در هر انتخاباتی، عده‌ای معترض هستند و از طریق قانونی اعتراض خود را نشان می‌دهند اما اگر قرار باشد در این کشور یک انتخابات در حد انتخابات اتاق بازرگانی ابطال شود، راه برای ابطال همه انتخابات‌ها دیگر هم باز می‌شود. بنابراین فکر می‌کنم قبل از آن‌که بخش خصوصی زیر بار چنین بدعتی برود، حاکمیت مانع آن خواهد شد.     

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا