خرید تور تابستان ایران بوم گردی

آیت الله نور مفیدی: با تهدید ،فشار، زور و بگیر و ببند مسئله حجاب درست نمی شود

مصطفی فروغی در ستاره صبح نوشت: رهبر انقلاب بارها به مسئولان توصیه و گوشزد نموده اند که مسئله اصلی کشور اقتصاد است، نه چیز دیگر.اما به رغم این تاکید رهبری عده ای انگار مسئله اصلی شان مقابله با بد‌حجابی و بی حجابی شده است و از پرداختن به مساله اصلی یعنی معیشت غافل هستند. این در حالی است که جامعه شناسان،روانشناسان،حقوقدانان و روحانیون بر این عقیده اند که استفاده از تهدید،زور و محروم کردن افراد از حقوق اجتماعی که مدافعان حجاب اجباری به دنبالش بوده و هستند نتیجه عکس داشته و بدتر اینکه مردم را در برابر هم قرار داده است. اصل 8 قانون اساسی همه را دعوت به امر به معروف و نهی از منکر می کند اما در این اصل اشاره ای به استفاده از تهدید و .. نشده است.نکته مهم و قابل تامل این که بی حجابی جزو جرایم درجه هشتم است و برخورد با آن نیاز به قانون،حکم قضایی و رای دادگاه دارد.در روزهای گذشته خودروی یک خانم در گرگان به دلیل بی حجابی توسط پلیس توقیف شد که واکنش بسیاری به دنبال داشته است. قرآن می گوید لا اکراه فی الدین یعنی در پذیرش دین اجبار نیست.پرسش این است که آیا در فروع آن اجبار هست؟ آیت‌الله نورمفیدی امام جمعه گرگان و نماینده ولی فقیه در گلستان در تازه ترین اظهار نظر گفته تهدید،زور،فشار و بگیر و ببند نتیجه معکوس دارد. نظرات ایشان به نقل از جماران در ادامه می آید:

برخورد با بی حجاب ها نباید نتیجه عکس داشته باشد
آیت الله سید کاظم نورمفیدی نماینده ولی فقیه در گلستان در دیدار دبیر و کارکنان ستاد امر به معروف و نهی از منکر گلستان گفت: حجاب از مسلّمات دین  ماست و شکی در آن نیست، اما در مواجهه با افراد بی حجاب و بد حجاب نباید به گونه ای  برخورد شود که نتیجه ی معکوس داشته باشد.
وی تاکید کرد: رعایت حجاب علاوه بر وجوب شرعی در کشور ما الزام قانونی است، اما اینکه چگونه و از چه راهی این موضوع نهادینه شود مهم است، متاسفانه اغلب اقدامات انجام گرفته، با زبان تهدید، زور، فشار و بگیر و ببند بوده که جواب نداده و برخی افراد جامعه را در موضع تقابل انداخته است.نور مفیدی افزود:  اخیراً  از رسانه ملی  بیاناتی از رهبر معظم انقلاب راجع به ریشه بی حجابی و بد حجابی و اینکه چرا زن ها را در غرب به این وضع کشانده اند، پخش شده است. معظم له خیلی زیبا با استناد به حرف های خود غربی ها در خصوص بی حجابی و فلسفه آن توضیح داده است. باید اینگونه علت و ریشه را بگوییم تا جامعه خصوصا زنان بدانند که پشت این ماجرا چیست؟آیت الله نورمفیدی یادآور شد: در  امر به معروف و نهی از منکر و تذکر لسانی باید از افراد باسواد، اساتید دانشگاه و شخصیت های اجتماعی که در بین مردم جایگاه خوبی دارند و مورد احترام جامعه هستند، استفاده شود. این دستور  اسلام  است که از افراد خوش بیان و تاثیرگزار که ادب در کلام دارند، استفاده شود. در سیره  پیامبر اسلام(ص) همینگونه عمل شده است،  ایشان وقتی میخواست پیکی را  نزد  امپراتور  روم  بفرستد؛ از فردی رشید، خوش بیان، خوش چهره و مودب به نام «دحیه کلبی» استفاده کرد. نباید اینگونه شود که مردم در این راه با افرادی مواجه شوند که نتیجه عکس بدهد و نباید منتظر تاثیر آنی این گفتگوها و تذکرها در جامعه باشیم. بلکه بابد یک کار مدت دار و مبنایی انجام شود.گفتنی است که پیش از این نور مفیدی درباره حجاب گفته بود« حجاب جزو ضروریات است و مسئله فرهنگی است. همان‌طور که رضاشاه نتوانست با زور چادر را از سرزن‌ها بردارد امروز هم نمی‌شود به‌اجبار چادر بر سر زن‌ها کرد.»

نظر مراجع تقلید و یک جامعه شناس

آیت‌الله مکارم شیرازی
خشونت و فشار در مسئله حجاب کارساز نیست. 
آیت‌الله جوادی آملی
حجاب با فشار حل نمی‌شود. با بگیروببند حداکثر ممکن است ظاهر حفظ ‌شود. 

«الإنسان حریص علی ما منع یعنی (انسان نسبت به چیزی که از آن منع می‌شود، حرص می‌ورزد)». به همین دلیل عده‌ای از بانوان در برابر حجاب اجباری مقاومت می‌کنند. نظریه‌های جامعه‌شناسانه، روانشناسانه و انسان‌شناسی اثبات می‌کنند که انسان در برابر آنچه بر او تحمیل می‌شود مقاومت و واکنش نشان می‌دهد. 

نظر یک واعظ
شیخ حسین انصاریان در یک سخنرانی هشدار داده و گفت: قرار بود از تعداد بدحجابان وبی‌حجابان کاسته شود نه اینکه تعدادشان در جامعه بیشتر شود. (نقل به مضمون)
نظر یک جامعه شناس
عماد افروغ جامعه شناس که چندی پیش درگذشت درباره حجاب گفته بود: چه کسی می‌تواند بگوید کسی که حجاب ندارد عفیف نیست. ازنظر من «حجاب باطن» بر «حجاب ظاهر» فضیلت دارد. 

نظر دستیار رئیس جمهور
مسدود کردن حساب‌های بانکی، توقیف خودرو افراد بی‌حجاب، جریمه نقدی و … نیاز به وضع قانون دارد که اکنون قانون آن موجود نیست. این موضوعات را خانم سکینه سادات پاد دستیار رییس جمهور بر آن انگشت گذاشت و در برابر مدیر مسئول روزنامه کیهان ایستاد. 

اقدام عجیب شهردار تهران 
درباره حجاب
علیرضا زاکانی عضو جبهه پایداری و دانش آموخته پزشک هسته ای و اکنون شهردار تهران است در پاسخ به پرسشی در مورد جداسازی واگن‌های زنان و مردان با پرده گفت:پرده نیست بلکه یک قاب فلزی است، این مسئله از تهران شروع شد اما حالا کشورهای دیگر هم این مسئله را الگو قرار دارند و ما از آقایان خواهش می‌کنیم که حریم بانوان را رعایت کرده و وارد واگن بانوان نشوند.
مشاهدات میدانی نشان می دهد که از شهریور گذشته که گشت ارشاد مهسا امینی را بازداشت و سپس او در بیمارستان فوت کرد روند بدحجابی و بی حجابی به جای کاهش افزایش یافته است.انتظار می رود دست اندرکاران با آسیب شناسی اقدامات گذشته خود و هزینه هایی که در زمینه حجاب از بودجه عمومی کرده اند درنگ کنند و روش های ناثواب را اصلاح نمایند.استفاده از تجربه کشورهای اسلامی می تواند به مناقشه بر سر بی حجابی پایان دهد.

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا