خرید تور تابستان ایران بوم گردی

مناقشات سیاسی-امنیتی «سازمان مجاهدین خلق»؛ از ایران تا آلبانی

هنگامه شهیدی، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار مستقل در یادداشتی با عنوان «مناقشات سیاسی-امنیتی «سازمان مجاهدین خلق»؛ از ایران تا آلبانی» که در اختیار انصاف نیوز قرار داده‌است، نوشت:

از سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی ایران تعقیب و پیگرد قانونی اقدامات و فعالیت های خرابکارانه «سازمان مجاهدین خلق» از سازمان‌های بین‌المللی بوده و از مسائل مهم امنیتی در حوزه‌ی داخلی و خارجی ایران محسوب می‌شود.

بارها این سازمان به‌خاطر ماهیت تروریستی توسط سازمان‌های بین‌المللی به عنوان یک گروهک تروریستی معرفی شده و متاسفانه با حمایت‌ها ‌و لابی‌های سرویس های اطلاعاتی از جمله سازمان سیا از لیست سازمان های تروریستی خارج و مجددا به‌طور مرموزانه به فعالیت‌های خود علیه کشور ایران ادامه داده و گاه ضربات مهلکی را به نظام وارد کرده است.

این سازمان در اعتراضات خیابانی ۹۶ و ۹۸ و ۱۴۰۱ نقش ویژه ای را ایفا نموده و بر آتش اعتراضات دامن زده و مسیر اعتراضات را برابر اصل ۲۷ قانون اساسی تغییر و از ریل قانونی خود خارج کرده است.

تا جایی که اعتراضات را به اغتشاشات تبدیل کرده و توسط پیاده نظام خود در داخل کشور مطالبات به حق و قانونی مردم را تحت‌الشعاع قرار داده و آنان با اقدامات خرابکارانه باعث شده‌اند مطالبات قانونی مردم پیگیری نشود و اصل پاسخگو کردن مسئولین نسبت به عملکردشان زیرسوال برود.

خلاصه اینکه از سویی در سال‌های قبل مشاهده شد که سرکرده این سازمان یعنی مریم رجوی از اختلافات ایران و عربستان بهره برده و برای ادامه‌ی فعالیت‌های تروریستی و نیز رفع نیازهای مالی سازمان به دامن عربستان سعودی پناه برده تا مورد حمایت مالی و غیرمالی سعودی‌ها قرار بگیرند.

در ادامه باید گفت بسیاری از مسئولان عالی نظام فعالیت‌های عربستان علیه ایران را محکوم و خواستار عدم دخالت آنان در مسائل داخلی ایران شدند و در نهایت این کشمکش منجر به قطع ارتباط ایران با عربستان شد.

اکنون بعد از چندین سال قطع رابطه؛ مجددا با واسطه‌گری چین این ارتباط برقرار و سفارت‌خانه‌های هر دو کشور گشوده شد.

برهمین اساس می‌شود گفت که یکی از تعهدات عربستان در قبال ایران قطع حمایت مالی و غیرمالی از «سازمان مجاهدین خلق» می‌باشد که با مذاکرات سیاسی بین عربستان و امریکا؛ امریکایی‌ها که پدرخوانده این گروهک هستند به‌خاطر اهداف کوتاه مدت خود فشارهای سیاسی-امنیتی خود را به این سازمان افزایش و آنان را مورد هجمه قرار دادند.

یکی از شروط مهم ایران در مذاکرات سیاسی بین عربستان و امریکا قطع حمایت‌های آنان از این سازمان بوده که منجر به ضرب و شتم آنان در آلبانی گردید و پلیس امنیتی کشور آلبانی با فشارهای خود باعث شد اعضای این سازمان در یاس و ناامیدی سیاسی قرار گیرند و یک هجمه غیرمنتظره به آنان وارد کنند و از نظر بین‌المللی مورد شانتاژ امنیتی قرار گیرند.

در پایان باید گفت باتوجه به فشارهای اقتصادی و تنگناهای معیشتی که مردم ایران دچار آن شدند و در یک گرفتاری مالی قرار گرفته‌اند؛ احتمال بروز و ظهور اعتراضات خیابانی همانند سال گذشته قابل تصور است.

اگر ایران می‌خواهد از این اعتراضات به‌حق مردم به‌صورت مدنی و قانونی عبور و از اغتشاشات احتمالی جلوگیری نماید؛ بایستی ارتباط هسته‌ی مرکزی سازمان مجاهدین خلق را با پیاده‌نظام داخلی آنان در کشور قطع کند.

اکنون دیپلمات های سیاسی-امنیتی ایران با برقراری ارتباط با عربستان و با شروع مذاکرات سیاسی با امریکا در عمان تلاش می‌کنند فعالیت های این سازمان علیه کشور را خنثی و محدود نماید.

ولی به یاد داشته باشیم و بدانیم که این گروهک تا زمانی که نظام جمهوری اسلامی ایران وجود دارد از بین نخواهد رفت و باید در مذاکرات سیاسی و امنیتی به عنوان یک محور قابل مذاکره مطرح شود.

علی ایحال این سازمان در همه این سالها مورد مناقشات سیاسی-امنیتی بین وزارت اطلاعات و سایر سرویس های اطلاعاتی بوده و خواهد بود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا