خرید تور تابستان ایران بوم گردی

اولتیماتوم ایران به طالبان: زیر سوال رفتن اقتدار کشور و تشدید تشنگی سیستان!

فرشید عابدی، روزنامه‌نگار اهل سیستان و بلوچستان در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز درباره‌ی اولتیماتوم ایران به طالبان نوشت: 

حدود یک ماه قبل، حسن کاظمی قمی در یک برنامه تلویزیونی، هشدار داد که:

اولتیماتوم ایران به طالبان
اولتیماتوم ایران به طالبان: زیر سوال رفتن اقتدار کشور و تشدید تشنگی سیستان!

“اگر آب بود و طالبان ندادند، این حجت بر جمهوری اسلامی ایران تمام است که در این مسئله که جز حقوق اساسی ملت ایران است، چگونه رفتار کند و باید در طول یک ماه انجام شود”.

با توجه به بی عملی از جانب متولیان امر در قبال اولتیماتوم کاظمی قمی، اقتدار کشور زیر سوال رفته و تشنگی سیستان تشدید شد.

یکی از اهداف مهم سیاست‌های آبی افغانستان، بهره‌گیری از آب به عنوان ابزار سیاسی به شمار می‌رود. اظهارات مسئولان کشور نشان از عدم شناخت استراتژی افغانستان در خصوص آب در قبال ایران دارد.

برای حل مسئله مناقشه آبی میان ایران و افغانستان، ابتدا باید نسبت به استراتژی طرف مقابل شناخت کامل پیدا کرد، سپس اقداماتی در راستای ضد استراتژی به کار بست.

وجود آب در سدهای افغانستان توسط مراجع مختلف علمی و تصاویر ماهواره‌ای بارها تایید شده است، اما به تعویق انداختن‌ واگذاری حقابه برای تشدید تنش آبی سیستان برای گرفتن امتیاز در سایه انفعال دستگاه‌های متولی، یکی از راهبردهای طالبان تعریف شده است.

رویکرد های هیدروپلیتیکی در هم تنیده افغانستان نیز به کمک سیاست عدم تامین حقابه ایران از رودخانه‌ی هیرمند آمده و به راحتی مسئولانی که دانش مسائل هیدرولیکی را ندارند، منفعل هستند و یا منافعی در اجرای پروژه‌های آبی دارند را مسکوت نگه می‌دارد.

سدسازی های افغانستان، حفر کانال‌های انحرافی و سیاست‌های آبی این کشور، امنیت آبی شرق ایران را به مخاطره انداخته است.

از آنجایی که تامین منافع ملی و امنیت ملی از اهداف شورای عالی امنیت ملی به شمار می رود، بنابراین چرا تا کنون شاهد واکنشی از جانب این شورا در خصوص سیاست های آبی افغانستان نبودیم و نیستیم؟

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام‌بطور‌موقت‌هم‌شده‌گاز‌ونفت
    به‌طالبان‌بدهید‌وآب‌بگیرید‌تا‌آب
    بحرعمان‌به‌سیستان‌برسد

    1
    7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا