خرید تور تابستان ایران بوم گردی

بسیج دانشجویی تریبون نئولیبرالیسم!

نقدی بر ادعاهای مطرح شده در پرسش و پاسخ اخیر مسعود نیلی

یکی از مخاطبان انصاف نیوز نقدی کوتاه نوشته است با عنوان «نکاتی چند درباره جلسه پرسش و پاسخ اخیر مسعود نیلی در بسیج دانشجویی».

دکتر نیلی ویدیوی این برنامه را با عنوان «پشت‌صحنهٔ سیاسی تورم» و این توضیح در صفحه‌ی شخصی خود نیز منعکس کرده است:

«نزدیک به سه دهه از دورهٔ پایان تورم‌های بالا و لجام‌گسیخته در کشورهای مختلف درحال‌توسعه و حتی توسعه‌نیافته می‌گذرد. سؤال مهم این است که چرا به‌رغم بلوغ علم اقتصاد در تبیین چرایی بروز تورم و چگونگی کنترل آن، در کشور ما تورم همچنان در مجموعهٔ مشکلات اقتصاد کلان پیشتازی می‌کند. چرا به‌رغم آزاردهنده بودن این پدیده، ما عنوان ماندگارترین تورم دورقمی را در جهان به خود اختصاص داده‌ایم؟ در این درس‌گفتار به عوامل اقتصاد سیاسی تداوم‌دهنده به تورم پرداخته می‌شود و توضیح داده می‌شود که چرا بی‌انضباطی مالی در اقتصاد سیاسی ایران به‌گونه‌ای نهادینه شده است که شکل‌گیری انضباط مالی، باعث بروز اختلال‌های جدی در عملکرد آن خواهد شد».

محمد، مخاطب انصاف نیوز، درباره‌ی این جلسه نوشته است:

«این برنامه توسط بسیج دانشجویی برگزار شده است. چنین حمایت سیاسی و امنیتی از نئولیبرالها، مسبوق به سابقه است.

جالب است که مسعود نیلی و دوستانش خود را اصلاح طلب معرفی می‌کنند و سیاستهای اقتصادی پیشنهادی آنها بیشترین هزینه حیثیتی را به اصلاح طلبان وارد کرده اما در عین حال بیشترین حمایت سیاسی و امنیتی از آنها از سوی اصولگرایان صورت می‌گیرد.

و در مورد محتوا: پر از اشتباهات عمدی و تکرار مکررات توسط مسعود نیلی و صحنه سازی سیاسی و تبلیغات و عملیات روانی و استفاده از ابزارهای رسانه‌ای و تبلیغی و سیاسی و امنیتی به جای پاسخگویی صحیح و مسئولیت پذیری.

در این فیلم:

۱- همچنان بخشی از حقیقت را می‌گوید و بخش‌های دیگر را کتمان می‌کند.

اصرار و تاکید بر اینکه تنها دلیل تورم در جهان رشد نقدینگی است و آنرا به همه تجربه‌ها تعمیم می‌دهد که غلط است و نقدینگی تنها عامل مؤثر بر تورم نیست و تورم می‌تواتد عوامل دیگری نیز داشته باشد.

به طور نمونه در ایران، خیز برداشتن تورم‌ها به علت سیاست‌های پیشنهادی خود آقای نیلی بوده است.

۲ – با وجود چندین سال معاونت و مدیریت در سازمان برنامه و نیز چندین سال مشاور اقتصادی رییس جمهور و نیز حضور همفکران و شاگردان وی در دفترهای سازمان برنامه، مدعی است هیچوقت کاره‌ای نبوده است!

۳ – تلاش مجدد برای اینکه حرف‌های خود را علم اقتصاد جلوه دهد، مدعی است “آنچه می‌گوید همین علم‌اقتصادی است که در دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شود”

در حالی که آقای نیلی بیشتر آموزه‌های پول گرایی به ویزه میلتون فریدمن را مطرح می‌کند که همان نئو لیبرالیسم توصیف می‌شود.

۴ – تاکید بر اینکه تمام نظام‌های دموکراتیک جهان دو حزبی هستند که به طور واضح غلط است و فرانسه و آلمان و خیلی کشورها دو حزبی نیستند.

حتی خود ایالات متحده در سال‌های اخیر به سمت گسترش طیف‌های سیاسی حرکت کرده است.

این گفتمان نشان می‌دهد تفکرات مسعود نیلی تا چه حد متأثر از “انگلیس” است  و او تا چه اندازه از نظام انگلیس برای خودش الگو سازی کرده است.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا