خرید تور تابستان ایران بوم گردی

پایان زودهنگام پذیره‌نویسی 990 میلیارد تومانی صندوق استیل مفید

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: پذیره‌نویسی صندوق استیل مفید 3 روز پیش از موعد اعلام شده، امروز یک‌شنبه 18 تیر 402 به پایان می‌رسد.

پیش‌تر اعلام شده بود پذیره‌نویسی 990 میلیون سهم هزار تومانی صندوق فلزات اساسی کارگزاری مفید به مدت 5 روز تا 21 تیر ماه ادامه خواهد داشت اما روز یک‌شنبه و در میانه کار بازار سرمایه اعلام شد فروش سهام به سقف تعیین‌شده نزدیک شده و پذیره‌نویسی امروز پایان می‌یابد.

صندوق استیل مفید از نوع صندوق‌های قابل معامله (ETF) است و به صورت بخشی فعالیت می‌کند یعنی 70 درصد از دارایی‌های خود را در صنایع فلزی سرمایه‌گذاری می‌کند.

کارگزاری مفید با درج نموداری از شاخص در چند بازار موازی، مدعی شده است بازدهی در بازار فلزات اساسی از بازدهی بازار بورس، بازدهی سکه بهار آزادی و دلار آزاد بیشتر بوده است. در این نمودار ادعا شده که سرمایه 1 میلیون تومانی در بهار 1387، اگر به بازار فلزات اساسی می‌رفت به 296 میلیون تومان در تابستان 402 بالغ شده بود در حالی‌که بورس، سکه و دلار این 1 میلیون تومان را به ترتیب به 216، 120 و 54 میلیون تومان می‌رسانده‌اند. طبق بررسی کارشناسان کارگزاری مفید، در قیاس بازارها با ارزش دلاری نیز فلزات اساسی بازدهی بیشتری داشته است.

استقبال از صندوق استیل مفید و جمع‌آوری 990 میلیارد تومان طی تنها دو روز کاری، می‌تواند نشانه‌ای از تحرکات بمب ساعتی نقدینگی باشد. به بیان دیگر، سهام‌داران خرد و کلان احساس کرده‌اند سرمایه‌گذاری در صندوق استیل، بازدهی مناسبی دارد و می‌تواند به حفظ ارزش دارایی‌شان کمک کند و بنابراین طی چند ساعت در این بازار سرمایه‌گذاری کردند. این در حالی‌ست که همین هفته گذشته اخباری از بازار منتشر شد که شائبه وجود یک رانت اطلاعاتی بزرگ را پدید آورد و به اعتماد عمومی مردم به بازار بورس و سازمان بورس و سازوکار بورس ضربه زد.

به نظر می‌رسد اگر مدیران بازار سرمایه بتوانند با شفاف‌سازی مناسبات بازار، اعتماد عمومی را جلب کنند، میلیاردها تومان دیگر سرمایه سرگردان یا راکد به سمت بازار سهام سرازیر می‌شود.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

پیام

  1. تا زمانی که ضرر سهامداران از سال ۹۹ تا بحال جبران نشود اعتماد به بورس بر نخواهد گشت.

    11
  2. سلام چرا بازار بورس همه رانت هست؟
    در عرصه های اولیه و صف‌های خرید و فروش همیشه افراد خاصی می توانند موفق شوند درخواست‌ها معمولا توسط کارگزاری‌ها دیر ارسال می شود یا هر روز یک کارگزاری ابتدا درخواست‌های خودشان را ارسال می کنند بعد بقیه خریداران یا فروشندگان را
    تعدادی از کانالها از قبل از صف بودن سهام مطلع هستند و با هماهنگی شرکتها و کارگزاری‌ها سهام را بالا و پایین می کنند و جیب سهامدار خرد را خالی می کنند.

    10
  3. بخدا سرگردان شدیم ، نمی دونیم به چه کسی یا کجا میشه اعتماد کرد ، تورم هم که ثانیه به ثانیه هست

    4
    1

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا