خرید تور تابستان ایران بوم گردی

عقد اخوت با مصطفی! | یادداشت سعید حجاریان برای تاجزاده

سعید حجّاریان در یادداشتی با عنوان «عقد اخوت با مصطفی!» در کانال تلگرامی خود نوشت:

از قدیم رسم بود در عید غدیر میان شیعیان عقد اخوت بسته می‌شد. یعنی دو نفر که هیچ نسبت سببی یا نسبی با هم نداشتند، با خواندن خطبه‌ای برادر یکدیگر شمرده می‌شدند و این برادری مادام‌العمر بین آن‌ها برقرار می‌ماند و هر برادر در مواقع لزوم به داد برادر خود می‌رسید. حتی این کار به میان زنان نیز کشیده شد و آن‌ها نیز با یکدیگر خواهرخوانده می‌شدند. این‌ها سازوکاری بود برای استحکام جامعه و احسان بین شیعیان.

گمان دارم سیدمصطفی تاج‌زاده با حسن خُلقی که دارد ناخواسته بسیاری را، از گروه‌های مختلف، برادرخوانده خود کرده است بی‌آنکه عقدی بین آن‌ها منعقد شده باشد. مگر می‌توان چند جلسه با مصطفی نشست و شیفته‌ی مَلَکات و سجایای وی نشد. من دیده بودم که حتی با مخالفین خود نیز وقتی به گفت‌و‌گو می‌نشست کم‌کم آن‌ها را به رنگ خود درمی‌آورد. دوستان که جای خود داشتند. از این متعجب‌ام که چنین موجود نازنین و با کمالاتی را به جرم ابراز عقیده و نقّادی، هفت سال در مَطامیر با کَعْب‌هایِ سُفته در بند کرده‌اند و هشت سال دیگر بر آن هفت پیشین افزوده‌اند. آن هم در شرایطی که اطباء معتقدند وی باید به مرخصی درمانی اعزام شود. البته که حافظ پاسخ گفته است:

تو اهل فضلی و دانش، همین گناه‌ات بس

کمی به عقب برمی‌گردم. تاج‌زاده پس از اتمام اسارت با ادبیاتی پاکیزه و مؤدبانه همچون گذشته در عرصه سیاست فعال بود و ذیل پروژه‌ فکری-سیاسی‌اش به نقد رهبری هم می‌پرداخت. آیا آقایان لحظه‌ای تأمل کرده‌اند مسیری را که با بازداشت تاج‌زاده مسدود کرده‌اند، چگونه گشوده است؟ جامعه چنان زبانی به فریاد برآورد که گویی مدام زمزمه می‌کنند، بسم‌الله اگر حریف مایی!

به هر روی، عمده اصلاح‌طلبان تاکنون آبروداری کرده و نقدهای خود را متوجه رویه‌ها، قوانین، وزرا و حداکثر رئیس‌جمهور کرده‌اند. باید پرسید آیا نظام انتظار دارد که آنان جملگی پا را فراتر بگذارند و محرکِ اولی را نشانه بروند؟

مصلحت نیست که از پرده برون افتد راز
ور نه در مجلسِ رندان خبری نیست که نیست

در پایان امید دارم سنت حبس‌درمانی –که ماتَرَک حکومت پیشین است- پایان یابد و شاهد آزادی همه عزیزان دربند باشیم.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

یک پیام

  1. سلام – : مطامیر با کعب های سفته : تمام دیکشنریهای داودی، انجیلی، ابراهیمی را گشتم که این عبارت را ببینم – اگر شما دیدید به منهم بگویید ! دیگر، قاموسهای انگلیسی و فارسی و لاتین را نگشتم چون میدانستم آنجاها قطعآ بوق قرمز خواهند زد ! از مطامیر و کعب های سفته اش که وجود نازنینی چون دکتر تاجزاده را در حصار خودش گرفته بگذریم، این راهبرد شما میبایست از سال ۷۶ اجرا میشد و از همان زمانها پرداختن به نیروهای درجه ۲ و۳ را کنار میگذاشتید. شما بهتر از همه میدانستید که گلایه و انتقاد از وزیر و رییس جمهور و استاندار و شهردار و این جور مناصب فقط وقت تلف کردن است ! برخی از ما مردم ۱۲۵ سال از موضوعات روز به دور هستیم، برخی ۴۴ سال و برخی هم مانند شما ۱۲۵ سال به اضافه ۲۵ سال ! و جالب است که چشم امید بسیاری همچنان به راهبردهای شما و طیف شماست. چه فرصتهای طلایی که ملت در اختیار شما گذاشت و براده حلبی از شما تحویل گرفت ! نمیدانید چه انگشت گزیدنی از شما بیادگار داریم!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا