خرید تور تابستان ایران بوم گردی

لغو مجمع عمومی سهام‌داران بیمه تجارت نو با دستور قضایی

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: مجمع عمومی سهام‌داران بیمه تجارت نو که قرار بود امروز، اول مرداد 402 برگزار شود، با دستور قضایی لغو شد.

در اطلاعیه‌ی دعوت سهام‌داران به مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده، دستور کار اصلی صاحبان سهام این شرکت بیمه‌ای، انتخاب اعضای هیات مدیره عنوان شده بود اما چهره‌های معرفی‌شده از سوی سهام‌داران خرد بیمه تجارت نو مورد تایید بیمه مرکزی قرار نگرفته بودند.

قاضی یکی از شعب مجتمع عدالت تهران، با این استدلال که به نظر می‌رسد اعضای هیات مدیره از قبل معلوم هستند که نافی  حقوق سهام‌داران خرد است، دستور لغو مجمع عمومی سهام‌داران بیمه تجارت نو را صادر کرد.

قانون برای حمایت از سهام‌داران خرد به آنان اجازه داده است نمایندگانی از میان خود را برای حضور در هیات مدیره شرکت‌ها انتخاب کنند اما گزارش‌های متعددی وجود دارد که نشان می‌دهد شرکت‌هایی که سهام‌دار بزرگ دولتی دارند، مایل به اجرای این قانون نیستند و از هر طریق تلاش می‌کنند نمایندگان خود یا مورد اعتماد خود را بر صندلی‌های هیات مدیره بنشانند. ضمن این‌که حتی سهام‌داران بزرگ اما غیردولتی چنین شرکت‌هایی اغلب دچار چالش اداره شرکت‌های خود می‌شوند.

بیمه تجارت نو در مرداد سال گذشته، فراخوان دعوت از افراد برای حضور در هیات مدیره را منتشر کرد و متعاقب آن کسانی برای حضور در هیات مدیره اعلام آمادگی کردند اما با کارشکنی سهام‌دار دولتی این شرکت بیمه‌ای مواجه شدند. این نکته در  اطلاعیه بیمه تجارت نو درباره دستور قضایی لغو مجمع هم به نوعی مورد اشاره قرار گرفته است: «لازم به اشاره است که مدیرعامل شرکت بیمه تجارت نو مکاتباتِ متعددی را قبل از انتشار این آگهی با نهاد ناظر به‌عمل آورده و در آن‌ها عواقبِ عدمِ دعوت از معرفی‌شدگان برای مصاحبه و متعاقباً عدم اعلامِ صلاحیتِ احتمالیِ سایرِ داوطلبانِ عضویت در هیأت مدیره (غیر از هفت فردِ تأییدشده) را متذکر شده است.»

این اطلاعیه اذعان دارد که از میان افراد معرفی‌شده به بیمه مرکزی برای تایید صلاحیت، تنها 7 نفر مورد پذیرش قرار گرفته‌اند.

برخی رسانه‌ها در پوشش خبر لغو مجمع عمومی سهام‌داران بیمه تجارت نو این دستور قضایی را ناکامی وزارت اقتصاد و بیمه مرکزی برای دخالت در کار سهام‌داران تعبیر کرده‌اند.

در فرازی از حکم قاضی آمده «چند نفر از اشخاصی که در لیست انتخابات مجمع حضور دارند، در هیات مدیره شرکت‌های دیگر هم فعالیت می‌کنند و با توجه به دریافت تاییدیه بیمه مرکزی، «در صورت برگزاری مجمع یقینا عضو هیات مدیره بیمه تجارت نو خواهند شد.» قاضی این انتخاب از پیش تعیین شده را موجب ضرر و زیان به سهام‌داران دانسته است.

بیمه تجارت نو با نماد «بنو» روی تابلوی بورس تهران درج شده و در 3 ماه اخیر بازدهی منفی 17 درصدی داشته است.

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا