خرید تور تابستان ایران بوم گردی

نامه دبیرکل سازمان ملل به آیت الله سیستانی: مصمم به مبارزه با نفرت‌پراکنی دینی هستیم

خشونت و اسلام‌هراسی را محکوم می‌کنم

«آنتونیو گوترش»، دبیرکل سازمان ملل متحد نامه‌ای به آیت‌الله سیستانی، مرجعیت عالیقدر جهان تشیع درباره حادثه آتش زدن و اهانت به نسخه‌ای از قرآن کریم در سوئد ارسال کرد.

به گزارش شفقنا، در این نامه دبیرکل سازمان ملل متحد آمده است: «تمایل دارم از نامه حضرتعالی در مورخه 29 ژوئن سال 2023 میلادی درباره اقدامات مربوط به آتش زدن قرآن کریم تشکر کنم، من از این حادثه در استکهلم سوئد احساس ناخرسندی شدید کردم؛ حادثه‌ای که منجر به اعتراضات در عراق طی تعطیلات عید قربان شد. اجازه بدهید تا همبستگی خود با جوامع اسلامی را ابراز کنم و اقدامات تعصب‌آمیز، خشونت و اسلام‌هراسی که به تشدید تنش‌ها و تبعیض و افراط‌گرایی می‌انجامد را محکوم کنم.

من این موضع خود را در تماس تلفنی با فواد حسین، معاون‌ نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه عراق در تاریخ 30 ژوئیه 2023 میلادی ابراز داشتم و این موضع‌گیری در بیانیه‌ مطبوعاتی صادره از دفتر نمایندگی عالی سازمان ملل در امور ائتلاف تمدن‌ها در تاریخ 29 ژوئیه انعکاس یافت و در آن آتش زدن قرآن کریم در سوئد محکوم شد همچنین کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل در افتتاحیه نشست  فوری درباره «افزایش نگران‌کننده اقدامات عامدانه و علنی در نفرت‌پراکنی دینی و اهانت مکرر به قرآن کریم در برخی کشورهای اروپایی و غیره بر این امر تاکید کرد.

سازمان ملل متحد مصمم به اجرای کامل تصمیم شورای حقوق بشر درباره مبارزه با نفرت‌پراکنی دینی است که تحریک به تبعیض یا دشمنی و خشونت را به دنبال دارد، سازمان ملل از طریق نهادهای مربوطه خود، کشورهای عضو را به بررسی سیاست‌ها و چارچوب‌های ملی  تشویق می‌کند تا شکاف‌هایی که احتمالا جلوی ممانعت از اقدامات نفرت‌پراکنانه ملی یا نژاپرستانه و یا دینی را می‌گیرد، مشخص کنند؛ اقداماتی که موجب تشویق به تبعیض، دشمنی یا خشونت می‌شود.

در این راستا، رهبران سیاسی و دینی نقشی مهم و ویژه در مقابله قاطعانه با نمودهای نفرت‌ورزی دینی و توضیح این مطلب برعهده دارند که بهترین راه برای تقویت تفاهم و احترام متقابل، گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز و احترام به تفاوت‌هاست و این امر سنگ‌بنای اساسی برای ایجاد جامعه‌ای مسنجم و پایدار است.

من کاملا دعوت حضرتعالی به تقویت همزیستی مسالمت‌آمیز و تحکیم ارزش‌های مهربانی را تایید می‌کنم و تمایل دارم تا احترام قلبی و تحسین شدید خود به خردورزی، رویکرد میانه‌رو و درخواست‌های مستمر شما برای احترام متقابل و وحدت را ابراز دارم و از ارتباط مستمر و بیشتر با حضرتعالی درباره مسائل مهم و مورد اهتمام مشترک استقبال می‌کنم.

احترام شایان من را پذیرا باشید.»

انتهای پیام

بانک صادرات

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا